.........................................Popular post..............................................

There was an error in this gadget

Monday, 29 August 2011

Hukum bersalam-salaman ketika raya


Perempuan mana agaknya kita boleh salam?

Hampir nak raya dah ni. Saya pun nk karang pasal hukum bersalam-salaman di hari raya tp mcm tak sempat dah. Jd kita dgr lah penerangan dr ustaz Kazim sendiri tentang perempuan mana yg kita boleh salam dan tak boleh salam. Moga2 menambahkanlah sikit ilmu masail kita ni ye. selamat hari raya dari saya Mohd Hafiz maaf zahir dan batin. Maaf juga dgn tulisan saya yg terkasar terpancung sana sini. Al maklumlah satu sifat pun saya tak dapat lg. InsyaAllah semoga Allah terima kita







Friday, 26 August 2011

Tahajud cinta bersama bini atau Tahajud di masjid di mlm Lailatulqadar

Jika kita pulun buat amal setiap malam insyaAllah pasti kita akan menjumpai Lailaturqadar. Jika sudah Tahajjud menjadi makanan kita tiap-tiap hari insyaAllah Allah taala dgn rahmatnya akan mengurniakan sebesar-besar pahala kpd kita di malam Lailaturqadar. Tak perlulah kita meramal kapan Lailaturqadar akan berlaku. kita pulun buat amal setiap malam dan kita pulun buat dakwah setiap siang. Kita hamba Allah di mlm hari, kita Dae Allah di siang hari. Di siang hari, kita menyeru manusia kpd Allah dan di mlm hari pula kita menyeru Allah taala kpd kita. Di bulan mulia ini jgn kita tukarkan di mlm hari kita mkn di siang hari kita tidur, mmg tak jumpa la Lailaturqaddar. Tetapi sayang seribu sayang di penghujung Ramadhan makin kurang org solat di Masjid. Makin sibuk manusia membuat persiapan raya. Rela duduk di rumah, buat kuih raya drpd bersolat di masjid. MasyaAllah, betul la manusia ni solat semata-mata kerana adat. Time start puasa dulu berbondong-bondong manusia datang ke masjid. Tp lain pula keadaannya di penhujung ramadhan. Makin slow manusia datang. Mcm ni muka nak dapat Lailaturqaddar? Walhal 10 mlm terakhir Nabi s.a.w iktikaf ke masjid. Maknanya semua lelaki harus iktikaf di masjid utk dapat Lailaturqadar bkn iktikaf di rumah bersama bini. Bkn jasad kita yg bangkit dulu di katil, benda lain pulak yg bangkit dulu. MasyaAllah last-last tak jadi Tahajjud di sejadah, terjadi pulak tahajjud cinta di katil. Bkn nak kata haram bertahajjud cinta di malam lailaturqadar, mudah-mudahan dapat la anak yg soleh solehah tetapi rugi la tuan-tuan. Benda ni kita boleh buat di lain malam. InsyaAllah utk mengelakkan nafsu kita bangkit di malam hari, Tahajjud la di masjid. Sy faham di siang hari sudah puas tahan nafsu hehe. Kita iktikaf dulu di masjid kemudian kita bertahajjud. Tahajjud di rumah ni biar la org perempuan saja. Rumah dia tu masjid dia insyaAllah.
Menurut Maulana Sulaiman Khatani, hari ini kita sudah terbalikkan proses dakwah dan ibadah di bulan Ramadhan. Karkun-karkun sibuk beribadah nangis-nangis di bulan Ramadhan walhal kerja dakwah mati. Ghast kemana, khuruj kemana, semua tunggang langgang. Amal masjid berkurang dengan bnyknya. Walhal, di zaman Rasulullah sendiri, jamaah dikeluarkan dgn dasyatnya bahkan Perang Badar berlaku di bulan puasa. MasyaAllah bangun tuan-tuan bnykkan dakwah bnykkan korban di bulan Ramadhan. Pahala Lailatulqadar hanya menyamai 1000 bulan sahaja tetapi pahala org yg keluar di jalan Allah paling kurang 49 juta kali !!! jika dah kawin. Org yg tidur di jalan Allah sahaja, pahalanya jauh lebih bnyk dari org yg beribadah sepanjang malam di bulan Lailatulqadar masyaAllah. Apa tuan-tuan sudah lupa fadhilat yg sering tuan-tuan sebut dlm 6 perkara atau 6 sifat?
·         Sepagi dan sepetang di jalan Allah lebih baik drpd dunia dan seisinya. Maknanya jika pun kita wakafkan segala-gala harta kita apa yg ada di 7 petala langit dan 7 petala bumi, itu pun tak cukup mahu lawan pahala org yg keluar khuruj dr pg smpi petang saja.
·         Seketika di jalan Allah lebih afdal drpd sujud di hadapan Hajar aswad di malam Lailatulqadar.
MasyaAllah bayangkan kalau kita bertemu Lailatulqadar di jalan Allah. Pasti dan pasti apa yg kita hajatkan Allah bagi. Mahu kawen mintak time ni la. Saya tau, saya pun karkun bujang jgk. Kenal dah akal karkun muda haha. Dok kalut nk cari ahlia yg bernikab jugak. InsyaAllah minta pada Allah. Usah pegi kpd asbab dahulu. Jgn gopoh. Pergi kpd Allah dulu. InsyaAllah Allah simpan karkunah tu utk kita. Kalau tak dapat jgk usah frust, Allah mahu bg lg baik. MasyaAllah aku pun minat sorg karkunah ni hehe. Aku harap aku pun boleh dapat dia. Perasaan takut frust pun ada jgk. Minta pada Allah insyaAllah, serah pd Allah insyaAllah tahu la Allah buat nanti. Aku ckp benda ni utk diri aku. Bila aku baca balik post ni aku teringat balik kata-kata aku. Sbb tu aku tulis blog supaya bila aku baca blk tulisan aku, aku la ingat blk ayat-ayat power aku hehe.. al maklumlah kita ni manusia lemah. Nk bukak mata dgr bayan yg bosan pun kita tak mampu walaupun sudah kerah seluruh kudrat utk disalurkan kpd otot-otot mata. Allah nk tunjuk hebat mcm mana pun kita kalau dah ngantuk sgt mmg tido la. Bayan la berapi mana pun. Kita lemah. Kita tak mampu pun mahu tahan ngantuk apatah lg mahu pegang hati satu org perempuan yg kita suka. Minta pada Allah insyaAllah. Karkun yg dah kawen tu, igt tahajjud di masjid pd 10 mlm akhir bukan tahhajud cinta bersama bini di tempat tidur hehe. Lupa nk pesan bg yg bujang-bujang ni afdal kita doa minta temu jodoh yg sesuai, nanti tahu la Allah pilih utk kita. Selalunya pilihan kita tak berapa sesuai, pilihan Allah pasti dan pasti sesuai insyaAllah

