.........................................Popular post..............................................

There was an error in this gadget

Monday, 1 August 2011

Adakah kalian kenal siapa itu Qutbul aqtab raisul muhaddisin hadzrat Maulana Zakariyya khandahlawi(rah)???

Nampknya rmai yg xknal sapa beliau,tmsuk yg alim,sbb tu rmai 
jahil2 wahabi dan jahil2 jalanan suka 
mengata buruk ttg ktab fadilat 
amal...biar sy kenalkn skit ttg 
bliau...syekh zakariya rah. Adalah 
seorang ulama,mufti,raisul muhadisin,dan ktua para wali abad 
ini....beliau digelar raisul muhadisin 
krna ilmu hadisnya yg tlmpau tggi...dan 
gelaran ttgi beliau ialah qutbul 
aqtab,dan gelaran ni diberi sendiri oleh 
NABI MUHAMMAD SAW!!! 

apa kalian tahu apa itu qutbul aqtab?byk rhsia yg tsingkap 
slama sy bruzlah dgn ank muridnya 
wpun hnya bbrapa hari,tp sy 
xdbenarkan mceritakan nya 
trutamanya kpd glongan awam..dan sy 
cuma akn crita skit je...dlm hdis nabi (boleh check hdis2 ttg ni dlm ktab 
misykatul masabih di akhir2 bab ttg 
wali2 allah),ada mceritakan pd stiap 
zaman ada 500 wali muqarrabin..500 
wali ni dpimpin oleh 40 wali abdal dan 
40 wali ni pula dpimpin oleh 5 wali qutub.......dan pd stiap zman hnya ada 
sorg je wali yg akn tplih sbg ktua kpd 
smua wali2,iaitu pmimpin kpd 5 wali 
qutub ni yg digelar sbg QUTBUL AQTAB 
(qutub segala qutub)..bila qutbul aqtab 
mninggal,sorg wli qutb akn jd q.aqtab,dan sorg abdal akn tplih sbg 
qutb,dan sorg muqarabin akn tplih sbg 
abdal dan sorg drpd mukmin paling 
soleh ats muka bumi akn dplih sbg wali 
muqarabin...mksudnya,tmpat dgnti 
mgkut maqam... 

dan maulana zakariya yakni pnulis fadhilat amal merangkap pemula 
jemaah tabligh(bserta maulana ilyas 
rah.)telah dipilih allah sbg qutbul aqtab 
akhir zaman!!!beliau diisytiharkn sbg 
qutbul aqtab oleh nabi muhammad 
sndiri!!!selepas m.zakrya mninggal pd tahun 1982,murid dia telah bmimpi 
btmu nabi saw dan nabi umumkn 
bhwa beliau adalah qutbul aqtab,dan 
tiap kali namanya dtulis atau 
dsbut,harus dletakkn glran qutbul 
aqtab tsebut......pkara ni pd mulanya hanya diambil serius oleh murid2 
beliau je pd mulanya...tp akhirnya ia 
tlah mjadi umum sbb byk kali nbi dtg 
dlm mimpi org bbeza dan nyatakan 
pkara yg sama hggakan rwyatnya 
mjadi mutawatir dan akhrnya ulama sepakat mengangkat beliau sbg qutbul 
aqtab!!!hanya org2 bdoh dan ustz2 
wahabi dan ustz2 zman skrg yg rendah 
ilmu je xknal sapa beliau...antara org 
yg bmimpi bnda sma adalah salah sorg 
org pting msjid yg sdg sy iktikaf saat ini...bbrapa tahun lepas,kali ptma kitab 
aap beti(ksah hdup m.zakariya)di 
terjemah dlm bhsa inggris adalah 
dlakukan oleh syekh ibrahim Mia 
(syekh yg aku sdg bsmanya 
skrg)...msa ktab tu dah siap dan akan diterbitkan,org yg design cover ktab tu 
tlis nama m.zakariya tnpa tulis qutbul 
aqtab....mlm tsbut dlm mimpi,nabi saw 
dtg pd org tsebut dlm kdaan sgt3 
marah dan bkta lbih kurg,sggup kau 
tak tulis glaran qutbul aqtab pd kekasih aku???? 

