.........................................Popular post..............................................

There was an error in this gadget

Tuesday, 27 September 2011

Hukum Hudud Allah taala tidak releven di Malaysia?

          
          “ Kita tidak akan laksanakan hukum hudud di Malaysia sebab tidak releven. Malaysia ini berbilang kaum . Tp Kita terima hukum hudud ni sebagai undang-undang tuhan cuma hudud tak sesuai di Malaysia itu je” beliau juga ada mengulas tentang maqasid syariah yg dikatakan lebih sesuai berbanding hudud. Demikianlah kata-kata pemimpin No 1 Malaysia. Soalannya apakah ada undang –undang yg lebih releven dr Undang-undang Allah taala yg maha mengetahui setiap inci keadaan makhluk ciptaanNya? Tergamak keluar dr mulut satu org Islam undang-undang manusia lebih sesuai dr undang2 Allah taala di Negara yg Kononnya Negara Islam? MasyaAllah..istirfar bnyk2 la.. Kita pun tahu org Islam lebih majority drpd org kafir di Malaysia sepatutnya undang-undang Islamlah yg digunapakai dlm sistem perundangan Malaysia ini. Tetapi undang2 barat laknatullah pula yg digunapakai. Kenapa perkataan ini keluar dr mulut pemimpin no 1 Malaysia? Mudah saja, jawapannya kita lebih takut org kafir cina drpd takut kpd Allah taala sendiri. Kita terlalu menjaga hati org cina tetapi kita tak mahu menjaga hati Allah taala. Kita yaken dgn kuasa undi org cina drpd kuasa Allah taala.
      
        Pemimpin no 1 PAS merangkap penasihat PAS telah mengeluar kenyataan mahu laksanakan hudud di Kelantan dan telah pun meminta PM laksanakan hudud di Malaysia. Kemudian ditolak mentah2 oleh PM. Sekurang-kurangnya Nik Azik berani menempelak Karpal Sigh utk keluar Pakatan Rakyat jika tak mahu hudud dilaksanakan. Tetapi, kita tidak tahu sejauhmana pemimpin PAS yg lain menunjukkan reaksi apakah mereka 100% menyokong DAP keluar dr Pakatan. Itu belum reaksi dr org no 1 parti keadilan yg kelihatan menyepi. Lalu tersebar mcm2 spekulasi. Tuan2 apabila pergaduhan sesama Islam berlaku, Org2 Cina telah ambil kesempatan dlm Politik . DAP kata, jika laksana hudud kami akan keluar Pakatan Rakyat.  Adakah PAS gentar? Saya tak pandai menilai. Jika kita toleh kpd keputusan pilihan raya yg lepas kebanyakkan undi Pakatan Rakyat datangnya drpd org2 bkn Islam bknnya dtg dr org2 melayu. Apakah PAS akan berundur dan beralah? Haa DAP sudah pandai bermain politik. Dia ambil kesempatan di atas perpecahan Melayu. MCA pula pernah keluar keyataan jika UMNO mahu laksana hudud maka MCA keluar BN. Maka kedua2 Parti yg org Islam ini (PAS & BN) ini TAKUT hilang sokongan bkn melayu. Takut2, jika DAP mahupun MCA beralih arah kpd PAKATAN PEMBANGKANG ataupun BARISAN. Padahal MCA dan DAP tak ada masalah bergabung tetapi BN dan PAS pula yg bermasalah jika bergabung. Jadi soalannya apakah PAS tak gentar jika DAP beralih arah kpd BARISAN sekaligus menarik undi org cina kpd BN? Di pihak UMNO terang2 lagi mereka tolak hudud kerana takut hilang undi MCA. Sbb tu BN keluar kenyataan NO HUDUD in Malaysia supaya MCA tak lari kpd PAKATAN. Tuan2 kita dapat lihat bagaimana org2 Cina memanipulasi org Islam yg bertelagah dan tak mahu bersatu. PAS tak mungkin bergabung dgn UMNO sbb perjuangan PAS adalah perjuangan ISLAM dan perjuangan UMNO adalah perjuangan MELAYU. Bagaimana penyelesaiannya???? Tak ada kesudahan!!!! Lama2 CINA kuasai MALAYSIA… Politik Malaysia sudah jatuh ke tgn org2 cina tanpa kita sedar. Keputusan politik sudah dipegang oleh org2 cina walhal mereka ini cuma minoriti. Sudahlah Ekonomi kita dikuasai oleh org2 cina. Mereka tinggal nk sembelih kita saja. Hanya org bodoh saja tak nmpk perkara ini.. Saya dah lama perasan system demokrasi di Malaysia ini adalah system yg tak boleh pakai. Sistem yahudi mmg sgt BATIL!!
         
           Kesimpulannya kita kena henti bertelagah. Kita mesti bergabung dlm satu usaha yg PALING HAQ. Iaitu Usaha DAKWAH NABI s.a.w dahulu. Dlm usaha ini jgn bicara ttg politik sbb pasti akan ada yg pecah hati. Di Zaman Nabi s.a.w ,Allah telah beri tampuk pemerintahan kpd org2 Islam kerana Allah suka dgn tertib yg Nabi s.a.w telah buat. Malah 2/3 dunia dikuasai oleh org2 Islam kerana Allah suka pengorbanan Rasulullah dan para sahabat dlm usaha dakwah lalu Allah kurniakan pemerintahan.  Atas maksud kerja dakwah ini, Allah muliakan org Islam. Tetapi apabila usaha dakwah ditinggalkan pd zaman Uthmaniah, maka Allah hantar golongan paling bodoh di dunia iaitu golongan barbarian menghentam org2 Islam yg bijak pandai di Andalusia maka Islam tumbang ketika itu juga. Inilah akibatnya suka mendalami ilmu tetapi tak suka bersusah payah dlm usaha dakwah maka Allah hancurkan Islam ketika itu juga. Apabila dakwah Cara nabi ditinggalkan maka hidayah terhenti. Kemudian Maulana Ilyas telah hidupkan kembali usaha dakwah cara baginda semula. Jamaah ini org Malaysia panggil Org TABLIGH. Di Indonesia org gelar Jamaah Silaturrahmi. Walaupun golongan Ikhwan Muslimin komen jamaah ini sbg jamaah yg tak cukup ilmu, jamaah yg tinggal anak bini, dan mcm2 kutukan lg tetapi saban hari, berjuta2 pengikut dr setiap negara bertambah dlm jamaah ini, berjuta2 org telah peluk Islam asbab pergerakan kaki2 jamaah tabligh ke seluruh pelusuk dunia. Asbab pergerakan jamaah ini juga berjuta2 masjid telah dibina, berpuluh ribu gereja telah ditukar menjadi masjid, dan beribu2 gereja telah dibeli utk dijadikan masjid dan setiap BAR di Eropah telah menyediakan satu ruangan utk solat. Nak kata agama ini akan tertegak dan tersebar melalui usaha dakwah bkn dgn usaha kuasai pemerintahan dulu. Pemerintahan ini Allah akan beri bila agama maju dan agama hanya akan maju apabila setiap org islam buat dakwah cara baginda s.a.w

             Saya bkn anti politik, tetapi saya nk bgtau kita kena usahakan atas iman yaken kita dahulu melalui perantaraan dakwah. Apabila iman kita mantap dgn usaha dakwah barulah kita ada kekuatan utk laksanakan hukum Allah. Hari ini yaken kita rosak, kita yaken dgn undi beri kemenangan bkn Allah yg beri kemenangan. Kita terlalu melihat kpd asbab. Walhal Allah boleh saja beri kemenangan dgn perantaraan asbab, tanpa asbab dan berlawanan dgn asbab. Kalau Allah boleh tukarkan sifat panas Api yg membakar jasad Ibrahim kpd sifat sejuk, maka Allah boleh saja tukarkan kekalahan Islam kpd kemenangan dgn syarat buat dakwah dan dakwah pula mesti ikut gaya nabi s.a.w. barulah nusrah atau bantuan Allah smpi. Kesimpulannya tak kira UMNO mahupun PAS mesti bersatu dlm dakwah. Sy mahu mulakan dgn golongan Ulamak sendiri yg terlibat dlm PAS kerana mereka lebih layak sbb ilmu nabi penuh dlm dada mereka. Kita bersama2 menyeru org UMNO utk buat kerja nabi. Jgn sebut soal politik lg, jgn maki mereka lg, jgn kata mereka munafiq lg, dakwah dgn cara lembut insyaAllah mereka terima.
         
          Org UMNO semua ni Iman mereka telah rosak, Iman terlalu lemah sbb itu mereka tak mampu laksanakan hukum Allah. Tak hairanlah bini2 mereka kebanyakkannya tak pakai tudung. Apa nk dihairankan kalau mereka tolak hudud. Sbb itu kita kena dakwah secara hikmah. Jgn kita anggap UMNO ni semua munafik belaka. Manusia yg boleh cam org2 munafiq ni hanya Nabi s.a.w dan hazrat Huzaifah radiallahuanhu saja. Bahkan Abu Bakar sendiri pun tak mampu cam org2 munafiq. Tiba2 ulamak PAS kata puak2 UMNO semua munafiq, hebat tggi sgtkah ilmu kita? masyaAllah kena sangka baik sesama Islam dlm dakwah. Allah boleh saja tukarkan kita jadi munafiq sebelum mati..Nauzubillah..

         Maka saya menyeru setiap org2 Islam utk buat dakwah cara Nabi s.a.w supaya hidayah tersebar dlm hati2 setiap muslim, supaya Iman meningkat, barulah Allah akan buat keputusan utk Islamkan seluruh system Malaysia. Barulah Allah taala beri kepimpinan kpd org2 Islam sendiri. Barulah Allah tumbangkan musuh2 Islam. InsyaAlllah dlm sunnah pasti ada kejayaan di dlmnya Yakenlah!!!