Monday, 22 August 2011

Belajar NAFI makhluk ISBAT Allah




Kesemua perkara terkandung di dalam kalimah "LAILAHAILLALLAH" Hatta 99 nama Allah juga terkandung dalam kalimah agung ini. Maknanya cukup ringkas "tiada tuhan melainkan Allah" tetapi maksudnya sgt luas. Maksud kalimah ini ialah "untuk mengeluarkan kebesaran makhluk di dalam hati dan memasukkan kebesaran Allah ke dalam hati". Dgn cara bagaimana? yes dgn cara menafi dan mengisbat. Cara menafi makhluk dan mengisbat Allah dgn medium dakwah, iman akan meningkat pantas manakala dgn wirid dan zikir iman meningkat perlahan. Sila sebut perkataan di bawah dgn kuat, penuh perasaan dan dakwahkan kpd 25 org dlm satu hari. 

Bkn MAKANAN bg kenyang tp ALLAH bg kenyang,
Bkn MINUMAN bg hilang dahaga tp ALLAH bg hilang dahaga,
Bkn UBAT bg sembuh tp ALLAH bg sembuh,
Bkn RACUN bg mudharat tp ALLAH bg mudharat,
Bkn PANGKAT bg kemuliaan tp ALLAH bg kemuliaan,
Bkn DUIT bg manfaat tp ALLAH bg manfaat,
Bkn KERJA bg rezeki tp ALLAH bg rezeki,
Bkn BOS bg gaji tp ALLAH bg gaji,
Bkn MATAHARI bg cahaya tp ALLAH bg cahaya,
Bkn API bg panas tp ALLAH bg panas,
Bkn AIS bg sejuk tp ALLAH bg sejuk,
Bkn MATA bg nmpk tp ALLAH bg nmpk,
Bkn TELINGA bg dgr tp ALLAH bg dengar,
Bkn HIDUNG bg nafas tp ALLAH bg nafas,
Bkn JANTUNG bg nyawa tp ALLAH bg nyawa,
Bkn ENJIN bg kereta jln tp ALLAH bg kereta jln,
Bkn RODA bg pusing tp ALLAH bg pusing,
Bkn MADU bg MANIS tp ALLAH bg manis,
Bkn GULA bg sweet tp ALLAH bg sweet,
Bkn GARAM bg masin tp ALLAH bg masin,
Bkn AIRCOND bg dingin tp ALLAH bg dingin,
Bkn KIPAS bg angin tp ALLAH bg angin, 
Bkn ANAK BINI bg bahagia tp ALLAH bg bahagia,
Bkn MUZIK bg tenang tp ALLAH bg tenang,
Bkn KEPAK bg terbang tp ALLAH bg terbang,
Bkn AWAN bg hujan tp ALLAH bg hujan,


Dakwahkan dan sebutkan berulang kali smpi anda jadi gila dan sampai org kata anda gila. Dakwahkan sampai mulut kita terima, sampai lidah kita terima, sampai tekak kita terima, sampai hati kita terima dan sampai Allah terima kita insyaAllah.. Ketahuilah jika kita dakwahkan kebesaran Allah paling kurang 2 jam setengah, maka iman kita akan jadi kuat dan insyaAllah amal masjid yg lain pasti jadi kuat juga. Hal ini kerana kekuatan iman hasil dakwah kalimah ini akan menambahkan keghairan buat taklim, ghast, korban, khuruj, zikir, Quran dan mcm2 amal lain . Dakwah lagi dan lagi insyaAllah.. sampai apabila izrail mahu cabut nyawa kita pun, kita dakwahkan kpd izrail "bkn izrail bg sakit tp Allah bg sakit". Bg izrail tekejut.


Percaya atau tidak, perkataan yg paling bnyk kita sebut ketika hayat kita pasti akan keluar balik ketika izrail sentap nyawa kita dgn ganas. Jika bnyk sebut perkataan tiket, tiket maka tiketlah akan keluar, jika bnyk sebut Lailahaillallah atau mahfum kalimah ini, insyaAllah perkataan Lailahailallah akan keluar dr mulut kita blk semasa saat sakaratulmaut. Barangsiapa dpt sebut Lailahaillallah sebelum mati, wajib syurga bg dia InsyaAllah..ayuh dakwahkan lagi dan lagi smpi GILA!!! ingat smpi GILA!!! atau paling kurang smpi org kata anda GILA!!!!


Nabi pernah berkata, lebih kurang begini "zikirlah kmu smpi org kata kmu gila" para Tabiin juga   bnyk mengata sahabat nabi semua gila-gila belaka, sebab bnyk muzakarah ttg kebesaran Allah mcm org gila. Sahabat pula mengata para Tabiin org lemah belaka sbb kurg muzakarah kebesaran Allah. Kita mahu tiru sahabat bkn Tabiin kita mau jadi GILA!!!! bkn LEMAH!!! Penah dgr pepatah ORG GILA MASUK SYURGA??? haa saya sgt setuju.. Kesimpulannya anda kena JOS dakwah bkn bnyk mengata org JOS menunjuk2.. org yg kata karkun JOS menunjuk2 saya pasti dia karkun lemah. Sgt kurang sebut kebesaran Allah.. sesama karkun kita mesti JOS dakwah tetapi sesama org awam kita mesti bnyk ikram di samping dakwah kebesaran Allah juga insyaAllah!!!

Wednesday, 17 August 2011

Iman meningkat dgn Dakwah mahfum Kalimah Lailahaillallah atau dgn Korban?