syekh zakariya adalah jantung kpd tiga gerakan islam 
terbesar di dunia yg dtrima oleh smua 
kaum dan tempat iaitu, 1)jemaah 
deobandi(ulama2 deobandi 
yg mdpt sanad hadis dri beliau dan 
jutaan murid beliau btebaran slruh dunia smpaikn ilmu hadis beliau dan 
ijazatkn sanad perawi hadis dari 
beliau), 2)jemaah tareqat chistiyyah 
(jmaah zkir 
yg mpunyai bjuta2 pngikut dari sluruh 
pelusuk dunia yg mpunyai sanad zkir smpai kpd ibrahim adham,hasan 
basri,saidina ali dan terus kpd nabi 
saw). 3)jemaah tabligh(jemaah dkwah 
paling 
besar ats muka bumi yg mpunyai 
jutaan pngikut dari smua negara yg wjud ats bumi tmsuk israel dan ngra2 
yg xdkenali,wlaupun jemaah ni dicela 
oleh para juhala(org2 bodoh) tp 
disebabkn ia usaha yg makbul disisi 
allah,ia terus bkembang dan 
bkembang dan tiap tahun ahlinya btmbah bjuta2 dan kerja2 dlm tabligh 
smuanya bsanad smpai nabi dan bdalil 
dri quran dan hadis.) 

ramai para juhalaaa(jahil2) yg mencela m.zakariya dan kitab 
makbulnya(ktab yg dtrima allah) iaitu 
fadhilat amal...ktab fadhilat amal adalah 
sbuah ktab yg dterjemahkan paling 
byk bhsa slepas quran,dan ktab paling 
byk dibeli di seluruh dunia selepas al quran,dan ktab yg dbca di hadapan 
umum dan brulang2 paling byk di 
dunia slepas al-quran(al-quran ktab 
pling byk dbca di dpn umum dan 
diulang2 isinya sbb ia dbca imam dlm 
solat2 bjemaah yg jahar)....kitab ini dtduh oleh org2 bodoh sbg ktab 
daif,byk guna hadis daif dan 
mungkar,dan byk crita2 sufi palsu di 
dlm nya dan byk lg celaan2 dari2 
glongan2 bodoh ini...sdgkan ia kitab 
yg dgunakan oleh smua kaum dan smua tempat,smua msjid d sluruh dunia 
di mana2 ngara akn ada kitab ini.....sbb 
ia dtulis oleh ketua para wali allah pd 
zman ini,jd walaupun sglintir org2 
bodoh mencelanya,ia tetap trus 
tersebar dan tersebar dan mberi hidayah dan mngubah ramai 
manusia....antra ktab bliau lain yg 
tkenal ialah fadhlat sdekah,fadhilat 
haji,syarah symail tirmizi,syariah wa 
tareqah,syarah ikmalusyiam dan 
ratusan ktab2 lain..jd bhati2 lah dgn lidah anda sblum anda komen ttg 
syekh zakariya rah.!!!sbb allah dah 
firman dlm quran sapa2 yg 
menyusahkan,mencela,mghina 
wali2Nya,allah sendiri ISYTIHARKAN 
PERANG kpd pencela tsebut!!!jaga2 lah!!jgn smpai anda kena laknat krna 
tidak beradab dgn wali2 allah!!!



Ditulis oleh rakan saya, Ibnu Batoota Deobandi Al Christiyyah
( Jamiatul Islamiyyah Darr Al-Uloom Zakariyya,South Africa ) 

16 comments:

  1. assalamualaikum..ammabad`.syukur Alhamdulillah Allah S.W.T telah mengurniakan islam pada kita semua..sy sangat berharap agar kiranya pihak pemilik blog agar berserhana di dalam menulis..dari pemerhatian saya yang hina ini..kalau orang yang tidak di dalam usaha dan tidak terlibat dengan usaha boleh menimbulkan kemarahan dan ketidak puasan hati mereka apabila membaca kebanyakan posting tuan yang saya kira agak keras dalam menghentam saudara2 kita yang berlainan fikrah dalam usaha dakwah..kita berbuat usaha utk satukan ummah,bukan memecah-belahkan ummah..ramai juga saudara kita dari timur tengah sana terutamanya di arab saudi yang menjalankn usaha tanpa mengira fahaman dan mazhab apa sekalipun..saya berharap agar saya dan kita semua penulis-penulis blog ini berhati-hati dalam menulis dan janganlah kita suka mengkritik atau menghentam antara saudara seislam kita baik kita di dalam usaha dakwah dan tabligh,usrah,abim,hizbut tahrir ,PAS dan sebagainya..teruskan usaha kita semua,kerana islam memerlukan ktia menghidupkan agama di dalam semua bahagian..saya juga mencadangkan ktia semua menulis sumber rujukan tentang bahan-bahan yang ktia tulis di dalam blog supaya ktia tahu dan ada sumber dari mana kita mendapatkannya..

    dan usaha agama ini ialah ada 3 rohnya iaitu:

    amal,doa dan akhlak.jika salah satu dari perkara ini kurang,maka nazubillah,kita boleh menjadi asbab kepada perpecahan ummat dan fitnah kepada usaha dakwah dan tabligh ini.wallahu`alam.