Thursday, 22 September 2011

Rancangan Dajjal Cina melagakan Islam Malaysia dan Islam Indonesia


Aku sempat merakam perbualan dgn rakan seusaha aku Ibnu Batoota yg belajar Alim di Madrasah Uloom Maulana Zakariyya South Africa sekarang. Beliau telah diberi takaza besar oleh Syura ulamak  utk keluar setahun di Indonesia bg membetulkan salah faham antara Indonesia dan Malaysia. Rupa-rupanya Golongan cina punya konspirasi utk menjahanamkan Islam di Nusantara (Indonesia dan Malaysia) Mereka akan melaga-lagakan Org Islam Indonesia dan Malaysia utk menguasai Nusantara. Tulisan di bawah adalah adalah rakaman perbualan yg sy copy paste ke dlm blog saya InsyaAllah




"Ada wakil mujahid dri indon yg buat permhonan khsus utk sy ke sana utk bg bayan khusus tentang malaysia indonesia...sekarang ni org cina tgh plan nk conquer msia,jd mereka sebarkn fitnah dan buat org indonesia dan msia begaduh supaya apabila ramai mlayu mati,org cina akn dpt poltik...byk lg lah,nanti kita jmpa,bleh sy bwk tuan skali utk baiat..."

"Mereka bercita2 nak conquer negara2 di nusantara, dan mreka perlu kuasai ekonomi, majoriti dan poltik...skrg saya terangkn plan mereka dlm eknomi, mereka bukak bisnes sbyk2nya dan bantu sesama mreka,mnybabkan bangsa slain mreka xdpt mju dlm bsnes sbb smua bsnes induk ada pd mreka,jd mreka dpt hrga modal lain,bgsa lain hrga lain,jd bila jual,brg2 mreka akn lbih murah sdkit bbnding hrga brg2 bgsa lain...nybabkn bgsa lain pny bsnes xmju n bankrup..bila bgsa lain xdpt mju dlm bsnes,jd mreka tpksa truskan hdup bgntug dgn kerja mkn gaji,yg keje ngn kjaan lain crita...yg kje dgn swasta,mjikan mreka majoritinya org cina...jd mreka bleh cntrol bgsa lain dgn eknomi sbb mreka boss n glongan bgsawan...jd bila mreka kaya,bgsa lain akn mskin,bila org kta mskin,org kta xmpu nk nafkahi ank2,mka tpksa rancang kluarga dgn hadkan jumlah ank..."


"Bila org kta tpksa hadkn jumlah ank sbb xmampu nk tgung krna kmiskinan,mka org mlayu akn tak btmbah n bkembang dgn baik...dlm msa yg sma,cina branak byk...mka lmbat laun,mlayu akn jd smkin skit,muslim smkin skit,cina kafir smkin byk yg manaakhrnya mlyu akn jd minoriti....cina akn jd majoriti...statistik skrg pun klu check,mlayu cuma tggal 60% drpd slruh rkyat msia atau mgkin lbih kurg...klu dlu ank org mlayu bbelas2,skrg ni cuma 2 3...bkn yg mskin je,yg kya2 pn mcm tu....mreka xmau kembg biakkn umat nabi...nyebabkn umat islam smkin skit n lemah...maka target mreka dlm kuasai ekonomi,"

1)hdup mewah
2)mngurangkan kturunan muslim
3)mrosakkan akhlak2 muslim sbb dsebabkn ksmpitan hdup mreka tpaksa mrompak,mcuri dll...
4)bila muslim mskin,mka mudah para kristian murtadkn mreka..
5)muslim tdak mampu mbeli senjta sdgkn di rumah2 org cina hmpir smuanya ada pistol,tp xdtgkap polis sbb mreka bg mkan rasuah...


"Bila mreka bjya murtadkn rmai muslim,mka mlayu murtad n mlayu muslim akn bgaduh ssma sndri n akn mnybabkan bgsa mlayu smkin pupus dan pupus...dan akhirnya cina akn jd majoriti...kmudian mreka jual dadah n sebarkan video2 lucah di kdai2 hp mbuatkn akhlak ank2 muda hncur,jd bohsia,mat rempit dan smpah2 lain...cuba fkir,ada ke gejala2 ni blaku pd bangsa mreka?knpa tak ada mat rempit di klangan org cina?target mreka satu,iaitu mreka mahu ank2 muda mlayu jd smpah msyarakat,nti pd gnerasi akn dtg,tak ada lg org mlayu yg layak mmgang tmpuk pmrintahan...jd pd wktu itulah politik tpksa diambil alih oleh org cina sbb smua mlayu yg bdoh2 ni dah jd sampah msyarakat....mka plan mreka ialah mngurangkan bgsa mlayu,dgn buatkn mreka murtad n bnuh sma sndri,kurgkan pmbiakan sbb mskin dan mlayu2 yg baki plak,smuanya jd sampah2 msyarakat...mka mlayu akn jd bgsa paling xguna xlama lg mnybabkan rakyat akn bgkit n jtuhkan mlayu n poltik diambil cina n mlysia djdikan ngra komunis..."

"Dan plan mreka xhbis di situ,mreka bkn nk hncurkan mlayu mlysia je,tp mreka nk hncurkn mlayu2 indo n hncurkan trus agma islam n jdkan kristian sbg agma rsmi nusantara,vatican cty tlah kluarkan byk dana utk murtadkn nusantara,yg tu nti sy crita..yg tu bab lain....skrg bkenaan indo n malay,mjorti bgsawan di msia ialah org cina,jd mreka ambil byk pkerja dri indo sdgkn bleh je mreka ambik pkerja2 dri china,kt sna lg rmai yg nganggur,jd knpa mreka plih indo?mreka sbnrnya mngatur plan hebat utk hncurkn msia n indo khsusnya n islam umumnya,mreka sngja ambil pkerja indo n mreka seksa org2 indon ni....mreka dpksa mkan babi,pkai sluar pndek,dpkul,ddera ,dstrika di bdan n muka,pendek kta mreka diseksa n dibrainwash bhwa 'org mlysia jahat'...jd bla mreka blik ke tnah air,fmly mreka tgk kdaan mreka yg pnuh dgn cdera n lain2,mangsa2 akn jwb..'org2 malaysia yg buat',jd msyrakat di indo akn mnympan dendam yg kuat pd org2 malaysia yg mreka tfsirkan sbg org melayu...sma mcm kta,bila kta sbut org indonesia,scra automatik kta pkir org indon,kta xtpkir pun org2 cina atau india yg tggal di sna?jd sma jga mcm kt indon,bla dsbut org mlysia,jd dlm fkran mreka adalah org mlayu...jd kbncian mreka pd org mlayu mbuak2....dan kristian tlah ambil ksmptan ni dgn mbuat byk web site yg menghina org2 mlayu mlysia,bla org msia nmpk,mreka bdebat n bgaduh dlm intrnet....kt mana2 pn web pn mreka akn bgaduh.....
Jd org2 indo disuntik kbncian yg amat pd org2 mlayu...smpaikan pd tahun2 lpas,embasy msia dbaling dgn taik,bendera msia dibakar dan rsuhan dmi rsuhan blaku utk mhapuskan mlayu....jd org2 cina di mlysia cuma perlu tggu umat2 mlayu disembelih umat2 indo dan umat2 mlayu plak akn tpksa bgkit perang dgn indo yg mana akhirnya msyrkat muslim musnah...mjadi minoriti...kmudian ksempatan ni akn diambil oleh org2 kristian jugak,mreka nmpk umat islam indo sbuk nk bgaduh dgn muslim mlayu mka mreka mula sembelih org2 islam di ambon...spt yg blaku skarang....
Jd islam di nusantara akn hncur dgn plan2 dajal mreka....dlm msa yg sma,umat islam msih blum sdar hal ni sbb dilalaikan oleh yahudi dgn hburan,praduan, fb,movie,musik dll....dlm poltik plak,mreka buat pas gaduh dgn umno dan mcm2 lg lah yg mana akhrnya umat islam akn hncur....
Jd ada bbrapa siri msyuarat tlah blaku antra wakil mujahidin,wakil jmaah taliban,wakil jmaah tabligh,wakil dri jemaah ikhwan muslimin,jmaah naqshabandi,jmaah pas,jmaah chisty dan bbrapa lg yg sy xboleh sbut yg mna mbincangkan hal ni....jd wakil dri indon buat pmohonan khusus pd sy mtk sy dtg ke indo dan jelaskan pd msyrkat hal sebenar skaligus mendamaikan dan mbetulkan slh fhm antra melayu n indo.....jd mreka mtk sy kluar staun di indo n cover smua tempat n nyatakan msuh org2 indo bkn mlayu islam,tp msuh sbnar mreka tu org kafir cina,hindu n kristian......."

"Itu takaza yg ulama2 dan jemaah syura brikan pd sy mmandangkan sy ni org nusantara,jd btgjwb slamatkan nusantara...sdgkn sblum ni kmi byk tmpukan kes di palestin,afghan,pkistan,slatan thai,china....tp skrg takaza khusus tlah dberikan pd sy,jd nti insyallah klu sy blum dbnuh,sy akn blik ke msia n kmpulkan karkun2 n smpaikan bbrapa amanat pnting yg dberi oleh ulama2 kita...karkun2 perlu tmbh korban sbb smua plan ni akn dhncurkan dgn iman n amal...jd usaha msjid perlu dlakukan....nb bsbda brgsiapa takutkan allah,mka slruh makhluk akn takut pd nya...hari ni muslim dsembelih di mana2,org2 kafir xtakut pd muslim lgsug,sbb muslim lgsug xtakut pd allah,masjid2 ksong,ank2 dbiarkan bcmpur laki pmpuan,yg prmpuan dibiarkan bkeliaran luar rumah,zina dbiarkan dan mcm2 lg mungkar2 yg muslim buat,nyebabkan allah lepaskan anjing2 kafir meratah umat islam dan allah xpdulikan umat islam sb umat islam xpnah pdulikan allah!"