Pejam celik pejam celik, rupanya sudah 3 tahun aku terlibat dalam usaha dakwah cara nabi ini. Syukur kpd Allah masih beri aku hidayah dan taufiknya utk kekal dalam usaha ini. Aku tulis post ini sebab berdasarkan pengalaman aku dan pengamatan aku yg mendalam tentang usaha ini. Yg mana aku telah muzakarah dgn anak murid Maulana Zakariyya di Madrasah Uloom South Africa. Sebelum ini, aku bnyk tulis tentang korban. Apa yg aku faham tentang usaha ini adalah tentang  pengorbanan. Sangkaku Iman bertambah dgn Dakwah kalimah campur Korban. Akibat asyik ckp pasal korban dan keluar 3 hari dan 40 hari aku anggap korban sudah cukup tp aku lupa satu perkara iaitu Kurang DAKWAH. Aku tersedar selepas salah seorg rakanku dlm usaha ini tegur aku sbb bnyk cerita tentang korban dan bkn dakwah. Mula-mula aku tak setuju tetapi setelah aku Muzakarah sendiri dgn Ulamak Debond baru-baru ni baru aku faham. Rupa-rupanya semasa kita keluar Khuruj pun syaitan sudah tipu kita. Syaitan akan cakap “kamu keluar je dah cukup tak payah ckp tentang kebesaran Allah”. MasyaAllah di sini bnyk karkun sudah kena tipu.
Iman meningkat Paling bnyk adalah dgn DAKWAH kalimah. Buktinya dalam hadis nabi ada menyebut “perbaharui IMAN kamu” sahabat bertanya bagaimana? “ perbanyakkanlah menyebut ucapan Lailahaillallah” Nabi menyebut “Kaulan” iaitu ucapan mahfum Kalimah Lailahaillallah bkn Zikrin yakni zikir kalimah. Dgn zikir atau wirid kalimah Iman meningkat juga tetapi meningkat perlahan. Cara ini digunakan oleh zaman ABID. Mereka zikir sampai akar lilit badan. Umur mereka ribuan tahun, maka dgn mujahadah zikir Iman mereka meningkat. Tetapi zaman kita, Ummat Muhammad s.a.w jika zikir semata- mata dgn Umur pendek 60-70 tahun maka pasti Iman kita kalah dgn ABID. Sbb itu kita kena buat dakwah. Specialnya dakwah ialah IMAN meningkat pantas tetapi menurun juga pantas. Dgn zikir Iman meningkat slow tetapi turun pun slow. Sbb itu kita kena buat dakwah berterusan supaya IMAN sentiasa kekal dan meningkat dalam hati. Apa itu Dakwah Kalimah? Dakwah Kalimah ialah kita menafikan sungguh-sunguh dgn perkataan dan dgn hati tentang kehebatan makhluk dan mengisbat sungguh-sungguh dgn perkataan dan dgn hati tentang kehebatan Allah. Sbg cth, ckp “bkn makanan bg kenyang tetapi Allah bg kenyang”. Nafi makanan dan isbat Allah. Kata Maulana Hamid,  Amer Malaysia “Walaupun Sahabat nabi bnyk ketuk rumah org utk dakwah manusia, ketahuilah mereka sebenarnya lebih bnyk duduk bersila sesama sendiri secara berhadap hadapan dan bermuzakarah tentang kebesaran Allah.” Menafi makhluk dan mengisbat Allah kedlm hati sampailah Tabiin kata sahabat ini “org gila”. Benda inilah karkun tak banyak buat. Sbb itu Iman tak berapa meningkat. Khurujlah berjuta kali pun tetapi tak bnyk dakwah dan muzakarah tentang kebesaran Allah maka  Iman tak meningkat sgt pun. Jika kita korban banyak, keluar Khuruj baru dapat kekal hidayah dalam diri dan asbab hidayah tersebar ke seluruh alam. Akan tetapi korban tanpa dakwah, Iman tak meningkat sgt. Mest bnykkan dakwah kalimah.
Buktinya Allah sebut dalam Quran, “Wallazinajahadufinalanahdiannahumsubulana” “barangsiapa yg bermujahadah di jalan Allah maka Allah akan buka pintu-pintu hidayah”. Jadi dgn korban maka  Hidayah tersebar dan dgn dakwah mahfum kalimah, barulah iman meningkat. Kedua-dua ini mesti jalan seiring. Korban pula mesti korban cara Sahabat kerana korban yg Allah terima hanyalah korban yg telah pun Allah terima sebelum ini iaitu korban nabi dan sahabat. Jika kita korban selain dari cara ini, maka hidayah tidak sampai. Mereka Cuma peroleh taufiq. Apa itu taufiq? Taufiq adalah kekuatan utk amalkan amalan yg Allah suka. Apa itu hidayah? Hidayah merupakan petunjuk yg benar dr Allah taala. Sbb itu kita lihat puak syiah yg korban mujahadah selain cara sahabat, mereka ada kekuatan utk Khatam Quran dan lain-lain amal tetapi mereka sesat sbb hidayah tak sampai. Kita dapat lihat sekarang bagaimana usaha selain dr usaha ini, mereka korban mcm2 tetapi Nusrah atau bantuan Allah tak sampai. Sbb itu waktu kita keluar di jalan Allah kita kena niat ikhlas dan niat belajar2 kerana dgn niat ikhlas dan belajar2 korban cara sahabi pun Allah akan InsyaAllah terima. Salah faham karkun pula hari ini, mereka tak mahu mujahadah belajar dlm ilmu sahih. Kalau ada ustaz mengajar, kita tak mahu duduk dlm majlis jadi Allah cabutkan ilmu sahih dalam diri kita. Ustaz yg mengajar itu dapat taufiq dan hidayah dalam bab ilmu. Mereka korban mujahadah utk dapat ilmu di Madrasah cara Rasulullah dan sahabat maka hidayah dlm Ilmu sohih mereka terima. Cuma hidayah dalam kerja Nabi saja mereka tak dapat. Berbanding dgn karkun, mereka keluar 3 hari korban dlm semua aspek maka hidayah dlm semua aspek termasuk ilmu pun kita dapat. Mcm mana mahu dapat hidayah dlm aspek ilmu ketika khuruj? Kena bermujahadah korban dan jaga adab taklim maka Allah akan campakkan ilmu yg sahih dlm diri kita. Begitu juga halnya dgn  ilmu masail kena bermujahadah dpn Ustaz di Masjid tak kira ustaz itu buat usaha agama atau tidak barulah Allah campakkan hidayah ilmu sohih dlm dada kita. Hari ini asbab tak mahu bermujahadah dan korban dari segi ilmu maka bnyk karkun terkontang kanting dlm ilmu masail. Masail ni paling kurang Fardu Ain tu bg lepas cukuplah insyaAllah.