    ReplyDelete
  2. dengar la nasihat efendie tuh. betul cakap dia.

    ReplyDelete
  3. setuju dengan efendi.
    pernah juga muzakarah dengan kawan2 yang lama dalam usaha.
    mereka juga menyatakan bahawa usaha adalah untuk menyatukan ummat..bukan untuk memecahkan.
    moga saya dan tuan tidak menjadi asbab umat terpecah.amin:)

    ReplyDelete
  4. hahahaha,jgn terlalu keras saudara,kita pilih pandangan yg sederhana la...

    ReplyDelete
  5. Manusia ada bnyk jenis.. ada yg terkesan dgn teguran2 secara hikmah.. tetapi ada yg tak mkn saman dgn teguran hikmah... dia terkesan dgn teguran kasar.. itu sifat saya.. demi Allah teguran secara kasar mmg sifat saya.. bahkan para sahabat ada yg kasar seperti Umar.. sy kasar atas benda yg haq.. apakah menjadi fitnah usaha agama jika sifat sy keras seperti Umar? Apakah Umar menjadi fitnah atas usaha agama? bahkan dia adalah Khalifah Islam yg kedua.. Di Blog mahupun di luar inilah sifat saya.. insyaAllah..

    ReplyDelete
  6. di manakah haq yg saudara hamburkan itu tatkala menggunakan nama sahabat sbg memberi lesen untuk guna perkataan yg kasar dan keras seperti "bodoh"? sedangkan "kasar" itu juga subjektif. umar ra itu diredhai oleh Allah dan dia juga redha terhadap Allah. terimalah teguran sahabat2 di sini. berlembutlah seperti nabi saw. gunakan perkataan yg berhikmah dan baik2. dan jgnlah terlalu taksub.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Che Ahmad, Apakah perlu saya kata org bodoh itu sbg pandai? apakah mau ikram segala mcm pujian kpd org2 bodoh yg tak sedar dia bodoh? Ini baru perkataan, kalau Umar sudah lama kena pancung.. Apakah keluar dr mulut satu org karkun "Jgn terlalu taksub" sedang sahabat semua digelar org2 gila oleh para tabiin kerana mereka 24 jam membesarkan Allah sesama sendiri.. maaf sy tak terima pendapat satu org karkun yg lemah mcm tuan.. Ini bkn dakwah saya.. melalui penulisan blog ini cuma luahan perasaan saya.. jd tidak timbul soal "dakwah dgn hikmah" Kalau tak puas hati kita jumpa di luar InsyaAllah..

    ReplyDelete
  9. tegas dan kasar 2 perkara yg berbeza..setakat ini sepanjang saya menjalankan usaha atas agama ini disamping berulang-alik ke india ke nizammuddin dan darul uloom deoband,sy perhati dan jumpa,mereka semua yang bernasab Umar R.Anhu samada orang awam mahupun ulama keturunan mereka..mungkin tuan kena buka kembali kitab Hayatus Sahabah dan kitab2 seangkatan dengannya dan teliti semula sifat sebenar Umar R.Anhu..kita tidaklah mahu membuat "perkara baru" samada dari para Sahabat R.Anhum apatah lagi Nabi S.A.W...kita mengikuti sesuatu itu kita mestilah mengetahuinya dan ada sumber rujukan..

    ketegasan Umar R.Anhu bersesuaian dengan tahap pengorbanan dan ilmu yang telah diajar oleh Nabi S.A.W..cuma mahu kita semua renung2kan..sesuaikah@layakkah kita utk tegas dan keras di dalam agama dengan tahap pengorbanan yg telah kita buat dan iman yg ada dlam diri kita?

    Hazrat Haji Imdadullah Muhaajir Makki Rahmihullah,Hazrat Maulana Sheikh Hussein Rahimahullah,Hazrat Shah Waliullah Dehlawi Rahmiahullah..mereka ini antara ulama keturunan Saidina Umar R.Anhu..cuba belajar dan hayati bagaimana sifat mereka yang mirip dgn ketegasan Umar R.Anhu..

    bersesuaian dengan pepatah melayu kita ,"ibarat resmi padi,semakin tunduk,semakin berisi."

    begitu juga dalam usaha agama..semakin lama musaha agama,semakin mencintai ilmu agama Allah S.W.T,semakin suka memberi masa,harta dan diri utk agama,semakin kasih pada para ulama..semakin tinggi akhlak..semakin tinggi ikram,semakin tinggi tawadhu dan semakin sayang pada saudara seagama dan ummat khususnya..

    harap kita semua renungkan..insyaAllah..