"Sapa nk bca pun aku xkisah la..aku pduli apa,pkara haq ni perlu dsampaikan pd stiap muslim,jd sapa2 yg allah bg taufik n hdayah lpas bca ni,tlog smpaikan pd org2 indo yg lain bhwasanya kita dipermainkan bangsa2 kafir...mreka mbuat kita bperang,dan kdua2nya ke nraka sbb nb bsbda 2 muslim bgaduh,sorg bnuh yg lg stu,2 2 msuk nraka....jd krugian ptma yg kta akn dpt ialah,kdua2nya akn msuk nraka...krugian kdua nya,tnah air ni akn diambil org2 kafir yg xknal allah...jd ktakan pd mreka yg malay indo xbleh bgaduh tp kna bsatu...pas ngn umno pun kna stop bgaduh n bsatu...."




Demikianlah perbualan kami, beliau tidak suruh kita angkat senjata bunuh org2 cina, sebaliknya kita kena sebarkan benda ini supaya salah faham antara org2 islam Malaysia dan Indonesia dpt diperbetulkan. Dlm masa yg sama, 5 amal masjid mesti dihidupkan supaya bantuan Allah tiba. Iman diasah dgn dakwah Illallah supaya apabila takaza perang smpi kpd kita, senjata Iman dan amal menjadi senjata utama. Kesimpulannya tak kira kita Pas, Umno, Tabligh, Ikhwan Muslimin,tarekat, Org Malaysia, org Indonesia mesti henti berbalah. Org2 cina dan kristian sedang ketawakan kita dan menunggu masa utk menjahanamkan kita lalu menguasai seluruh pelusuk nusantara ini. Sahabat saya, Ibnu Batoota sempat berpesan “Org2 Islam tidak menyerang tetapi apabila diserang mereka akan menghancurkan” insyaAllah..



Thursday, 15 September 2011

Jijikkah sgtkah melihat org bersugi dgn kayu sugi?

Jijik sgtkah melihat org bersugi di tempat public? Jijik sgtkah lihat kayu sugi di atas kolah2 masjid? Demi Allah perbuatan bersugi adalah antara sunnah2 besar nabi s.a.w. Baginda tidak pernah meninggalkan bersugi meskipun ketika baginda di hujung2 nyawa. Setiap kali bertemu bertemu jibril, Jibril kerap menyuruh Rasulullah bersugi sebelum menerima wahyu sampaikan hujung mulut nabi sendiri hampir terluka. Ada ustaz-ustaz yg mengeluarkan statement takrif bersugi adalah menggosok atau membersihkan gigi dgn sesuatu yg kesat. Namun pendapat ini kurang tepat. Bersugi dgn cara Sunnah yg paling betul adalah dgn menggunakan kayu sugi sendiri. Apakah jenis kayu sugi yg dipakai oleh baginda s.a.w? Itulah Kayu Ara dan Zaitun. Fadhilat sugi sebenarnya bnyk terkandung dlm kayu2 jenis ini. Salah faham telah berlaku dlm masyarakat kita hari ini. Kita anggap zaman Rasulullah tidak ada wujud lagi berus gigi. Pada hal berus gigi sudah pun wujud di zaman Rasulullah s.a.w tetapi baginda tetap memilih kayu sugi utk bersiwak atau bersugi. Tuan2, dlm sunnah pasti ada kejayaan. Kita tak perlu tanya kenapa baginda tak pakai berus gigi sebaliknya kayu ara dan zaitun. Kita ikut saja buta2. Dlm semua Sunnah pasti ada kejayaan. Segala perbuatan, penampilan, dan percakapan Nabi s.a.w adalah kesukaan Allah. Allah pernah berfirman “Katakanlah Wahai Muhammad, sekiranya kamu mencintai Allah maka ikutilah aku, Nescaya Allah akan mencintai kamu. Sesungguhnya Allah maha pengasih lagi maha penyayang” Jelas Allah beritahu dlm Quran utk dapat cinta Allah mesti ikut Nabi s.a.w. Yakni ikut sunnah baginda s.a.w tanpa bnyk soal. Dlm kaedah bersugi juga, gunalah kayu sugi yg asli lebih afdal. Tak kisahlah kita mahu pakai berus gigi dan ubat gigi dahulu ke, tetapi utk mendapat ganjaran fadhilat bersugi kena ikut sunnah kena pakai kayu sugi juga insyaAllah.
Saya terbaca dlm satu artikel di paper semasa Ijtimak Malaysia baru2 ini. Ada seorg pendakwah bebas la konon komen pasal org tabligh. Dia ckp org tabligh ni tak perlulah bersugi di tempat awam, jijik org tgk masyaAllah. Dia jijik tgk org ikut Sunnah? Istifar la bnyk2. Punya la jahil muraqab punya ustaz. Inilah akibatnya belajar ilmu agama tp tak mahu belajar sunnah2 nabi s.a.w. Karkun lain tak payah la kata kat aku, kita kena ikram bnyk2. Kalau dah smpi hina org ikut Sunnah aku tak boleh ikram dah. Kalau dia org awam biasa atau dia org kafir aku bole terima lg. Ini satu org USTAZ GLAMOR kata ikut Sunnah suatu benda paling jijik masyaAllah. Kalau dulu aku kira nk menjawab kat depan dia dah. Dia jawab blk aku jawab dgn Flying kick je. Tp ini bkn cara nabi. Aku pun dah tinggalkan zaman2 jos buta aku tu. Sekarang aku rasa sgt kasihan kpd mereka2 ini. Sunnah bersugi ni bersepah2 sahabat ikut. 24 Jam kayu sugi dlm kocek. Setiap masa dan keadaan mereka gemar bersugi. Bahkan ketika perang pun mereka bersugi. Hasil ikut Sunnah, asbab melihat org Islam bersugi saja, tentera2 lawan pun naik takut berperang dgn para sahabat setelah melihat mereka bersugi. Mrk ingatkan org2 Islam tgh mengasah gigi utk mkn daging mrk nanti. Allah cmpkkan kegerunan dlm hati musuh2 Islam asbab kita ikut satu Sunnah saja. Dan dlm kisah lain pula, dlm satu perang yg tak menang2 dan tak pula kalah2. Sahabat hairan kenapa tak blh menang2 dlm perang tersebut? Apabila diperiksa rupa2nya salah seorg tentera tak bersugi. Maka Allah tangguh kemenangan mereka. Bnyk lg Fadhilat2 sugi dan Kelebihan ikut Sunnah. Nant aku listkan hadis2nya di bawah. Ini adalah antara kelebihan2 bersugi :    
    1) Dapat menambahkan akal.
    2) Dapat mencerahkan mata.
    3) Melambatkan tumbuh uban .
    4) Dapat menggandakan pahala.
    5) Dapat mengucapkan Syahadah tatkala hampir ajal

Ø  Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

   “ Dua rakaat sembahyang dengan bersugi itu terlebih
    baik pahalanya daripada tujuh puluh rakaat sembahyang
    dengan tidak bersugi “.
    ( Riwayat Muslim )

Ø      Dari Aisyah r.a.h. “ Sesungguhnya Nabi s.a.w. telah bersabda bersugi  
    itu membersihkan mulut dan mendapat redha dari Tuhannya “.
    ( Riwayat Baihaqi )

Ø       Dari Abu Hurairah r.a.h. dari Nabi s.a.w. telah bersabda :
    “ Kalau tidaklah akan menyusahkan umatku akan aku suruh
    mereka bersugi pada tiap-tiap waktu ketika berwuduk “.
    ( Riwayat Ahmad )



Tuesday, 6 September 2011

Poco-poco punca Buasir?

Ini bukan kisah main-main. Kisah ini terjadi kpd jiran aku sendiri. MasyaAllah kesian dia berpoco-poco sampai Allah taala bg buasir. Asbab saja la. Sakit dan sihat semua drpd Allah. Dulu ada kecoh pasal tarian poco-poco ni. Ada yg mengatakan haram dan ada ulamak yang mengeluarkan pendapat sebagai harus. Ustaz Zaharuddin sendiri mengatakan tarian poco-poco sebagai harus. Dan yg terbesar fatwa kebangsaan mengatakan tarian poco-poco sebagai harus. Jgn Tanya aku sebab aku akan kata BATIL. 