Sekarang kita pergi kpd topic kefahaman agama. Dulu aku ingat hidayah dan kefahaman agama adalah benda serupa rupanya setelah beruzlah dgn sahabatku di Madrasah South africca tu barulah aku tahu. Rupanya Iman, Taufiq, hidayah dan kefahaman agama merupakan 4 benda berbeza dgn 4 usaha berbeza utk mencapainya. Tetapi, usaha ini amat berkaitan antara satu sama lain. Aku cuba pusingkan last-last dapat jawapan yg sama dgn org awam juga. Tetapi jalan yg aku ingin tunjukkan adalah gambaran yg sgt jelas mengenai 4 perkara ini. Tentang Iman, Taufiq dan hidayah aku telah jelaskan perkara ini di atas. Sekarang mari kita lihat apa itu “KEFAHAMAN AGAMA”. Dlm hadis ada menyebut “Barangsiapa yg Allah suka, maka Allah akan beri dia kefahaman agama” lalu timbul persoalan siapa yg Allah suka? Ayat Quran surah Al-Imran telah menjelaskannya dgn lebih lanjut “ Katakanlah Wahai Muhammad, jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosa-dosamu. Allah maha pengasih lagi maha penyayang” (Al-Imran ayat 31). Jadi utk Allah suka kita, mesti ikut nabi s.a.w. Apa itu ikut nabi? Maksudnya mesti follow Sunnah 100 peratus. Ini bagi membuktikan kita sayangkan nabi maka kita ikut apa yg nabi buat barulah Allah campakkan kefahaman agama ke dlm diri kita. Abu Bakar as-siddiq merupakan manusia yg paling sayang nabi s.a.w. Dlm gua mereka bersembunyi drpd puak kafir lalu nabi tertidur, sayangnya Abu Bakar kpd Nabi, beliau menutup lubang kala jengking dgn kakinya supaya Nabi tidak terjaga. Beliau menahan sakit dek sengat kala jengking sehingga nabi s.a.w terjaga akibat air mata sakit menitis ke pipi mulia Nabi s.a.w. Abu Bakar juga org yg pertama-tama membenarkan segala apa yg keluar dr mulut Nabi s.a.w. Ketika mereka smpi ke Madinah, org madinah yg menyambut Nabi s.a.w tidak cam mana satu Rasulullah dan mana satu Abu Bakar kerana rupa mereka hampir sama. Janggut sama, pakaian sama, dan semua hampir sama. Sebab utk dapat kefahaman agama mesti tiru sunnah 100 %. Ikutilah  Sunnah Surah, Sirah dan sorirah utk membuktikan kita sayang kpd Nabi. InsyaAllah Allah pasti akan campakkan kefahaman agama ke dlm dri kita. Apabila ayat Quran turun yg mengatakan “Agama Islam telah sempurna” maka semua sahabat telah bersorak kecuali satu org iaitu Abu Bakar sebab beliau sorg saja faham kerana beliau tahu Nabi s.a.w akan pergi meninggalkan mereka. MasyaAllah tuan2. Tirulah sunnah dalam apa jua keadaan pun jgn pernah kita tinggalkan Sunnah Nabi s.a.w. Kalau tidak kita tak akan dapat kefahaman agama insyaAllah.
Ada kalangan karkun yg Jous buta. Dia bnyk muzakarah Iman, tetapi tak bnyk ikut sunnah. Dia bnyk boleh berjalan berbatu-batu, dia ckp kebesaran Allah 24 jam maka kalau pergi perang dialah org pertama serbu musuh tapi sayang Allah tarik kefahaman agama dlm diri dia. Sbb apa? Sbb kecintaan dia terhadap Rasulullah kurang. Dia tak tiru pakaian Nabi. Dia ckp sunnah paling penting dakwah. Yes, betul tapi mesti follow seratus peratus sunnah. Dia akan jadi kuat pancung ulamak sbb dia jous buta. Walhal nabi s.a.w sgt menekankan utk memuliakan ulamak sbb ulamak pewaris ilmu nabi walaupun ulamak tersebut tidak buat kerja nabi. Dia juga pandang rendah ulamak yg tak khuruj kerana mengajar di Madrasah. Inilah akibat tidak ikut sunnah atau iktiba tiru seratus peratus. Utk tahu Sunnah mesti belajar drpd Ulama dan memuliakan ulamak bkn pancung ulamak. Tuan-tuan inilah SAYA sendiri. Saya jous buta. Alhamdulillah Allah hantar satu org ulamak ikram saya dan bagitau saya semua ini. Syukur kpd Allah. Sikit demi sikit saya belajar tahan marah tahan sabar walaupun tak semua sifat saya dapat InsyaAllah.
Dalam perspective lain pula, ada ulamak yg ilmu dia tinggi menggunung tetapi mereka tak faham agama. Ilmu mereka Sohih sbb ambil di Madrasah bkn di Universiti. Korban Mujahadah mereka betul maka Allah beri mereka hidayah dr segi ilmu tetapi faham agama Allah cabut sbb tak ikut Sunnah 100 peratus. Tak sayang Nabi betul-betul. Maka sbb itu ada ulamak yg trim janggut, cukur janggut, pakai kot yahudi. Allah cabut jubah nabi di badan mereka lalu Allah sarungkan pakaian yahudi maka mereka tak dapat kefahaman agama. Tetapi kita doalah bnyk2 semoga Allah taala kekalkan hidayat dlm diri kita, Allah tingkatkan Iman kita dan Allah beri kita kefahaman agama yg mendalam InsyaAllah tuan-tuan. Hidup buat dakwah mati hidup balik pun mesti buat dakwah cara Nabi s.a.w InsyaAllah.

