.........................................Popular post..............................................

There was an error in this gadget

Saturday, 23 April 2011

Korbankan motor RXZ kesayangan utk agama Allah

        Tamat sudah pengajianku di Uitm, alhamdulillah semuanya berjalan lancar, akhirnya impianku tercapai dgn menyudahkan Ijazahku atas 3 pointer.. Tinggallah takaza utk aku bg masa pd agama pula.. keluar 4 bulan di 3 negara.. India,Pakistan dan Bangladesh.. kesemua rakanku telah pun pergi 4 bulan tetapi aku masih di sini.. tak tahu mana silap atas usaha dakwahku.. Allah tidak pilih aku utk menjadi asbab hidayah kpd umat di atas bumi Allah ini.. azamku luntur, aku tidak punya apa2 utk ku korbankan harta milikku ke jln Allah.. Paling kurang RM 4000 mesti ada dlm tgn utk menampung perbelanjaanku ke India.. tetapi aku tiada semua itu.. tetapi itu bkn masalah, Allah boleh shj hantar aku ke sana, apa la sgt duit yg sedikit itu kalau nk dibandingkan dgn khazanah Allah yg luas itu.. Masalah utamaku adalah kurang azam, kurang keinginan utk bekorban, tidak taat mesyuarat maka Allah tidak pilih aku utk ke India.. jadi Allah hantar aku ke Kulim utk keluar selama 40 hari.. Walaupun  tak smpi 40 hari, mcm2 aku belajar.. Iman yaken aku ditarbiah.. Inilah kisah ketika awal tahun dahulu.. rakan baikku sudah pun balik ke Malaysia, Sudah pastilah iman dia meningkat bnyk, sudah pasti pahalanya menggunung bnyk, Aku? langsung luntur imanku.. sudah lama tidak keluar.. Allah susahkan aku dgn dunia atas sbb aku tidak mahu susahkan diri utk agama Allah.. Aku cemburu melihat mereka yg sudah 4 bulan tinggalkan keluarga dan korbankan harta apa yg ada.. Rakan baikku adalah penggila motor.. dahulunya dia Mat rempit tetapi Allah sudah bg hidayah dlm kerja Dakwah ini..Tiada jln lain utk umat dapat hidayah, ini saja Islam yg paling tepat.. anda sendiri Islam dan anda sendiri mendakwahkan kalimah iman ini.. satu org yg tidak pernah solat ketika bersamaku dahulu tiba2 berubah.. Sesiapa yg kenal rakanku ini pasti terkejut.. namun itulah, apabila Allah bg hidayah kpd seseorg siapapun tidak mampu halang..rakan karibku ini sudah korbankan motosikal RXZ kesayangannya semata2 utk agama Allah.. semata2 utk meningkatkan Iman kepada Allah taala.. motornya yg digilap hari2, telah dikorbankan bg menampung perbelanjaan ke India.. Pastilah Allah pandang pengorbanannya itu.. Allah telah susun hidupnya.. mudah shj dia lalui harinya... Maka itulah azamku..aku InsyaAllah pasti akan keluar 4 bulan shj..atas kelemahan imanku, aku tangguhkan dahulu, tp satu hari InsyaAllah..semoga Allah taala pilih aku utk kerja2 agama ini, smoga Allah taala tidak cmpakkan aku ke tepi dlm usaha dakwah ini, semoga Allah taala pakai aku utk menjadi asbab hidayah ke seluruh alam.. wajib kita kena korban harta dan diri utk rasa Iman di hati.. kalau tidak percayalah kita tidak akan rasa apa itu iman, belajarlah ilmu agama bnyk mana pun anda pasti tidak dpt iman.. belajarlah ilmu agama bnyk mana pun anda masih tidak akan faham tentang agama itu sendiri.. diri sendiri mesti tekan nafsu korbankan apa yg ada utk agama Allah, keluar lg dan lagi semata2 utk Allah, semata2 utk tingkatkan iman dlm diri..percayalah aku sudah pernah pergi ke semua jemaah PAS, Tarekat, Segala pengajian ilmu aku pergi tetapi sikit pun aku tidak rasa iman.. rupanya baru aku faham, diri sendiri mesti tekan nafsu keluar di jalan Allah barulah Allah bg kefahaman agama.. anda boleh ikut jalan Selain jalan dakwah ini, sy yaken anda x akan rasa apa2.. believe me.. ini shjlah Islam yg dibawa oleh Rasulullah.. mesti hidup secara berjamaah dan mengikuti segala sunnah Rasulullah drpd sekecil2 sunnah smpi ke sebesar2 sunnah.. Dlm jamaah ini aku belajar segala sunnah baginda dan smpilah sunnah baginda yg paling besar iaitu dakwah..melalui kerja dakwah berjamaah yg aku lakukan ini Allah mudahkan pengajian aku di Uitm, Allah susun hidupku, sehinggalah aku dpt skor 4 flat dlm sem akhirku, dan aku berazam utk keluar 4 bulan, rasa sendiri bagaimana Rasulullah bersusah payah atas agama Allah, supaya Imanku meningkat dan matiku InsyaAllah dpt sebut kalimah Lailahaillallah.. jadikanlah dakwah sebagai maksud hidup kita yg mengikuti segala cara yg ditunjukkan oleh baginda s.a.w.. InsyaAllah