Aku bkn ulamak boleh berfatwa kata halal atau haram. Tgk pun dah tau batil. Manusia yg punya akan logic akal pun akan kata batil sebab apa? Pernah ke kita lihat org menari poco-poco sorg-sorg? masyaAllah mana pernah. Comfirm menari ramai-ramai campur pulak laki-laki dgn perempuan. Bila dah bercampur makin ligat la poco-poconya. Gelek bontot, gelek bahu, pusing sana pusing sini, tok imam masjid lalu tgk pun tercabut serban kat kepala masyaAllah. Hampa mau kata harus lagi? Tak batil ke tgk anak dara org bergelek sakan, tak batil ke tgk bini org goyang bontot, pusing 360 darjah? Idak ke kita yg menengoknya juga bermaksiat mata? Kalau duduk depan makcik-makcik yg berpoco-poco ni mcm2 bau perfume ada, mana idaknya angin dia lalu kat hidung kita. masyaAllah apa boleh ulamak fatwakan harus lagi? alasannya apa? alasannya senaman menyihatkan badan. Tuan2 kalau nak berpoco2 kat dlm bilik bersama suami saya tak kisah. Kalau kat public mintak maaf mmg dah sah2 batil. Ulamak sekarg pandai-pandai keluar fatwa tanpa berfikir panjang kesan dr fatwa kita adakah akan mempengaruhi perluasan pengaruh tarian poco2 dlm kalangan ummat islam sendiri. Ok la aku tak sebut fatwa, nant ada ustaz-ustaz  yg marah kata "ini bkn fatwa, ini pendapat saya saja". Ok2 mereka keluar pendapat bkn fatwa ye. Aku lebih suka kalau fatwa kebangsaan dibuat bkn takat ngam2 atau cukup2 mkn. Boleh atau idak aje. Aku suka kalau fatwanya bersandar kpd kisah2 zaman nabi dan sahabat. apakah nabi membenarkan perempuan2 berjoget menjadi tontonan umum MasyaAllah. Tak rugi pun kalau panel syariah keluar fatwa haram terus. Maka tak ada maksiat berlaku. Ni kalau keluar fatwa harus, kemudian sibuk nak listkan syarat2nya pulak. Apa susah, kata je haram kan settle masalah. Kalau ikut perbuatan cth zaman nabi s.a.w kan beruntung. Berapa bnyk maksiat dapat kita bendung kalau kita haramkan terus poco2. Mcm la puak-puak UMNO dan puak jahiliah yg lain ikut syarat2 berpoco panduan ulamak. Bini depa pun free hair. Inikan pula bergelek2..masyaAllah. Atleast kalau hukum terang2 kata haram puak jahiliah ni akan pikir 2,3 kali nk berpoco2 depan media. Ini dah bubuh harus seronok la puak2 ni berpoco2. MasyaAllah nmpknya ulamak sendiri dah terpengaruh keadaan masyarakat bknnya Ulamak yg punya nahi mungkar dgn mulut mempengaruhi masyarakat.

Aku ni asal negeri Perak. Maka terpaksalah ikut fatwa negeri Perak. Dan aku bernasib baik duduk pun dlm area perak sbb perak haramkan poco2. Awal tahun dahulu kerajaan negeri Perak telah mengeluarkan Fatwa bahawa tarian poco-poco ini haram atas sebab tarian ini ada kaitan dengan aktiviti pemujaan roh di Jamaicca. Tarian ini juga ada kaitan dengan agama kristian. Maka sabit hadis nabi s.a.w “barangsiapa yg menyerupai sesuatu kaum maka dia termasuk dlm kaum tersebut” masyaAllah hari ini kita sudah menyerupai kaum lain dlm bnyk aspek. Usah ckp pasal poco-poco la. Muka kita pun langsung tak menyerupai muka Nabi s.a.w. sebab apa? Ada janggut pegi cukur masyaAllah. Kalau accident mati, mayat smpi tak boleh cam, Beg dompet hilang, polis pun confius ini mayat org Islam ke? Sama mcm keling, cina, yahudi, nasrani je. Sebab itulah ikut Sunnah ada janggut kalau mati pun org boleh ckp “haa yg ni comfirm org Islam janggut panjang, pakai jubah pakai kopiah serban semua” ini pakai baju yahudi muka pun mcm yahudi, masyaAllah mati pun mati dlm keadaan menyerupai yahudi. Dlm post aku sebelum ni aku mmg kutuk habis mereka yg cukur janggut. Org pondan saja cukur janggut di zaman Rasulullah. Berbalik kepada Poco-poco tadi dulu aku pun batil jugak. Kat Uitm puak-puak UMNO bawa aku dan rakan-rakan Uitm ke suatu program di Johor masyaAllah hampir semua org berpoco-poco termasuk le muka aku ni yg berjanggut ni pun poco-poco jugak. Al-Maklumlah dulu sifat tak dapat lagi, dulu hidup dlm suasana jahiliah. Skang ni aku kira nak terajang saja depa yg bergelek poco-poco dpn aku. Bkn sebab fatwa tp sebab mmg batil pun. MasyaAllah tgk anak dara buat poco-poco tergugat Iman aku. Sudah la aku tak ada pendinding lagi, yela tak kahwen lg. Yg ada Cuma dinding. Dia bantai bergelek depan kita pulak, goyang bontot semua. Muka tak malu punya betina, aku yg berkopiah yg berjanggut kat depan, dia tak malu bergelek angkat tgn goyang-goyang pulak. Benda-benda mcm ini serius aku ckp aku mmg aku tak boleh ikram. Mmg aku pancung terus. Baru-baru ni ada jiran aku kena buasir. Suaminya buat program menari poco-poco tgk-tgk bini sendiri kena buasir. Aku nak gelak pun kesian masyaAllah. Haa tula mufti dah kata jgn nak juga berpoco-poco, ambik hg kena buasir. Sapa-sapa yg nak berpoco-poco tu pikir la dua tiga kali ye. Hehe sekian.

Monday, 29 August 2011

Hukum bersalam-salaman ketika raya


Perempuan mana agaknya kita boleh salam?

Hampir nak raya dah ni. Saya pun nk karang pasal hukum bersalam-salaman di hari raya tp mcm tak sempat dah. Jd kita dgr lah penerangan dr ustaz Kazim sendiri tentang perempuan mana yg kita boleh salam dan tak boleh salam. Moga2 menambahkanlah sikit ilmu masail kita ni ye. selamat hari raya dari saya Mohd Hafiz maaf zahir dan batin. Maaf juga dgn tulisan saya yg terkasar terpancung sana sini. Al maklumlah satu sifat pun saya tak dapat lg. InsyaAllah semoga Allah terima kita







Friday, 26 August 2011

Tahajud cinta bersama bini atau Tahajud di masjid di mlm Lailatulqadar

Jika kita pulun buat amal setiap malam insyaAllah pasti kita akan menjumpai Lailaturqadar. Jika sudah Tahajjud menjadi makanan kita tiap-tiap hari insyaAllah Allah taala dgn rahmatnya akan mengurniakan sebesar-besar pahala kpd kita di malam Lailaturqadar. Tak perlulah kita meramal kapan Lailaturqadar akan berlaku. kita pulun buat amal setiap malam dan kita pulun buat dakwah setiap siang. Kita hamba Allah di mlm hari, kita Dae Allah di siang hari. Di siang hari, kita menyeru manusia kpd Allah dan di mlm hari pula kita menyeru Allah taala kpd kita. Di bulan mulia ini jgn kita tukarkan di mlm hari kita mkn di siang hari kita tidur, mmg tak jumpa la Lailaturqaddar. Tetapi sayang seribu sayang di penghujung Ramadhan makin kurang org solat di Masjid. Makin sibuk manusia membuat persiapan raya. Rela duduk di rumah, buat kuih raya drpd bersolat di masjid. MasyaAllah, betul la manusia ni solat semata-mata kerana adat. Time start puasa dulu berbondong-bondong manusia datang ke masjid. Tp lain pula keadaannya di penhujung ramadhan. Makin slow manusia datang. Mcm ni muka nak dapat Lailaturqaddar? Walhal 10 mlm terakhir Nabi s.a.w iktikaf ke masjid. Maknanya semua lelaki harus iktikaf di masjid utk dapat Lailaturqadar bkn iktikaf di rumah bersama bini. Bkn jasad kita yg bangkit dulu di katil, benda lain pulak yg bangkit dulu. MasyaAllah last-last tak jadi Tahajjud di sejadah, terjadi pulak tahajjud cinta di katil. Bkn nak kata haram bertahajjud cinta di malam lailaturqadar, mudah-mudahan dapat la anak yg soleh solehah tetapi rugi la tuan-tuan. Benda ni kita boleh buat di lain malam. InsyaAllah utk mengelakkan nafsu kita bangkit di malam hari, Tahajjud la di masjid. Sy faham di siang hari sudah puas tahan nafsu hehe. Kita iktikaf dulu di masjid kemudian kita bertahajjud. Tahajjud di rumah ni biar la org perempuan saja. Rumah dia tu masjid dia insyaAllah.
Menurut Maulana Sulaiman Khatani, hari ini kita sudah terbalikkan proses dakwah dan ibadah di bulan Ramadhan. Karkun-karkun sibuk beribadah nangis-nangis di bulan Ramadhan walhal kerja dakwah mati. Ghast kemana, khuruj kemana, semua tunggang langgang. Amal masjid berkurang dengan bnyknya. Walhal, di zaman Rasulullah sendiri, jamaah dikeluarkan dgn dasyatnya bahkan Perang Badar berlaku di bulan puasa. MasyaAllah bangun tuan-tuan bnykkan dakwah bnykkan korban di bulan Ramadhan. Pahala Lailatulqadar hanya menyamai 1000 bulan sahaja tetapi pahala org yg keluar di jalan Allah paling kurang 49 juta kali !!! jika dah kawin. Org yg tidur di jalan Allah sahaja, pahalanya jauh lebih bnyk dari org yg beribadah sepanjang malam di bulan Lailatulqadar masyaAllah. Apa tuan-tuan sudah lupa fadhilat yg sering tuan-tuan sebut dlm 6 perkara atau 6 sifat?
·         Sepagi dan sepetang di jalan Allah lebih baik drpd dunia dan seisinya. Maknanya jika pun kita wakafkan segala-gala harta kita apa yg ada di 7 petala langit dan 7 petala bumi, itu pun tak cukup mahu lawan pahala org yg keluar khuruj dr pg smpi petang saja.
·         Seketika di jalan Allah lebih afdal drpd sujud di hadapan Hajar aswad di malam Lailatulqadar.
MasyaAllah bayangkan kalau kita bertemu Lailatulqadar di jalan Allah. Pasti dan pasti apa yg kita hajatkan Allah bagi. Mahu kawen mintak time ni la. Saya tau, saya pun karkun bujang jgk. Kenal dah akal karkun muda haha. Dok kalut nk cari ahlia yg bernikab jugak. InsyaAllah minta pada Allah. Usah pegi kpd asbab dahulu. Jgn gopoh. Pergi kpd Allah dulu. InsyaAllah Allah simpan karkunah tu utk kita. Kalau tak dapat jgk usah frust, Allah mahu bg lg baik. MasyaAllah aku pun minat sorg karkunah ni hehe. Aku harap aku pun boleh dapat dia. Perasaan takut frust pun ada jgk. Minta pada Allah insyaAllah, serah pd Allah insyaAllah tahu la Allah buat nanti. Aku ckp benda ni utk diri aku. Bila aku baca balik post ni aku teringat balik kata-kata aku. Sbb tu aku tulis blog supaya bila aku baca blk tulisan aku, aku la ingat blk ayat-ayat power aku hehe.. al maklumlah kita ni manusia lemah. Nk bukak mata dgr bayan yg bosan pun kita tak mampu walaupun sudah kerah seluruh kudrat utk disalurkan kpd otot-otot mata. Allah nk tunjuk hebat mcm mana pun kita kalau dah ngantuk sgt mmg tido la. Bayan la berapi mana pun. Kita lemah. Kita tak mampu pun mahu tahan ngantuk apatah lg mahu pegang hati satu org perempuan yg kita suka. Minta pada Allah insyaAllah. Karkun yg dah kawen tu, igt tahajjud di masjid pd 10 mlm akhir bukan tahhajud cinta bersama bini di tempat tidur hehe. Lupa nk pesan bg yg bujang-bujang ni afdal kita doa minta temu jodoh yg sesuai, nanti tahu la Allah pilih utk kita. Selalunya pilihan kita tak berapa sesuai, pilihan Allah pasti dan pasti sesuai insyaAllah