Saturday, 13 August 2011

Bila pena bergerak laju atas kitab dan kaki2 jemaah berhenti bergerak

                                        



Zaman silih berganti, semakin lama semakin   jauh dgn zaman nabi. Sudah 1400 tahun lebih tidak ada nabi di atas muka bumi ini. Manusia makin jauh dgn agama. Dahulu, pergerakan kaki-kaki sahabat telah menyebabkan Allah suka. Asbab Allah suka, Allah sebarkan hidayah ke serata alam. Lihat saja tanah arab yg dahulunya dipenuhi dgn manusia jahiliyah, yg menyembah 360 berhala termasuk patung Latta dan Uzza. Latta dan Uzza asalnya sepasang kekasih yg berzina di tepi kaabah lalu Allah tukarkan mereka menjadi batu. Patung itu lalu mereka sembah dijadikan tuhan. Mereka juga tawaf kaabah smbil berbogel, membunuh anak perempuan dan kedudukan wanita tidak lebih Cuma sebagai hamba seks. Dlm keadaan masyarakat seperti ini, Rasulullah telah dihantar utk mereka kenal siapa itu Allah. Rasulullah diterajang, dihina, dibaling batu, diludah, dimaki dihamun, diletakkan perut unta di atas kepala dan sebagainya. Asbab ketabahan nabi, asbab doa hidayah nabi, asbab korban nabi maka 124000 org sahabat telah dipilih sebagai pembantu nabi dlm kerja dakwah.
Sahabat telah mengunakan segala harta, segala tenaga, bahkan segala keperluan diri semata-mata utk agama. Mereka telah bergerak khuruj ke serata dunia. Mereka berjalan dan berjalan dan berjalan smpi tapak kaki mereka menjadi tebal, smpi kulit yg tebal itu terkopak, smpi darah merah mengalir di jalanan, mereka masih berjalan demi utk menyebarkan dakwah ke China, ke Sepanyol, Ke India dan sebagainya. Yg terkorban di tgh jalan pun bnyk tetapi mereka terus bergerak utk agama. Asbab korban mereka yg terlalu tinggi, maka Allah bergembira dgn tertib ini, bkn saja seluruh semenanjung arab Allah Islamkan, bahkan Allah sebarkan hidayah ke seluruh dunia.
Hari ini telah berlaku salah faham dlm agama. Bnyk ustaz memakai hadis seperti “mereka yg terbaik adalah mereka yg belajar dan mengajar” maka semua org pakat duduk dlm masjid belajar ilmu. Ulamak tak mahu keluar masjid atas maksud dakwah cara nabi. Maka pena-pena telah berjalan di atas kitab. Kaki-kaki jemaah sudah berhenti berjalan. Kaki-kaki lebih suka bersila dlm masjid. Maka akibatnya hidayah terhenti. 
Ketahuilah sahabat2 sekalian, Ketika zaman Abu Bakar, bnyk ulamak dan hafiz-hafiz Quran telah syahid dlm usaha dakwah. Semua Ulamak keluar Khuruj sampaikan Abu Bakar terpaksa mengumpul kembali Al-Quran dlm bentuk tulisan. Maksud di sini bkn pentingnya pembelajaran Al-Quran, maksud yg mahu ditunjukkan di sini adalah ulamak juga mesti keluar Khuruj. Mereka ibarat awan yg menyiram hujan di tanah2 tandus bkn ibarat perigi yg dikelilingi manusia utk ambil air. 
Zaman sahabat Ulamak semua khuruj Fisabilillah tetapi zaman kita ulamak semua duduk dlm masjid. Semua pentingkan ilmu semata, semua pakat sibuk karang kitab. Walhal perkara Iman jauh lebih berat. Bahkan Umar pernah menghalang Muaz bin Jabbal utk Khuruj kerana sudah tidak ada ulamak hukum atau fekah yg pakar dlm Madinah sebagai sumber rujukan. Abu Bakar sebagai Khalifah berkata, “Aku tidak akan menghalangi sesiapa pun utk khuruj di jalan Allah. MasyaAllah tgklah tuan2 betapa dlmnya faham Abu Bakar as-Siddiq. Taklim Wal Taklum jatuh no 2. Pertama adalah dakwah, diikuti Taklim Wal taklum(belajar dan mengajar), seterusnya ibadah dan khidmat. Ilmu penting, tetapi dakwah lebih penting. Kaki-kaki jemaah perlu bergerak lebih laju dr pena-pena di atas kitab barulah hidayah Allah tersebar ke seluruh pelusuk alam. Atas maksud ini saya menyeru semua ulamak utk keluar di jalan Allah. 
Bkn saya suruh tinggalkan kitab, saya menyeru supaya bnyk bergerak mengajak manusia sambil mengarang kitab. Rasullullah merupakan manusia paling alim bahkan paling mulia. Apakah mulia sgt kita duduk di hadapan berceramah sahaja di hadapan ummat sedangkan nabi sendiri turun mengetuk setiap pintu utk smpikan agama kpd Ummat. Ayuh para ulamak sekalian, sahutlah seruan dakwah nabi. Anda stering kami. Kami org awam. Tanpa stering kami pasti terbabas. Begitulah anda, tanpa kami sebagai enjin maka pasti kereta tidak berjalan InsyaAllah.

Wednesday, 3 August 2011

Apa itu Wahabi? Apa itu Salafi?

          Pada mulanya, aku sibuk dgn kerja agama, aku tak ambil peduli langsung siapa itu wahabbi dan Salafi. Bahkan salah satu post di blog aku ada mengambil pendapat ahli Salafi. Aku ingatkan Wahabbi ni yg Sesat, Salafi ni tak sesat. Tetapi sangkaanku meleset. Wahabbi dan Salafi rupanya adik beradik. Salafi tidak pernah wujud sejak dulu lagi. Salafi wujud di era ini. Bagaimana Salafi dan Wahabbi ni adik beradik? Aku mcm biasa la. Aku punya ayat mmg pancung org punya. Ini stail aku. Lantak situ la karkun nak marah ke. Nak Ckp saya ni asbab fitnah usaha agama ke. Sekarang waktu infradi aku. Sifat aku mmg sound direct. Kalau Ijtimae mmg aku patuh tertib, tp infradi aku dgn sifat keras aku. Yg kena kat muka tu nasib dia la. Tak puas hati kita jumpa dekat luar.
             
Disini biar aku copy paste tulisan rakan seusahaku  ibnu batoota dlm blognya : "Beberapa perkara ringkas bagi yang mempunyai akal yang sihat dan mencari kebenaran. Wahabi mempunyai sejarah kotor dalam Islam,atas sebab tu jugalah pengikut-pengikut Wahabi yang dulu sangat bangga dengan nama Wahabi dan menamakan parti mereka sebagai Wahabi telah bertukar arah menjadi Salafi untuk mengelirukan umat bahawa mereka bukan lah golongan Wahabi yang telah bekerjasama dengan negara barat menjatuhkan khalifah usmaniah turki,yang telah membunuh keturunan nabi,yang telah menghalau penduduk Quraisy dari Mekah dan diganti dengan Bani Sa’ud(Saudi),membunuh ulama dan sebagainya.

          Ulama-ulama tidak mahu menyebut mereka sebagai Salafi tapi lebih suka gelarkan mereka tetap dengan Wahabi kerana gelaran itu tidak layak bagi mereka,walaupun mereka tak pernah baca kitab Muhammad bin Abdul Wahhab.Menggelarkan mereka sebagai Salafi hanya akan mencemarkan golongan Salafus Soleh. Begitu juga gelaran Muhammadiyyah tak diberikan kepada Muhammad Abdul Wahhab tapi digelar Wahabi kerana mereka tak layak mencemarkan nama Nabi Muhammad dengan fahaman batil itu.