    ReplyDelete
  10. Setiap karkun punya sifat sendiri, ada yg kuat ikram, ada yg lembut sifatnya dan ada yg keras sifatnya.. mmg Nabi s.a.w dan Abu Bakar tinggi ikramnya terhadap ummat.. Umar bkn buat2 kasar, tetapi sifat beliau sudah semula jadi kasar.. Semasa beliau buat usaha agama bersama baginda s.a.w, Umar bkn tak mahu ikram.. tetapi sifat keras itu keluar secara semula jadi..ini terbukti ketika baginda s.a.w wafat, secara tak sengaja Umar mahu pancung kepala sapa2 yg bercakap nabi sudah wafat.. benda ni tak ada kena mengena dgn soal korban.. benda ini berkaitan sifat semulajadi sahabat disamping bawa agama.. begitu juga hal dgn saya.. sy bkn tak ikram tetapi benda terkeluar secara semula jadi.. sy takmau pura2 lembut kerna ini bkn sifat sy.. dlm ikram sy keras.. dlm blog sy keras sbb sy luahkan segala kekerasan sy dlm blog kerana sy byk ikram di luar.. tak payah persoalkan kenapa sy suka pancung.. benda yg haq sy akan kata dgn keras.. insyaAllah

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. salam tuan mulia yg baik hati.

    m. saad bgtaw bile seseorg itu buat sj usaha mulia nabi saw. maka kehidupannya tiada lg yg infradi. segalanya jd ijtimai. mkn-minum, pakai, akhlak, ibadat, dakwah dan setiap perkataan yg kuar dr mulut daie sume akan dilihat oleh masyarakat dan asbab mrk dpt hidayat.

    tujuan kte buat usaha yg utama ialah baiki diri sendiri. kuatkn iman dan akhlak mulia. utk bntuk sifat. bkn utk betulkn org.

    sifat wlwpn semulajadi tetap boleh brubah. tgk keadaan arb jahiliyah yg dasat. bila bgn bt usaha Allah tukar sifat mrk.

    kalau ikut garang dan keras berapa byk org2 awam diluar sana telah dipancung oleh masyaikh? namun mrk tetap berlemah-lembut dlm dkwah. wlwpn mrk berdarah sahabat r.a.

    karkun mmg ade sifat trsendiri. tgk Quran. Allah suruh Musa a.s dgn Harun a.s jumpe firaun dgn lemah-lembut. Nabi saw boleh doa spy Allah hapuskn musyrikin tp tdk. bgimana kite thdp sesama muslim?

    pncung2 ni ade baiknya. tp byk yg x baik. sbb trjadi pncung2 ni sbb kite tgk kesalahan org. bkn mksud gua kite biarkan. tp kite kecilkn kesalahan dn jgn sebar2kn. luahkn perasaan lu dgn ungkapan yg paling manis wlwpn terpaksa sorok sifat garang lu. Isa a.s brkata jika kita sering lihat salah org maka kte xkan ada peningkatan rohani.


    keras2 umar r.a pun mne ade dia menyusahkan org. byk lihat kesalahan diri dan doa. insyallah Allah sebar hidayat. mrk2 di luar sne masih taktau(wlwpn ada yg bt2 x taw). jgnlah dipancung sewenang2nya. sebaliknya marilah kita azam utk tambah korban keluar jalan Allah jumpe ummat!

    azam 4 bulan insyallah!


    klu lu nak pancung biar berhikmah sikit bro. kite ni bru nk blajar2 (gua la). ikut panduan dan nasihat yg mashaikh ajar.

    wallahualam.

    gua suke tgk lu pancung org. tp gua kesian kat org kne pancung tu. harap2 kite sempat jumpe diorang. (semua ni gua ckp utk diri sendri)

    lu uitm s.alam lg ker sem dpn? ade rezki leh jumpe...hehe

    ReplyDelete
  13. haha...sekarang sy tgh belajar tak pancung dah.. sikit2 perbaiki diri insyaAllah 4 bulan azam.. Uitm baru je abis ni.. tgh kerja part time.. di samping cari kerja yg betul2 insyaAllah tuan.. doa hidayat utk saya :-)

    ReplyDelete
  14. INILAH USAHA YANG HAQ. SAYA DOAKAN TUAN.. KEKADANG KEPADA UMUM PERLU DIBERI PENJELASAN DENGAN HUJAH SEBEGINI SEBAB KEFAHAMAN AGAMA YANG BERBEZA. DENGAN IZIN ALLAH KITA AKAN SAMPAI KESELURUH DUNIA.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...