Monday, 22 August 2011

Belajar NAFI makhluk ISBAT Allah




Kesemua perkara terkandung di dalam kalimah "LAILAHAILLALLAH" Hatta 99 nama Allah juga terkandung dalam kalimah agung ini. Maknanya cukup ringkas "tiada tuhan melainkan Allah" tetapi maksudnya sgt luas. Maksud kalimah ini ialah "untuk mengeluarkan kebesaran makhluk di dalam hati dan memasukkan kebesaran Allah ke dalam hati". Dgn cara bagaimana? yes dgn cara menafi dan mengisbat. Cara menafi makhluk dan mengisbat Allah dgn medium dakwah, iman akan meningkat pantas manakala dgn wirid dan zikir iman meningkat perlahan. Sila sebut perkataan di bawah dgn kuat, penuh perasaan dan dakwahkan kpd 25 org dlm satu hari. 

Bkn MAKANAN bg kenyang tp ALLAH bg kenyang,
Bkn MINUMAN bg hilang dahaga tp ALLAH bg hilang dahaga,
Bkn UBAT bg sembuh tp ALLAH bg sembuh,
Bkn RACUN bg mudharat tp ALLAH bg mudharat,
Bkn PANGKAT bg kemuliaan tp ALLAH bg kemuliaan,
Bkn DUIT bg manfaat tp ALLAH bg manfaat,
Bkn KERJA bg rezeki tp ALLAH bg rezeki,
Bkn BOS bg gaji tp ALLAH bg gaji,
Bkn MATAHARI bg cahaya tp ALLAH bg cahaya,
Bkn API bg panas tp ALLAH bg panas,
Bkn AIS bg sejuk tp ALLAH bg sejuk,
Bkn MATA bg nmpk tp ALLAH bg nmpk,
Bkn TELINGA bg dgr tp ALLAH bg dengar,
Bkn HIDUNG bg nafas tp ALLAH bg nafas,
Bkn JANTUNG bg nyawa tp ALLAH bg nyawa,
Bkn ENJIN bg kereta jln tp ALLAH bg kereta jln,
Bkn RODA bg pusing tp ALLAH bg pusing,
Bkn MADU bg MANIS tp ALLAH bg manis,
Bkn GULA bg sweet tp ALLAH bg sweet,
Bkn GARAM bg masin tp ALLAH bg masin,
Bkn AIRCOND bg dingin tp ALLAH bg dingin,
Bkn KIPAS bg angin tp ALLAH bg angin, 
Bkn ANAK BINI bg bahagia tp ALLAH bg bahagia,
Bkn MUZIK bg tenang tp ALLAH bg tenang,
Bkn KEPAK bg terbang tp ALLAH bg terbang,
Bkn AWAN bg hujan tp ALLAH bg hujan,


Dakwahkan dan sebutkan berulang kali smpi anda jadi gila dan sampai org kata anda gila. Dakwahkan sampai mulut kita terima, sampai lidah kita terima, sampai tekak kita terima, sampai hati kita terima dan sampai Allah terima kita insyaAllah.. Ketahuilah jika kita dakwahkan kebesaran Allah paling kurang 2 jam setengah, maka iman kita akan jadi kuat dan insyaAllah amal masjid yg lain pasti jadi kuat juga. Hal ini kerana kekuatan iman hasil dakwah kalimah ini akan menambahkan keghairan buat taklim, ghast, korban, khuruj, zikir, Quran dan mcm2 amal lain . Dakwah lagi dan lagi insyaAllah.. sampai apabila izrail mahu cabut nyawa kita pun, kita dakwahkan kpd izrail "bkn izrail bg sakit tp Allah bg sakit". Bg izrail tekejut.


Percaya atau tidak, perkataan yg paling bnyk kita sebut ketika hayat kita pasti akan keluar balik ketika izrail sentap nyawa kita dgn ganas. Jika bnyk sebut perkataan tiket, tiket maka tiketlah akan keluar, jika bnyk sebut Lailahaillallah atau mahfum kalimah ini, insyaAllah perkataan Lailahailallah akan keluar dr mulut kita blk semasa saat sakaratulmaut. Barangsiapa dpt sebut Lailahaillallah sebelum mati, wajib syurga bg dia InsyaAllah..ayuh dakwahkan lagi dan lagi smpi GILA!!! ingat smpi GILA!!! atau paling kurang smpi org kata anda GILA!!!!


Nabi pernah berkata, lebih kurang begini "zikirlah kmu smpi org kata kmu gila" para Tabiin juga   bnyk mengata sahabat nabi semua gila-gila belaka, sebab bnyk muzakarah ttg kebesaran Allah mcm org gila. Sahabat pula mengata para Tabiin org lemah belaka sbb kurg muzakarah kebesaran Allah. Kita mahu tiru sahabat bkn Tabiin kita mau jadi GILA!!!! bkn LEMAH!!! Penah dgr pepatah ORG GILA MASUK SYURGA??? haa saya sgt setuju.. Kesimpulannya anda kena JOS dakwah bkn bnyk mengata org JOS menunjuk2.. org yg kata karkun JOS menunjuk2 saya pasti dia karkun lemah. Sgt kurang sebut kebesaran Allah.. sesama karkun kita mesti JOS dakwah tetapi sesama org awam kita mesti bnyk ikram di samping dakwah kebesaran Allah juga insyaAllah!!!

Wednesday, 17 August 2011

Iman meningkat dgn Dakwah mahfum Kalimah Lailahaillallah atau dgn Korban?