        Orang-orang Salafi berakidah Wahabi ini selalu menafikan mereka mengikuti Muhammad Abdul Wahhab dan konco-konconya, mereka lebih suka jika mereka disebut pengikut Nasiruddin albany yang ‘kononnya’ Syaikhul Hadis terhebat dalam dunia!Bahkan lebih hebat dari Imam Bukhari r.a dan Imam Muslim r.a. Aku tak pasti mereka ini memang bodoh atau pura-pura bodoh,kenapa Albany ni diagung-agungkan sangat?Sedangkan amatlah ramai ulama dari seluruh dunia menulis kitab menentang khusus kesesatan Albany ini.
Siapa yang tahu membaca dan ada akal yang sihat pasti dapat faham bahawa Albany ini hakikatnya hanyalah “tukang repair jam”….Ini pun kalian nak kata aku fitnah?seluruh dunia tahu dia cuma tukang jam dan belajar hadis tanpa guru di perpustakaan. Orang-orang Salafi memarahi kami bertaqlid dengan tabiin(Imam Hanafi & Imam Malik r.huma) dan tabi’ tabi’in(Imam Syafie,Imam Hanbali r.a.huma) tapi mereka bertaqlid buta dengan tukang jam(Albany) itu tak mengapa???Nabi saw bersabda,kurun yang terbaik ialah kurun baginda dan sahabat,kemudian kurun tabi’in,kemudian kurun tabi’tabi’in.Imam-imam mazhab hidup di kurun yang nabi isytiharkan sebagai ZAMAN TERBAIK AWAL ISLAM!
Nabi saw bersabda juga,Allah menghilangkan ilmu itu dengan mematikan ramai ulama,apabila ulama sudah tidak ada,maka orang ramai akan memilih orang JAHIL sebagai pemimpin(agama),maka apabila pemimpin jahil itu ditanya,dia akan keluarkan fatwa tanpa ilmu,dia sesat dan menyesatkan.(HR Muslim),Albany,bin baz,Soleh fauzan,Dr Asri,Muhammad Abdul Wahhab semuanya datang dari ZAMAN JAHILIYYAH AKHIR ZAMAN!!! Jadi kami disini mengikuti dan bertaqlid dengan imam-imam mazhab tabi’tabi’in yang LEBIH MEMAHAMI QURAN DAN HADIS Sedangkan wahabi/salafi mengikuti Albany,Asri,Muhammad A.Wahhab,Bin baz yang PERASAN LEBIH MEMAHAMI QURAN DAN HADIS dari imam-imam mazhab zaman tabi’in.Disini ada isyqal,wahabi/salafi berkata kami ikut quran sunnah sahaja!!!kami tak ikut mazhab!!
Jadi adakah Imam-imam mazhab tak baca Quran dan hadis dan keluarkan hukum hakam dengan nafsu???? Contohnya,Imam Syafie r.a keturunan nabi,orang arab quraisy,tabi’ tabiin,hafal quran dari kecil,hafal muwata’ semasa kecil,belajar bahasa arab asli dari arab-arab badwi,jadi mufti umur belasan tahun dan macam-macam lagi kehebatannya.
        Dan dibandingkan dengan contohnya Dr.Asri yang BUKAN HAFIZ QURAN,beribu-ribu tahun jauh dari zaman nabi,bukan keturunan nabi,bukan orang arab,belajar agama beberapa tahun dan tidak kelihatan sunnah surah,sirah dan sarirah pada dirinya melainkan mulutnya sahaja berbicara tentang sunnah dan bidaah. Tarik nafas dan tenangkan fikiran dan fikirkan,adakah Dr.Asri lebih memahami Quran dan hadis daripada Imam Syafie r.a???????? Mereka melaungkan ‘kami ikut quran dan hadis!!!’ Dari mana pula sumber hukum imam syafie dan imam-imam lain ambil???dari bible kah???? Siapa yang berfikiran sempit sekarang ni? Siapa yang mengangkat para jahil sebagai pemimpin agama mereka dan meninggalkan para ulama thiqah??? Sebelum nak cakap imam syafie tak paham hadis,kalian belajar alif ba ta dulu….baca quran pun tak betul,lagi mau komen imam dari zaman tabi’in!!! Kerana itu aku katakan golongan ini golongan fitnah yang menganggap mereka benar.Belum lagi aku huraikan kesalahan-kesalahan Albany yang mana cara solat dia yang kalian ikut! Kangkang luas-luas waktu solat,tangan letak didada,semua itu dari kitab Albany yang ditentang ulama sedunia.
Mereka sangat agungkan Albany si tukang jam ini bahkan lebih diagungkan daripada imam Bukhari dan Muslim sendiri,kerana dalam kitab Albany sendiri,beliau mendaifkan beberapa hadis riwayat Bukhari dan Muslim. Apakah kebodohan ini?Orang JAHIL mengkomen kitab orang ALIM dan jahil-jahil yang lain melompat-lompat bersorak.Belum ada dalam sejarah dunia islam mana-mana ulama mendaifkan hadis Bukhari Muslim melainkan golongan-golongan yang memang sesat seperti Syiah,muktazilah dan lain-lain. Tapi si tukang jam yang diagungkan itu dianggap sebagai Syaikhul hadis telah mendaifkan hadis dari Bukhari Muslim,dan cara solatnya yang ditulis dalam kitabnya ‘sifat solat nabi’ diamalkan segenap Wahabi dan Salafi seluruh dunia…
Apakah fitnah ini?????
Ada 3 jenis manusia dalam bidang akal:
1)Yakin/ilmu: contohnya apabila ditunjukkan kepadanya sebuah kereta dan tanya apakah ini,dia menjawab ‘kereta’,maka akalnya mempunyai ilmu tentang kereta.
2)Jahil: contohnya apabila ditunjukkan kereta kepadanya dan tanya apakah ini,dia menjawab ‘tak tahu’,maka akalnya jahil mengenai kereta.
3)Jahil murokkab: contohnya apabila ditunjukkan kereta kepadanya dan tanya apakah ini,dia menjawab ‘KAMBING’,maka dia digolongkan dalam golongan jahil murokkab.
Jahil murokkan ialah jahil berlipat ganda,Jahil dalam kejahilan,sesat dalam terang,orang macam ni adalah orang jahil yang merasakan diri tidak jahil dan dia jahil bahawa dirinya itu jahil atau orang melayu kata ‘bodoh sombong’.
