.........................................Popular post..............................................

There was an error in this gadget

Tuesday, 6 September 2011

Poco-poco punca Buasir?

Ini bukan kisah main-main. Kisah ini terjadi kpd jiran aku sendiri. MasyaAllah kesian dia berpoco-poco sampai Allah taala bg buasir. Asbab saja la. Sakit dan sihat semua drpd Allah. Dulu ada kecoh pasal tarian poco-poco ni. Ada yg mengatakan haram dan ada ulamak yang mengeluarkan pendapat sebagai harus. Ustaz Zaharuddin sendiri mengatakan tarian poco-poco sebagai harus. Dan yg terbesar fatwa kebangsaan mengatakan tarian poco-poco sebagai harus. Jgn Tanya aku sebab aku akan kata BATIL. 

Aku bkn ulamak boleh berfatwa kata halal atau haram. Tgk pun dah tau batil. Manusia yg punya akan logic akal pun akan kata batil sebab apa? Pernah ke kita lihat org menari poco-poco sorg-sorg? masyaAllah mana pernah. Comfirm menari ramai-ramai campur pulak laki-laki dgn perempuan. Bila dah bercampur makin ligat la poco-poconya. Gelek bontot, gelek bahu, pusing sana pusing sini, tok imam masjid lalu tgk pun tercabut serban kat kepala masyaAllah. Hampa mau kata harus lagi? Tak batil ke tgk anak dara org bergelek sakan, tak batil ke tgk bini org goyang bontot, pusing 360 darjah? Idak ke kita yg menengoknya juga bermaksiat mata? Kalau duduk depan makcik-makcik yg berpoco-poco ni mcm2 bau perfume ada, mana idaknya angin dia lalu kat hidung kita. masyaAllah apa boleh ulamak fatwakan harus lagi? alasannya apa? alasannya senaman menyihatkan badan. Tuan2 kalau nak berpoco2 kat dlm bilik bersama suami saya tak kisah. Kalau kat public mintak maaf mmg dah sah2 batil. Ulamak sekarg pandai-pandai keluar fatwa tanpa berfikir panjang kesan dr fatwa kita adakah akan mempengaruhi perluasan pengaruh tarian poco2 dlm kalangan ummat islam sendiri. Ok la aku tak sebut fatwa, nant ada ustaz-ustaz  yg marah kata "ini bkn fatwa, ini pendapat saya saja". Ok2 mereka keluar pendapat bkn fatwa ye. Aku lebih suka kalau fatwa kebangsaan dibuat bkn takat ngam2 atau cukup2 mkn. Boleh atau idak aje. Aku suka kalau fatwanya bersandar kpd kisah2 zaman nabi dan sahabat. apakah nabi membenarkan perempuan2 berjoget menjadi tontonan umum MasyaAllah. Tak rugi pun kalau panel syariah keluar fatwa haram terus. Maka tak ada maksiat berlaku. Ni kalau keluar fatwa harus, kemudian sibuk nak listkan syarat2nya pulak. Apa susah, kata je haram kan settle masalah. Kalau ikut perbuatan cth zaman nabi s.a.w kan beruntung. Berapa bnyk maksiat dapat kita bendung kalau kita haramkan terus poco2. Mcm la puak-puak UMNO dan puak jahiliah yg lain ikut syarat2 berpoco panduan ulamak. Bini depa pun free hair. Inikan pula bergelek2..masyaAllah. Atleast kalau hukum terang2 kata haram puak jahiliah ni akan pikir 2,3 kali nk berpoco2 depan media. Ini dah bubuh harus seronok la puak2 ni berpoco2. MasyaAllah nmpknya ulamak sendiri dah terpengaruh keadaan masyarakat bknnya Ulamak yg punya nahi mungkar dgn mulut mempengaruhi masyarakat.

Aku ni asal negeri Perak. Maka terpaksalah ikut fatwa negeri Perak. Dan aku bernasib baik duduk pun dlm area perak sbb perak haramkan poco2. Awal tahun dahulu kerajaan negeri Perak telah mengeluarkan Fatwa bahawa tarian poco-poco ini haram atas sebab tarian ini ada kaitan dengan aktiviti pemujaan roh di Jamaicca. Tarian ini juga ada kaitan dengan agama kristian. Maka sabit hadis nabi s.a.w “barangsiapa yg menyerupai sesuatu kaum maka dia termasuk dlm kaum tersebut” masyaAllah hari ini kita sudah menyerupai kaum lain dlm bnyk aspek. Usah ckp pasal poco-poco la. Muka kita pun langsung tak menyerupai muka Nabi s.a.w. sebab apa? Ada janggut pegi cukur masyaAllah. Kalau accident mati, mayat smpi tak boleh cam, Beg dompet hilang, polis pun confius ini mayat org Islam ke? Sama mcm keling, cina, yahudi, nasrani je. Sebab itulah ikut Sunnah ada janggut kalau mati pun org boleh ckp “haa yg ni comfirm org Islam janggut panjang, pakai jubah pakai kopiah serban semua” ini pakai baju yahudi muka pun mcm yahudi, masyaAllah mati pun mati dlm keadaan menyerupai yahudi. Dlm post aku sebelum ni aku mmg kutuk habis mereka yg cukur janggut. Org pondan saja cukur janggut di zaman Rasulullah. Berbalik kepada Poco-poco tadi dulu aku pun batil jugak. Kat Uitm puak-puak UMNO bawa aku dan rakan-rakan Uitm ke suatu program di Johor masyaAllah hampir semua org berpoco-poco termasuk le muka aku ni yg berjanggut ni pun poco-poco jugak. Al-Maklumlah dulu sifat tak dapat lagi, dulu hidup dlm suasana jahiliah. Skang ni aku kira nak terajang saja depa yg bergelek poco-poco dpn aku. Bkn sebab fatwa tp sebab mmg batil pun. MasyaAllah tgk anak dara buat poco-poco tergugat Iman aku. Sudah la aku tak ada pendinding lagi, yela tak kahwen lg. Yg ada Cuma dinding. Dia bantai bergelek depan kita pulak, goyang bontot semua. Muka tak malu punya betina, aku yg berkopiah yg berjanggut kat depan, dia tak malu bergelek angkat tgn goyang-goyang pulak. Benda-benda mcm ini serius aku ckp aku mmg aku tak boleh ikram. Mmg aku pancung terus. Baru-baru ni ada jiran aku kena buasir. Suaminya buat program menari poco-poco tgk-tgk bini sendiri kena buasir. Aku nak gelak pun kesian masyaAllah. Haa tula mufti dah kata jgn nak juga berpoco-poco, ambik hg kena buasir. Sapa-sapa yg nak berpoco-poco tu pikir la dua tiga kali ye. Hehe sekian.

3 comments:

  1. sem lepas ada pogram anak angkat opkim uitm. tak dapat bayangkan saya dan sahabat kena menari poco-poco. memang hidayat. isk3

    ReplyDelete
  2. Opkim? aku kena poco2 kat Opkim jgk la haha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...