Pejam celik pejam celik, rupanya sudah 3 tahun aku terlibat dalam usaha dakwah cara nabi ini. Syukur kpd Allah masih beri aku hidayah dan taufiknya utk kekal dalam usaha ini. Aku tulis post ini sebab berdasarkan pengalaman aku dan pengamatan aku yg mendalam tentang usaha ini. Yg mana aku telah muzakarah dgn anak murid Maulana Zakariyya di Madrasah Uloom South Africa. Sebelum ini, aku bnyk tulis tentang korban. Apa yg aku faham tentang usaha ini adalah tentang  pengorbanan. Sangkaku Iman bertambah dgn Dakwah kalimah campur Korban. Akibat asyik ckp pasal korban dan keluar 3 hari dan 40 hari aku anggap korban sudah cukup tp aku lupa satu perkara iaitu Kurang DAKWAH. Aku tersedar selepas salah seorg rakanku dlm usaha ini tegur aku sbb bnyk cerita tentang korban dan bkn dakwah. Mula-mula aku tak setuju tetapi setelah aku Muzakarah sendiri dgn Ulamak Debond baru-baru ni baru aku faham. Rupa-rupanya semasa kita keluar Khuruj pun syaitan sudah tipu kita. Syaitan akan cakap “kamu keluar je dah cukup tak payah ckp tentang kebesaran Allah”. MasyaAllah di sini bnyk karkun sudah kena tipu.
Iman meningkat Paling bnyk adalah dgn DAKWAH kalimah. Buktinya dalam hadis nabi ada menyebut “perbaharui IMAN kamu” sahabat bertanya bagaimana? “ perbanyakkanlah menyebut ucapan Lailahaillallah” Nabi menyebut “Kaulan” iaitu ucapan mahfum Kalimah Lailahaillallah bkn Zikrin yakni zikir kalimah. Dgn zikir atau wirid kalimah Iman meningkat juga tetapi meningkat perlahan. Cara ini digunakan oleh zaman ABID. Mereka zikir sampai akar lilit badan. Umur mereka ribuan tahun, maka dgn mujahadah zikir Iman mereka meningkat. Tetapi zaman kita, Ummat Muhammad s.a.w jika zikir semata- mata dgn Umur pendek 60-70 tahun maka pasti Iman kita kalah dgn ABID. Sbb itu kita kena buat dakwah. Specialnya dakwah ialah IMAN meningkat pantas tetapi menurun juga pantas. Dgn zikir Iman meningkat slow tetapi turun pun slow. Sbb itu kita kena buat dakwah berterusan supaya IMAN sentiasa kekal dan meningkat dalam hati. Apa itu Dakwah Kalimah? Dakwah Kalimah ialah kita menafikan sungguh-sunguh dgn perkataan dan dgn hati tentang kehebatan makhluk dan mengisbat sungguh-sungguh dgn perkataan dan dgn hati tentang kehebatan Allah. Sbg cth, ckp “bkn makanan bg kenyang tetapi Allah bg kenyang”. Nafi makanan dan isbat Allah. Kata Maulana Hamid,  Amer Malaysia “Walaupun Sahabat nabi bnyk ketuk rumah org utk dakwah manusia, ketahuilah mereka sebenarnya lebih bnyk duduk bersila sesama sendiri secara berhadap hadapan dan bermuzakarah tentang kebesaran Allah.” Menafi makhluk dan mengisbat Allah kedlm hati sampailah Tabiin kata sahabat ini “org gila”. Benda inilah karkun tak banyak buat. Sbb itu Iman tak berapa meningkat. Khurujlah berjuta kali pun tetapi tak bnyk dakwah dan muzakarah tentang kebesaran Allah maka  Iman tak meningkat sgt pun. Jika kita korban banyak, keluar Khuruj baru dapat kekal hidayah dalam diri dan asbab hidayah tersebar ke seluruh alam. Akan tetapi korban tanpa dakwah, Iman tak meningkat sgt. Mest bnykkan dakwah kalimah.
Buktinya Allah sebut dalam Quran, “Wallazinajahadufinalanahdiannahumsubulana” “barangsiapa yg bermujahadah di jalan Allah maka Allah akan buka pintu-pintu hidayah”. Jadi dgn korban maka  Hidayah tersebar dan dgn dakwah mahfum kalimah, barulah iman meningkat. Kedua-dua ini mesti jalan seiring. Korban pula mesti korban cara Sahabat kerana korban yg Allah terima hanyalah korban yg telah pun Allah terima sebelum ini iaitu korban nabi dan sahabat. Jika kita korban selain dari cara ini, maka hidayah tidak sampai. Mereka Cuma peroleh taufiq. Apa itu taufiq? Taufiq adalah kekuatan utk amalkan amalan yg Allah suka. Apa itu hidayah? Hidayah merupakan petunjuk yg benar dr Allah taala. Sbb itu kita lihat puak syiah yg korban mujahadah selain cara sahabat, mereka ada kekuatan utk Khatam Quran dan lain-lain amal tetapi mereka sesat sbb hidayah tak sampai. Kita dapat lihat sekarang bagaimana usaha selain dr usaha ini, mereka korban mcm2 tetapi Nusrah atau bantuan Allah tak sampai. Sbb itu waktu kita keluar di jalan Allah kita kena niat ikhlas dan niat belajar2 kerana dgn niat ikhlas dan belajar2 korban cara sahabi pun Allah akan InsyaAllah terima. Salah faham karkun pula hari ini, mereka tak mahu mujahadah belajar dlm ilmu sahih. Kalau ada ustaz mengajar, kita tak mahu duduk dlm majlis jadi Allah cabutkan ilmu sahih dalam diri kita. Ustaz yg mengajar itu dapat taufiq dan hidayah dalam bab ilmu. Mereka korban mujahadah utk dapat ilmu di Madrasah cara Rasulullah dan sahabat maka hidayah dlm Ilmu sohih mereka terima. Cuma hidayah dalam kerja Nabi saja mereka tak dapat. Berbanding dgn karkun, mereka keluar 3 hari korban dlm semua aspek maka hidayah dlm semua aspek termasuk ilmu pun kita dapat. Mcm mana mahu dapat hidayah dlm aspek ilmu ketika khuruj? Kena bermujahadah korban dan jaga adab taklim maka Allah akan campakkan ilmu yg sahih dlm diri kita. Begitu juga halnya dgn  ilmu masail kena bermujahadah dpn Ustaz di Masjid tak kira ustaz itu buat usaha agama atau tidak barulah Allah campakkan hidayah ilmu sohih dlm dada kita. Hari ini asbab tak mahu bermujahadah dan korban dari segi ilmu maka bnyk karkun terkontang kanting dlm ilmu masail. Masail ni paling kurang Fardu Ain tu bg lepas cukuplah insyaAllah.
Sekarang kita pergi kpd topic kefahaman agama. Dulu aku ingat hidayah dan kefahaman agama adalah benda serupa rupanya setelah beruzlah dgn sahabatku di Madrasah South africca tu barulah aku tahu. Rupanya Iman, Taufiq, hidayah dan kefahaman agama merupakan 4 benda berbeza dgn 4 usaha berbeza utk mencapainya. Tetapi, usaha ini amat berkaitan antara satu sama lain. Aku cuba pusingkan last-last dapat jawapan yg sama dgn org awam juga. Tetapi jalan yg aku ingin tunjukkan adalah gambaran yg sgt jelas mengenai 4 perkara ini. Tentang Iman, Taufiq dan hidayah aku telah jelaskan perkara ini di atas. Sekarang mari kita lihat apa itu “KEFAHAMAN AGAMA”. Dlm hadis ada menyebut “Barangsiapa yg Allah suka, maka Allah akan beri dia kefahaman agama” lalu timbul persoalan siapa yg Allah suka? Ayat Quran surah Al-Imran telah menjelaskannya dgn lebih lanjut “ Katakanlah Wahai Muhammad, jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosa-dosamu. Allah maha pengasih lagi maha penyayang” (Al-Imran ayat 31). Jadi utk Allah suka kita, mesti ikut nabi s.a.w. Apa itu ikut nabi? Maksudnya mesti follow Sunnah 100 peratus. Ini bagi membuktikan kita sayangkan nabi maka kita ikut apa yg nabi buat barulah Allah campakkan kefahaman agama ke dlm diri kita. Abu Bakar as-siddiq merupakan manusia yg paling sayang nabi s.a.w. Dlm gua mereka bersembunyi drpd puak kafir lalu nabi tertidur, sayangnya Abu Bakar kpd Nabi, beliau menutup lubang kala jengking dgn kakinya supaya Nabi tidak terjaga. Beliau menahan sakit dek sengat kala jengking sehingga nabi s.a.w terjaga akibat air mata sakit menitis ke pipi mulia Nabi s.a.w. Abu Bakar juga org yg pertama-tama membenarkan segala apa yg keluar dr mulut Nabi s.a.w. Ketika mereka smpi ke Madinah, org madinah yg menyambut Nabi s.a.w tidak cam mana satu Rasulullah dan mana satu Abu Bakar kerana rupa mereka hampir sama. Janggut sama, pakaian sama, dan semua hampir sama. Sebab utk dapat kefahaman agama mesti tiru sunnah 100 %. Ikutilah  Sunnah Surah, Sirah dan sorirah utk membuktikan kita sayang kpd Nabi. InsyaAllah Allah pasti akan campakkan kefahaman agama ke dlm dri kita. Apabila ayat Quran turun yg mengatakan “Agama Islam telah sempurna” maka semua sahabat telah bersorak kecuali satu org iaitu Abu Bakar sebab beliau sorg saja faham kerana beliau tahu Nabi s.a.w akan pergi meninggalkan mereka. MasyaAllah tuan2. Tirulah sunnah dalam apa jua keadaan pun jgn pernah kita tinggalkan Sunnah Nabi s.a.w. Kalau tidak kita tak akan dapat kefahaman agama insyaAllah.
Ada kalangan karkun yg Jous buta. Dia bnyk muzakarah Iman, tetapi tak bnyk ikut sunnah. Dia bnyk boleh berjalan berbatu-batu, dia ckp kebesaran Allah 24 jam maka kalau pergi perang dialah org pertama serbu musuh tapi sayang Allah tarik kefahaman agama dlm diri dia. Sbb apa? Sbb kecintaan dia terhadap Rasulullah kurang. Dia tak tiru pakaian Nabi. Dia ckp sunnah paling penting dakwah. Yes, betul tapi mesti follow seratus peratus sunnah. Dia akan jadi kuat pancung ulamak sbb dia jous buta. Walhal nabi s.a.w sgt menekankan utk memuliakan ulamak sbb ulamak pewaris ilmu nabi walaupun ulamak tersebut tidak buat kerja nabi. Dia juga pandang rendah ulamak yg tak khuruj kerana mengajar di Madrasah. Inilah akibat tidak ikut sunnah atau iktiba tiru seratus peratus. Utk tahu Sunnah mesti belajar drpd Ulama dan memuliakan ulamak bkn pancung ulamak. Tuan-tuan inilah SAYA sendiri. Saya jous buta. Alhamdulillah Allah hantar satu org ulamak ikram saya dan bagitau saya semua ini. Syukur kpd Allah. Sikit demi sikit saya belajar tahan marah tahan sabar walaupun tak semua sifat saya dapat InsyaAllah.
Dalam perspective lain pula, ada ulamak yg ilmu dia tinggi menggunung tetapi mereka tak faham agama. Ilmu mereka Sohih sbb ambil di Madrasah bkn di Universiti. Korban Mujahadah mereka betul maka Allah beri mereka hidayah dr segi ilmu tetapi faham agama Allah cabut sbb tak ikut Sunnah 100 peratus. Tak sayang Nabi betul-betul. Maka sbb itu ada ulamak yg trim janggut, cukur janggut, pakai kot yahudi. Allah cabut jubah nabi di badan mereka lalu Allah sarungkan pakaian yahudi maka mereka tak dapat kefahaman agama. Tetapi kita doalah bnyk2 semoga Allah taala kekalkan hidayat dlm diri kita, Allah tingkatkan Iman kita dan Allah beri kita kefahaman agama yg mendalam InsyaAllah tuan-tuan. Hidup buat dakwah mati hidup balik pun mesti buat dakwah cara Nabi s.a.w InsyaAllah.