Aku bukan mengatakan tokoh-tokoh Wahabi/Salafi ini jahil daripada aku,sesungguhnya aku lebih jahil dari mereka,mereka hakikatnya lebih alim daripada ku.
Tapi aku mengatakan mereka ini tersangatlah jahil jika dibandingkan dengan imam-imam mazhab dari zaman tabi’ dan tabi’ tabiin macam mantel bumi dengan langit ke 7!
Moga allah selamatkan kita semua….lain kali,sebelum komen fikir dahulu…….kalau baca quran pun tak reti,janganlah berlagak pandai.
Moga allah buang takabur dari hati aku khususnya dan hati kaliaan amnya.
Kita mencari kebenaran…kita semua kawan…tapi kita beza fahaman….
Aku tak kisah kalau kalian tak mahu berfeqah,tak mahu zikir,tahlil,talqin dan lain-lain yang furu’,tapi yang aku lawan dan cuba selamatkan umat islam ialah berkenaan AKIDAH!!!
73 golongan umat akhir zaman dan cuma SATU masuk syurga itu ialah berkenaan mazhab AKIDAH.Selama beratus-ratus tahun umat bersepakat(kecuali golongan sesat) bahawa akidah yang diisytiharkan sebagai akidah ahlu sunnah wal jama’ah yang sahih ialah akidah yang dibawa 2 imam besar yakni Imam Abu Hassan asy-Sya’ari rhm. dan Imam Abu Mansur Al-Maturidi rhm.
Nabi telah bersabda bahawa sampai kiamat umatku tidak akan bersepakat dalam kebatilan(bermakna majoriti umat akan berada dalam kebenaran sampai kiamat),sekarang cuba buka minda dan fikirkan,berapa peratus muslim penganut mazhab yang 4 daripada semua muslim yang wujud?
Tak dapat dinafikan selama beratus-ratus tahun umat ini bersepakat sejak zaman tabi’in hingga sekarang dalam menganut islam mengikut mazhab yang 4,dan berpuluh-puluh firqah(kumpulan) lain yang tidak mahu mengikuti ijma’ ummat yang nabi sendiri isytiharkan sebagai BENAR hanyalah peratus kecil dalam dunia Islam.
Syiah mungkin 1% dari seluruh umat islam begitu juga Muktazilah,Qadariah,Jabariah,Zahiriah,Wahabiah,Mujassimah,Qadiani,Murjiah,ajaran-ajaran sesat di pelbagai negara dan lain-lain lagi.
Hakikatnya,golongan-golongan sesat ini hanyalah segolongan kecil dari umat islam dari dulu hingga kini.Hanya ahlu sunnah wal jama’ah yakni yang mengikuti 4 mazhab dan berakidah assya’riah & maturidiah SAHAJA yang kekal diamalkan MAJORITI UMAT dari zaman tabi’in hingga kini dan insyaallah hingga kiamat sesuai dengan HADIS NABI SAW!!!
Masih tak paham lagi???
Nanti mesti ade makhluk-makhluk Wahabi yang keluarkan hadis,’islam itu datang sebagai terasing dan akan kembali terasing dan berbahagialah mereka yang terasing’ dan mereka akan bagi alasan bahawa jumlah kecil mereka itu menunjukkan merekalah orang-orang ‘ghuroba’ yang dimaksudkan nabi saw.
Jadi tak kan hadis nabi bercanggah????
Hadis pertama cakap,yang berada dalam majoriti adalah yang paling benar,hadis kedua pulak cakap yang berada dalam minoriti yang berbahagia???
Oh??tidaaakkk~hadis telah bercanggah!!!!!!
Cis…sebab tu aku dah cakap awal-awal jangan rasa diri dah pandai hanya sebab dengar ceramah agama di Youtube dan belajar agama dari Google!!!Sebab tu orang yang belajar agama tanpa guru ni Syaitan akan jadi gurunya!!!
Jelaslah hal itu berlaku pada ramai pensyarah-pensyarah,doktor-doktor,pelajar-pelajar Universiti yang berustazkan Google atas alasan dunia dah maju.Begitu juga Nasiruddin albany yang menghafal hadis dan membaca kitab-kitab hadis di perpustakaan tanpa guru selepas selesai kerja-kerja membaiki jamnya.
Apa hasilnya?golongan ini menjadi pemecah belah umat yang hebat,mengkritik dan menghina ulama,dan ada ‘ustaz-ustaz internet’ yang berani mengkafirkan ulama-ulama besar.Lihat sahaja fitnah yang dibawa Albany yang ditentang ribuan ulama dan ratusan kitab ditulis khusus untuk menyatakan kesesatannya.
Banyak lagi aku nak cakap disini,tapi kalau tingkap dah tutup,bawa spot light stadium bola suluh kat tingkap tu pun tetap cahaya tak masuk.Sama juga disini,kalau aku keluarkan hadis dan bukti-bukti kesesatan,senaraikan nama-nama kitab,scan-scan kitab berjuta-juta sekalipun jika mereka tak mahu terima kebenaran,mereka tetap berada dalam kesesatan tu.
Berkenaan hadis yang bercanggah itu tadi sebenarnya tidaklah bercanggah,ulama-ulama hadis telah membahaskannya sebab itu kita jangan cuma baca satu hadis dan terus keluarkan hukum,kerana kita tak tahu wujud hadis-hadis yang lain.Kerana itu kita digelar ahli sunnah wal jama’ah,bukan ahli hadis wal jama’ah kerana kita beramal dengan SUNNAH bukan dengan HADIS,fuqaha yang bertanggunjawab mengumpulkan semua hadis dan menafsirkan serta memilih dengan usul dan kaedah untuk dijadikan amalan yang kita namakan sunnah.Jadi janganlah baca satu hadis kemudian terus berfatwa.
Tulisan ini kebanyakkannya di copy paste dr blog rakan seusaha saya saya Ibnu batoota, yg belajar di Madrasah Uloom Zakariyya di South Africa     
( Sufiafriqiyya.wordpress.com)