3 comments:

  1. kisah seorang student uitm.mamat ni student under graduate..baru 1st year..skng mamat ni dalam persediaan untuk keluar jalan Allah 4b.

    setelah daie2 di KL, setaip minggu mesyuaratkan tentang usaha dakwah dikalangan student kian merudum zaman ni,dengan fikir risau mereka,dengan izin kehendak Allah,negara kita digemparkan apabila semua ipta2 seluruh malaysia ada cuti sem selama 4b lebih.Allah ta'a telah bg cuti pd studnt2.

    ramai dikalangan rakan seusaha mencadangkan supaya daie2 student2 boleh bg masa khuruj 4b.mesyuarat ini dibawa ke nizamuddin(india) dan mereka telah membenarkan student2 undergraduate bg masa khuruj 4b ipb(india pakistan bangladesh)untuk blaja dakwah.walaupun umur belum 21thn..

    seperti yg ada pd entry,pebelanjaan yg perlu ada lingkungan 4k untuk ke 4b ipb.so ramai la student2 yg xcukup keperluan.ramai dikalangan mereka sempurnakan keperluan dgn menjual brg2 kesayangan mereka seperti laptop,mpto,ps,dsb.

    sorang mamat yg aku nak ceritakan ni,mmg xde ape2 brg nak jual.cuma ada keperluan 1k shj.maka azamnya menjadi lemah.lantas mahu buat keputusan untuk keluar 40h shj dlm negeri.

    setiap kali program 4b,zihin,bayan,targib, ditekankan supaya banyakkan dakwah kalimah lailahaillallah,the doa mntak Allah mudahkan keluar.tetapi mengapa ada juga student2 yg luntur azamnya?

    ini kerana mereka hny dgr shj untuk bykkan dakwah.tetapi praktikalnya sgt2 tipis.maka Allah telah hantar seorang daie kpd mamat ni.daie ini secara khusus telah sediakan mamat ni utk cakap sendiri kalaimah lailahaillallah.
    eg : "lailahaillallah maksudnya mkhluk xde kuasa,Allah yg maha kuasa.tiada siapa bg mudarat manafaat,Allah yg bg mudharat manafaat.tiada siapa boleh pilih keluar,Allah yg pilih keluar.duit juta2 xleh bg keluar,Allah yg bg keluar.duit juta2 xleh selesaikan masalah,Allah yg selesaikan masalah.inilah maksud kalimah iman kalimah lailahaillallah.utk usaha iman,azam kluar 4b/tahun insyaallah!!"

    daie tersebut suruh mamat tadi ni ulang lg dan lg percakapan lailahaillallah.cakap pendek2 je,supaya Allah bg taufiq untuk istiqomah cakap hari2 malam siang.

    as a conclusion, nila daie tersebut tny pd mamat td,ape azam die,mamat td ckp nak keluar 4b.bile tny ape masalah yg die ade,mamat td cakap xde ape2 masalah dah.

    masyallah.dpn mata Allah da tunjuk dgn percakapan lailahaillallah,Allah tgkatkan iman, sanggup korban diri harta walaupn keperluan xcukup.wallahi inilah kehebatan dan kemuliaan umat ni.seru pd kalimah lailahaillallah.nabi saw bersabda"kalimah lailahaillallah ringan di mulut,berat di timbangan"aukamaqola.

    dan daie tersebut telah mntak student tadi supaya bykkan percakapan kalimah lailahaillallah sepertimana yg nabi saw sabda kpd para sahabat "perbanyakkan percakapan kalimah lailahaillallah"aukamaqola..

    maka student tersebut telah bg azam yg kuat supaya buat keputusan,hari2 malam siang seru pd kalimah lailahaillallah dan mau sediakan semua umat jd daie.

    lihatlah,belum keluar lg sudah jd daie.sudah iman meningkat.inilah kemuliaan umat nabi saw.bila iman student ni meningkat,xde lg ragu2 untuk teruskan usaha untuk korban diri harta dijalan Allah 4b ipb..

    ReplyDelete
  2. MasyaAllah benar.. smoga Allah pilih kita lg dan lg.. mesyuarat bnyk yg x lepaskan student IPTA yg belum habis pengajian utk keluar 4b sbb takut fana sgt smpi nk tggl blajar hehe.. tp ada juga yg lepas keluar 4 b tgk amal la.. :-)

    ReplyDelete
  3. msyrt telah membenarkn mereka yg xhabis blaja utk khuruj 4b.bila mera khuruj dgn adab usul yg betul,Allah akan jdkan diri mereka asbab hidayah.tetapi biila xikut usul yg betul,nauzubillah,takut jd asbab fitnah.
    tugas daie adalah sediakan mereka yg nak khuruj ni,utk betulkan percakapan,bykkan cakap mafhum kalimah lailahaillallah.

    Allah taala akan jdkan mereka daie dan jdkan asbab hidayah slruh alamdan bukannya asbab fitnah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...