Saturday, 13 August 2011

Bila pena bergerak laju atas kitab dan kaki2 jemaah berhenti bergerak

                                        



Zaman silih berganti, semakin lama semakin   jauh dgn zaman nabi. Sudah 1400 tahun lebih tidak ada nabi di atas muka bumi ini. Manusia makin jauh dgn agama. Dahulu, pergerakan kaki-kaki sahabat telah menyebabkan Allah suka. Asbab Allah suka, Allah sebarkan hidayah ke serata alam. Lihat saja tanah arab yg dahulunya dipenuhi dgn manusia jahiliyah, yg menyembah 360 berhala termasuk patung Latta dan Uzza. Latta dan Uzza asalnya sepasang kekasih yg berzina di tepi kaabah lalu Allah tukarkan mereka menjadi batu. Patung itu lalu mereka sembah dijadikan tuhan. Mereka juga tawaf kaabah smbil berbogel, membunuh anak perempuan dan kedudukan wanita tidak lebih Cuma sebagai hamba seks. Dlm keadaan masyarakat seperti ini, Rasulullah telah dihantar utk mereka kenal siapa itu Allah. Rasulullah diterajang, dihina, dibaling batu, diludah, dimaki dihamun, diletakkan perut unta di atas kepala dan sebagainya. Asbab ketabahan nabi, asbab doa hidayah nabi, asbab korban nabi maka 124000 org sahabat telah dipilih sebagai pembantu nabi dlm kerja dakwah.
Sahabat telah mengunakan segala harta, segala tenaga, bahkan segala keperluan diri semata-mata utk agama. Mereka telah bergerak khuruj ke serata dunia. Mereka berjalan dan berjalan dan berjalan smpi tapak kaki mereka menjadi tebal, smpi kulit yg tebal itu terkopak, smpi darah merah mengalir di jalanan, mereka masih berjalan demi utk menyebarkan dakwah ke China, ke Sepanyol, Ke India dan sebagainya. Yg terkorban di tgh jalan pun bnyk tetapi mereka terus bergerak utk agama. Asbab korban mereka yg terlalu tinggi, maka Allah bergembira dgn tertib ini, bkn saja seluruh semenanjung arab Allah Islamkan, bahkan Allah sebarkan hidayah ke seluruh dunia.
Hari ini telah berlaku salah faham dlm agama. Bnyk ustaz memakai hadis seperti “mereka yg terbaik adalah mereka yg belajar dan mengajar” maka semua org pakat duduk dlm masjid belajar ilmu. Ulamak tak mahu keluar masjid atas maksud dakwah cara nabi. Maka pena-pena telah berjalan di atas kitab. Kaki-kaki jemaah sudah berhenti berjalan. Kaki-kaki lebih suka bersila dlm masjid. Maka akibatnya hidayah terhenti. 
Ketahuilah sahabat2 sekalian, Ketika zaman Abu Bakar, bnyk ulamak dan hafiz-hafiz Quran telah syahid dlm usaha dakwah. Semua Ulamak keluar Khuruj sampaikan Abu Bakar terpaksa mengumpul kembali Al-Quran dlm bentuk tulisan. Maksud di sini bkn pentingnya pembelajaran Al-Quran, maksud yg mahu ditunjukkan di sini adalah ulamak juga mesti keluar Khuruj. Mereka ibarat awan yg menyiram hujan di tanah2 tandus bkn ibarat perigi yg dikelilingi manusia utk ambil air. 
Zaman sahabat Ulamak semua khuruj Fisabilillah tetapi zaman kita ulamak semua duduk dlm masjid. Semua pentingkan ilmu semata, semua pakat sibuk karang kitab. Walhal perkara Iman jauh lebih berat. Bahkan Umar pernah menghalang Muaz bin Jabbal utk Khuruj kerana sudah tidak ada ulamak hukum atau fekah yg pakar dlm Madinah sebagai sumber rujukan. Abu Bakar sebagai Khalifah berkata, “Aku tidak akan menghalangi sesiapa pun utk khuruj di jalan Allah. MasyaAllah tgklah tuan2 betapa dlmnya faham Abu Bakar as-Siddiq. Taklim Wal Taklum jatuh no 2. Pertama adalah dakwah, diikuti Taklim Wal taklum(belajar dan mengajar), seterusnya ibadah dan khidmat. Ilmu penting, tetapi dakwah lebih penting. Kaki-kaki jemaah perlu bergerak lebih laju dr pena-pena di atas kitab barulah hidayah Allah tersebar ke seluruh pelusuk alam. Atas maksud ini saya menyeru semua ulamak utk keluar di jalan Allah. 
Bkn saya suruh tinggalkan kitab, saya menyeru supaya bnyk bergerak mengajak manusia sambil mengarang kitab. Rasullullah merupakan manusia paling alim bahkan paling mulia. Apakah mulia sgt kita duduk di hadapan berceramah sahaja di hadapan ummat sedangkan nabi sendiri turun mengetuk setiap pintu utk smpikan agama kpd Ummat. Ayuh para ulamak sekalian, sahutlah seruan dakwah nabi. Anda stering kami. Kami org awam. Tanpa stering kami pasti terbabas. Begitulah anda, tanpa kami sebagai enjin maka pasti kereta tidak berjalan InsyaAllah.

Wednesday, 3 August 2011

Apa itu Wahabi? Apa itu Salafi?

          Pada mulanya, aku sibuk dgn kerja agama, aku tak ambil peduli langsung siapa itu wahabbi dan Salafi. Bahkan salah satu post di blog aku ada mengambil pendapat ahli Salafi. Aku ingatkan Wahabbi ni yg Sesat, Salafi ni tak sesat. Tetapi sangkaanku meleset. Wahabbi dan Salafi rupanya adik beradik. Salafi tidak pernah wujud sejak dulu lagi. Salafi wujud di era ini. Bagaimana Salafi dan Wahabbi ni adik beradik? Aku mcm biasa la. Aku punya ayat mmg pancung org punya. Ini stail aku. Lantak situ la karkun nak marah ke. Nak Ckp saya ni asbab fitnah usaha agama ke. Sekarang waktu infradi aku. Sifat aku mmg sound direct. Kalau Ijtimae mmg aku patuh tertib, tp infradi aku dgn sifat keras aku. Yg kena kat muka tu nasib dia la. Tak puas hati kita jumpa dekat luar.
             
Disini biar aku copy paste tulisan rakan seusahaku  ibnu batoota dlm blognya : "Beberapa perkara ringkas bagi yang mempunyai akal yang sihat dan mencari kebenaran. Wahabi mempunyai sejarah kotor dalam Islam,atas sebab tu jugalah pengikut-pengikut Wahabi yang dulu sangat bangga dengan nama Wahabi dan menamakan parti mereka sebagai Wahabi telah bertukar arah menjadi Salafi untuk mengelirukan umat bahawa mereka bukan lah golongan Wahabi yang telah bekerjasama dengan negara barat menjatuhkan khalifah usmaniah turki,yang telah membunuh keturunan nabi,yang telah menghalau penduduk Quraisy dari Mekah dan diganti dengan Bani Sa’ud(Saudi),membunuh ulama dan sebagainya.

          Ulama-ulama tidak mahu menyebut mereka sebagai Salafi tapi lebih suka gelarkan mereka tetap dengan Wahabi kerana gelaran itu tidak layak bagi mereka,walaupun mereka tak pernah baca kitab Muhammad bin Abdul Wahhab.Menggelarkan mereka sebagai Salafi hanya akan mencemarkan golongan Salafus Soleh. Begitu juga gelaran Muhammadiyyah tak diberikan kepada Muhammad Abdul Wahhab tapi digelar Wahabi kerana mereka tak layak mencemarkan nama Nabi Muhammad dengan fahaman batil itu.