Monday, 1 August 2011

Adakah kalian kenal siapa itu Qutbul aqtab raisul muhaddisin hadzrat Maulana Zakariyya khandahlawi(rah)???

Nampknya rmai yg xknal sapa beliau,tmsuk yg alim,sbb tu rmai 
jahil2 wahabi dan jahil2 jalanan suka 
mengata buruk ttg ktab fadilat 
amal...biar sy kenalkn skit ttg 
bliau...syekh zakariya rah. Adalah 
seorang ulama,mufti,raisul muhadisin,dan ktua para wali abad 
ini....beliau digelar raisul muhadisin 
krna ilmu hadisnya yg tlmpau tggi...dan 
gelaran ttgi beliau ialah qutbul 
aqtab,dan gelaran ni diberi sendiri oleh 
NABI MUHAMMAD SAW!!! 

apa kalian tahu apa itu qutbul aqtab?byk rhsia yg tsingkap 
slama sy bruzlah dgn ank muridnya 
wpun hnya bbrapa hari,tp sy 
xdbenarkan mceritakan nya 
trutamanya kpd glongan awam..dan sy 
cuma akn crita skit je...dlm hdis nabi (boleh check hdis2 ttg ni dlm ktab 
misykatul masabih di akhir2 bab ttg 
wali2 allah),ada mceritakan pd stiap 
zaman ada 500 wali muqarrabin..500 
wali ni dpimpin oleh 40 wali abdal dan 
40 wali ni pula dpimpin oleh 5 wali qutub.......dan pd stiap zman hnya ada 
sorg je wali yg akn tplih sbg ktua kpd 
smua wali2,iaitu pmimpin kpd 5 wali 
qutub ni yg digelar sbg QUTBUL AQTAB 
(qutub segala qutub)..bila qutbul aqtab 
mninggal,sorg wli qutb akn jd q.aqtab,dan sorg abdal akn tplih sbg 
qutb,dan sorg muqarabin akn tplih sbg 
abdal dan sorg drpd mukmin paling 
soleh ats muka bumi akn dplih sbg wali 
muqarabin...mksudnya,tmpat dgnti 
mgkut maqam... 

dan maulana zakariya yakni pnulis fadhilat amal merangkap pemula 
jemaah tabligh(bserta maulana ilyas 
rah.)telah dipilih allah sbg qutbul aqtab 
akhir zaman!!!beliau diisytiharkn sbg 
qutbul aqtab oleh nabi muhammad 
sndiri!!!selepas m.zakrya mninggal pd tahun 1982,murid dia telah bmimpi 
btmu nabi saw dan nabi umumkn 
bhwa beliau adalah qutbul aqtab,dan 
tiap kali namanya dtulis atau 
dsbut,harus dletakkn glran qutbul 
aqtab tsebut......pkara ni pd mulanya hanya diambil serius oleh murid2 
beliau je pd mulanya...tp akhirnya ia 
tlah mjadi umum sbb byk kali nbi dtg 
dlm mimpi org bbeza dan nyatakan 
pkara yg sama hggakan rwyatnya 
mjadi mutawatir dan akhrnya ulama sepakat mengangkat beliau sbg qutbul 
aqtab!!!hanya org2 bdoh dan ustz2 
wahabi dan ustz2 zman skrg yg rendah 
ilmu je xknal sapa beliau...antara org 
yg bmimpi bnda sma adalah salah sorg 
org pting msjid yg sdg sy iktikaf saat ini...bbrapa tahun lepas,kali ptma kitab 
aap beti(ksah hdup m.zakariya)di 
terjemah dlm bhsa inggris adalah 
dlakukan oleh syekh ibrahim Mia 
(syekh yg aku sdg bsmanya 
skrg)...msa ktab tu dah siap dan akan diterbitkan,org yg design cover ktab tu 
tlis nama m.zakariya tnpa tulis qutbul 
aqtab....mlm tsbut dlm mimpi,nabi saw 
dtg pd org tsebut dlm kdaan sgt3 
marah dan bkta lbih kurg,sggup kau 
tak tulis glaran qutbul aqtab pd kekasih aku???? 

syekh zakariya adalah jantung kpd tiga gerakan islam 
terbesar di dunia yg dtrima oleh smua 
kaum dan tempat iaitu, 1)jemaah 
deobandi(ulama2 deobandi 
yg mdpt sanad hadis dri beliau dan 
jutaan murid beliau btebaran slruh dunia smpaikn ilmu hadis beliau dan 
ijazatkn sanad perawi hadis dari 
beliau), 2)jemaah tareqat chistiyyah 
(jmaah zkir 
yg mpunyai bjuta2 pngikut dari sluruh 
pelusuk dunia yg mpunyai sanad zkir smpai kpd ibrahim adham,hasan 
basri,saidina ali dan terus kpd nabi 
saw). 3)jemaah tabligh(jemaah dkwah 
paling 
besar ats muka bumi yg mpunyai 
jutaan pngikut dari smua negara yg wjud ats bumi tmsuk israel dan ngra2 
yg xdkenali,wlaupun jemaah ni dicela 
oleh para juhala(org2 bodoh) tp 
disebabkn ia usaha yg makbul disisi 
allah,ia terus bkembang dan 
bkembang dan tiap tahun ahlinya btmbah bjuta2 dan kerja2 dlm tabligh 
smuanya bsanad smpai nabi dan bdalil 
dri quran dan hadis.) 

ramai para juhalaaa(jahil2) yg mencela m.zakariya dan kitab 
makbulnya(ktab yg dtrima allah) iaitu 
fadhilat amal...ktab fadhilat amal adalah 
sbuah ktab yg dterjemahkan paling 
byk bhsa slepas quran,dan ktab paling 
byk dibeli di seluruh dunia selepas al quran,dan ktab yg dbca di hadapan 
umum dan brulang2 paling byk di 
dunia slepas al-quran(al-quran ktab 
pling byk dbca di dpn umum dan 
diulang2 isinya sbb ia dbca imam dlm 
solat2 bjemaah yg jahar)....kitab ini dtduh oleh org2 bodoh sbg ktab 
daif,byk guna hadis daif dan 
mungkar,dan byk crita2 sufi palsu di 
dlm nya dan byk lg celaan2 dari2 
glongan2 bodoh ini...sdgkan ia kitab 
yg dgunakan oleh smua kaum dan smua tempat,smua msjid d sluruh dunia 
di mana2 ngara akn ada kitab ini.....sbb 
ia dtulis oleh ketua para wali allah pd 
zman ini,jd walaupun sglintir org2 
bodoh mencelanya,ia tetap trus 
tersebar dan tersebar dan mberi hidayah dan mngubah ramai 
manusia....antra ktab bliau lain yg 
tkenal ialah fadhlat sdekah,fadhilat 
haji,syarah symail tirmizi,syariah wa 
tareqah,syarah ikmalusyiam dan 
ratusan ktab2 lain..jd bhati2 lah dgn lidah anda sblum anda komen ttg 
syekh zakariya rah.!!!sbb allah dah 
firman dlm quran sapa2 yg 
menyusahkan,mencela,mghina 
wali2Nya,allah sendiri ISYTIHARKAN 
PERANG kpd pencela tsebut!!!jaga2 lah!!jgn smpai anda kena laknat krna 
tidak beradab dgn wali2 allah!!!



Ditulis oleh rakan saya, Ibnu Batoota Deobandi Al Christiyyah
( Jamiatul Islamiyyah Darr Al-Uloom Zakariyya,South Africa ) 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...