        Orang-orang Salafi berakidah Wahabi ini selalu menafikan mereka mengikuti Muhammad Abdul Wahhab dan konco-konconya, mereka lebih suka jika mereka disebut pengikut Nasiruddin albany yang ‘kononnya’ Syaikhul Hadis terhebat dalam dunia!Bahkan lebih hebat dari Imam Bukhari r.a dan Imam Muslim r.a. Aku tak pasti mereka ini memang bodoh atau pura-pura bodoh,kenapa Albany ni diagung-agungkan sangat?Sedangkan amatlah ramai ulama dari seluruh dunia menulis kitab menentang khusus kesesatan Albany ini.
Siapa yang tahu membaca dan ada akal yang sihat pasti dapat faham bahawa Albany ini hakikatnya hanyalah “tukang repair jam”….Ini pun kalian nak kata aku fitnah?seluruh dunia tahu dia cuma tukang jam dan belajar hadis tanpa guru di perpustakaan. Orang-orang Salafi memarahi kami bertaqlid dengan tabiin(Imam Hanafi & Imam Malik r.huma) dan tabi’ tabi’in(Imam Syafie,Imam Hanbali r.a.huma) tapi mereka bertaqlid buta dengan tukang jam(Albany) itu tak mengapa???Nabi saw bersabda,kurun yang terbaik ialah kurun baginda dan sahabat,kemudian kurun tabi’in,kemudian kurun tabi’tabi’in.Imam-imam mazhab hidup di kurun yang nabi isytiharkan sebagai ZAMAN TERBAIK AWAL ISLAM!
Nabi saw bersabda juga,Allah menghilangkan ilmu itu dengan mematikan ramai ulama,apabila ulama sudah tidak ada,maka orang ramai akan memilih orang JAHIL sebagai pemimpin(agama),maka apabila pemimpin jahil itu ditanya,dia akan keluarkan fatwa tanpa ilmu,dia sesat dan menyesatkan.(HR Muslim),Albany,bin baz,Soleh fauzan,Dr Asri,Muhammad Abdul Wahhab semuanya datang dari ZAMAN JAHILIYYAH AKHIR ZAMAN!!! Jadi kami disini mengikuti dan bertaqlid dengan imam-imam mazhab tabi’tabi’in yang LEBIH MEMAHAMI QURAN DAN HADIS Sedangkan wahabi/salafi mengikuti Albany,Asri,Muhammad A.Wahhab,Bin baz yang PERASAN LEBIH MEMAHAMI QURAN DAN HADIS dari imam-imam mazhab zaman tabi’in.Disini ada isyqal,wahabi/salafi berkata kami ikut quran sunnah sahaja!!!kami tak ikut mazhab!!
Jadi adakah Imam-imam mazhab tak baca Quran dan hadis dan keluarkan hukum hakam dengan nafsu???? Contohnya,Imam Syafie r.a keturunan nabi,orang arab quraisy,tabi’ tabiin,hafal quran dari kecil,hafal muwata’ semasa kecil,belajar bahasa arab asli dari arab-arab badwi,jadi mufti umur belasan tahun dan macam-macam lagi kehebatannya.
        Dan dibandingkan dengan contohnya Dr.Asri yang BUKAN HAFIZ QURAN,beribu-ribu tahun jauh dari zaman nabi,bukan keturunan nabi,bukan orang arab,belajar agama beberapa tahun dan tidak kelihatan sunnah surah,sirah dan sarirah pada dirinya melainkan mulutnya sahaja berbicara tentang sunnah dan bidaah. Tarik nafas dan tenangkan fikiran dan fikirkan,adakah Dr.Asri lebih memahami Quran dan hadis daripada Imam Syafie r.a???????? Mereka melaungkan ‘kami ikut quran dan hadis!!!’ Dari mana pula sumber hukum imam syafie dan imam-imam lain ambil???dari bible kah???? Siapa yang berfikiran sempit sekarang ni? Siapa yang mengangkat para jahil sebagai pemimpin agama mereka dan meninggalkan para ulama thiqah??? Sebelum nak cakap imam syafie tak paham hadis,kalian belajar alif ba ta dulu….baca quran pun tak betul,lagi mau komen imam dari zaman tabi’in!!! Kerana itu aku katakan golongan ini golongan fitnah yang menganggap mereka benar.Belum lagi aku huraikan kesalahan-kesalahan Albany yang mana cara solat dia yang kalian ikut! Kangkang luas-luas waktu solat,tangan letak didada,semua itu dari kitab Albany yang ditentang ulama sedunia.
Mereka sangat agungkan Albany si tukang jam ini bahkan lebih diagungkan daripada imam Bukhari dan Muslim sendiri,kerana dalam kitab Albany sendiri,beliau mendaifkan beberapa hadis riwayat Bukhari dan Muslim. Apakah kebodohan ini?Orang JAHIL mengkomen kitab orang ALIM dan jahil-jahil yang lain melompat-lompat bersorak.Belum ada dalam sejarah dunia islam mana-mana ulama mendaifkan hadis Bukhari Muslim melainkan golongan-golongan yang memang sesat seperti Syiah,muktazilah dan lain-lain. Tapi si tukang jam yang diagungkan itu dianggap sebagai Syaikhul hadis telah mendaifkan hadis dari Bukhari Muslim,dan cara solatnya yang ditulis dalam kitabnya ‘sifat solat nabi’ diamalkan segenap Wahabi dan Salafi seluruh dunia…
Apakah fitnah ini?????
Ada 3 jenis manusia dalam bidang akal:
1)Yakin/ilmu: contohnya apabila ditunjukkan kepadanya sebuah kereta dan tanya apakah ini,dia menjawab ‘kereta’,maka akalnya mempunyai ilmu tentang kereta.
2)Jahil: contohnya apabila ditunjukkan kereta kepadanya dan tanya apakah ini,dia menjawab ‘tak tahu’,maka akalnya jahil mengenai kereta.
3)Jahil murokkab: contohnya apabila ditunjukkan kereta kepadanya dan tanya apakah ini,dia menjawab ‘KAMBING’,maka dia digolongkan dalam golongan jahil murokkab.
Jahil murokkan ialah jahil berlipat ganda,Jahil dalam kejahilan,sesat dalam terang,orang macam ni adalah orang jahil yang merasakan diri tidak jahil dan dia jahil bahawa dirinya itu jahil atau orang melayu kata ‘bodoh sombong’.
Aku bukan mengatakan tokoh-tokoh Wahabi/Salafi ini jahil daripada aku,sesungguhnya aku lebih jahil dari mereka,mereka hakikatnya lebih alim daripada ku.
Tapi aku mengatakan mereka ini tersangatlah jahil jika dibandingkan dengan imam-imam mazhab dari zaman tabi’ dan tabi’ tabiin macam mantel bumi dengan langit ke 7!
Moga allah selamatkan kita semua….lain kali,sebelum komen fikir dahulu…….kalau baca quran pun tak reti,janganlah berlagak pandai.
Moga allah buang takabur dari hati aku khususnya dan hati kaliaan amnya.
Kita mencari kebenaran…kita semua kawan…tapi kita beza fahaman….
Aku tak kisah kalau kalian tak mahu berfeqah,tak mahu zikir,tahlil,talqin dan lain-lain yang furu’,tapi yang aku lawan dan cuba selamatkan umat islam ialah berkenaan AKIDAH!!!
73 golongan umat akhir zaman dan cuma SATU masuk syurga itu ialah berkenaan mazhab AKIDAH.Selama beratus-ratus tahun umat bersepakat(kecuali golongan sesat) bahawa akidah yang diisytiharkan sebagai akidah ahlu sunnah wal jama’ah yang sahih ialah akidah yang dibawa 2 imam besar yakni Imam Abu Hassan asy-Sya’ari rhm. dan Imam Abu Mansur Al-Maturidi rhm.
Nabi telah bersabda bahawa sampai kiamat umatku tidak akan bersepakat dalam kebatilan(bermakna majoriti umat akan berada dalam kebenaran sampai kiamat),sekarang cuba buka minda dan fikirkan,berapa peratus muslim penganut mazhab yang 4 daripada semua muslim yang wujud?
Tak dapat dinafikan selama beratus-ratus tahun umat ini bersepakat sejak zaman tabi’in hingga sekarang dalam menganut islam mengikut mazhab yang 4,dan berpuluh-puluh firqah(kumpulan) lain yang tidak mahu mengikuti ijma’ ummat yang nabi sendiri isytiharkan sebagai BENAR hanyalah peratus kecil dalam dunia Islam.
Syiah mungkin 1% dari seluruh umat islam begitu juga Muktazilah,Qadariah,Jabariah,Zahiriah,Wahabiah,Mujassimah,Qadiani,Murjiah,ajaran-ajaran sesat di pelbagai negara dan lain-lain lagi.
Hakikatnya,golongan-golongan sesat ini hanyalah segolongan kecil dari umat islam dari dulu hingga kini.Hanya ahlu sunnah wal jama’ah yakni yang mengikuti 4 mazhab dan berakidah assya’riah & maturidiah SAHAJA yang kekal diamalkan MAJORITI UMAT dari zaman tabi’in hingga kini dan insyaallah hingga kiamat sesuai dengan HADIS NABI SAW!!!
Masih tak paham lagi???
Nanti mesti ade makhluk-makhluk Wahabi yang keluarkan hadis,’islam itu datang sebagai terasing dan akan kembali terasing dan berbahagialah mereka yang terasing’ dan mereka akan bagi alasan bahawa jumlah kecil mereka itu menunjukkan merekalah orang-orang ‘ghuroba’ yang dimaksudkan nabi saw.
Jadi tak kan hadis nabi bercanggah????
Hadis pertama cakap,yang berada dalam majoriti adalah yang paling benar,hadis kedua pulak cakap yang berada dalam minoriti yang berbahagia???
Oh??tidaaakkk~hadis telah bercanggah!!!!!!
Cis…sebab tu aku dah cakap awal-awal jangan rasa diri dah pandai hanya sebab dengar ceramah agama di Youtube dan belajar agama dari Google!!!Sebab tu orang yang belajar agama tanpa guru ni Syaitan akan jadi gurunya!!!
Jelaslah hal itu berlaku pada ramai pensyarah-pensyarah,doktor-doktor,pelajar-pelajar Universiti yang berustazkan Google atas alasan dunia dah maju.Begitu juga Nasiruddin albany yang menghafal hadis dan membaca kitab-kitab hadis di perpustakaan tanpa guru selepas selesai kerja-kerja membaiki jamnya.
Apa hasilnya?golongan ini menjadi pemecah belah umat yang hebat,mengkritik dan menghina ulama,dan ada ‘ustaz-ustaz internet’ yang berani mengkafirkan ulama-ulama besar.Lihat sahaja fitnah yang dibawa Albany yang ditentang ribuan ulama dan ratusan kitab ditulis khusus untuk menyatakan kesesatannya.
Banyak lagi aku nak cakap disini,tapi kalau tingkap dah tutup,bawa spot light stadium bola suluh kat tingkap tu pun tetap cahaya tak masuk.Sama juga disini,kalau aku keluarkan hadis dan bukti-bukti kesesatan,senaraikan nama-nama kitab,scan-scan kitab berjuta-juta sekalipun jika mereka tak mahu terima kebenaran,mereka tetap berada dalam kesesatan tu.
Berkenaan hadis yang bercanggah itu tadi sebenarnya tidaklah bercanggah,ulama-ulama hadis telah membahaskannya sebab itu kita jangan cuma baca satu hadis dan terus keluarkan hukum,kerana kita tak tahu wujud hadis-hadis yang lain.Kerana itu kita digelar ahli sunnah wal jama’ah,bukan ahli hadis wal jama’ah kerana kita beramal dengan SUNNAH bukan dengan HADIS,fuqaha yang bertanggunjawab mengumpulkan semua hadis dan menafsirkan serta memilih dengan usul dan kaedah untuk dijadikan amalan yang kita namakan sunnah.Jadi janganlah baca satu hadis kemudian terus berfatwa.
Tulisan ini kebanyakkannya di copy paste dr blog rakan seusaha saya saya Ibnu batoota, yg belajar di Madrasah Uloom Zakariyya di South Africa     
( Sufiafriqiyya.wordpress.com)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...