.........................................Popular post..............................................

There was an error in this gadget

Sunday, 15 May 2011

Hanya lelaki pondan yg cukur janggut



Dewasa ini, ramai yg mempertikaikan dalil-dalil tentang pembelaan janggut. Dgn jelas sekali janggut merupakan sunnah baginda dan sahabat, tidak ada satu org sahabat pun yg tidak berjanggut bahkan janggut mereka panjg2 belaka dan tidak pernah dipotong melainkan apabila sudah melebihi satu genggam. hari ini sunnah ini makin lama makin ditinggalkan termasuklah ustaz2 semua sekali memendekkan janggut. Alasannya tidak kemas. Adakah rasulullah itu tidak kemas orgnya? Bahkan dlm Al-Quran jelas mengatakan Muhammad itu nabi paling hensem, kehenseseman Yusuf hanya separa kehenseman Rasulullah. Pd zaman rasulullah adat mereka adalah saling berpelukan apabila bertemu, tetapi apabila jumpa org yg tiada janggut sahabat akan takut memeluk kerana takut terpeluk golongan pondan. berapa ramai di Malaysia ni yg pondan2 belaka? di mana janggut kalian wahai kaum lelaki? Hari ini kita suka ambil hadis2 dan fatwa yg cukup2 mkn. Mana2 ijmak yg ada membolehkan pemotongan janggut itulah yg kita pilih, itulah yg kita sokong. Walhal dgn jelas rasulullah menyuruh kita pendekkan misai sependek2nya serta panjangkan janggut. Hari ini kita korek kata2 ulamak berfatwa pendekkan janggut. sgt bertentangan dgn hadis nabi yg suruh simpan janggut. sbb apa ulamak keluar fatwa begitu sbb mereka juga cukur janggut. sgt2 celaka golongan ulamak begini. susah sgtkah mahu apply sunnah dlm kehidupan. Langsung tiada perkara yg mendesak mereka dlm kehidupan mereka sbg para alim dan para ulamak. Mereka yg berilmu ini seharusnya menjadi cth kpd org2 awam. lainlah kalau kita yg muda2 ini yg terpaksa trim janggut utk kerja sbg askar,polis dan pegawai bank. Tetapi apakah alasan para alim yg kerja mereka yang sememangnya menyebarkan Ilmu Allah. Pelik bin ajaib. Gengamlah sunnah dgn gigi geraham. Sabda baginda s.a.w. barang siapa yg memegang satu sunnahku di zaman fasha dan mungkar maka dia akan memperoleh pahala 100 kali mati syahid. sabda baginda lg "barangsiapa yg mencintai sunnahku, dia mencintaiku, dan barangsiapa yg mencintaiku dia akan bersama-samaku di dalam syurga nanti, MasyaAllah. ayuh kalian rebutlah sunnah ini, pahala 24 jam. Janggut x boleh tanggal. Kalau kopiah dan serban kita mesti tanggalkan semasa mandi tetapi janggut InsyaAllah x boleh tanggal.. 24 hours pahala jalan.. InsyaAllah







       


Hadis #1 
Aisyah rah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda, 
"Sepuluh perkara adalah fitrah yang mana mengerat misai dan menumbuhkan janggut itu disebutkan" (dari Abu Daud) 



Hadis #2 
Dari Abu Hurairah, Rasulullah bersabda, 
" Di antara fitrah Islam ialah mengerat misai dan memanjangkan janggut kerana sesungguhnya orang-orang Majusi memanjangkan misai mereka dan mengerat janggut, berbezalah kamu daripada mereka dengan mengerat misai kamu dan memanjangkan janggut-janggut kamu" (Ibnu Hibban) 



Hadis #3 
Di dalam sebuah hadis yang di petik dari "Musannaf Ibn Abi Sayiban" di beritakan seorang Majusi yang telah mencukur janggutnya dan mempunyai misai yang panjang datang kepada Rasulullah saw. Tatkala melihatkan ini 
Rasulullah saw bersabda. 
" Di dalam agama kami, kami diperintahkan mengerat misai dan memanjangkan janggut" 



Hadis #4 
Zaid Ibni Habib r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w tidak tertahan lagi melihat dua orang utusan yang datang daripada istana Maharaja Kisra kerana mereka telah mencukuri janggut-janggut mereka. Baginda memberitahu kepada mereka; 
"Binasalah ! Siapakah yang menyuruh kamu supaya menjadikan wajahmu seperti ini?" mereka menjawab, 
" Tuan kami, Maharaja Kisra memerintahkan kami" 
Rasulullah s.a.w. bersabda, 
" Tetapi daku telah diperintahkan oleh Tuhanku Allah supaya memanjangkan janggut dan mengerat misai." 



1. Syaikul Islam Ibn Taimiyah telah menyatakan bahawa mencukur janggut adalah haram. (kitab Al Qasim) 
Imam Qurtubi menyatakan, 
" pencukuran janggut, mencabut keluar semua rambut janggut itu dan mengerat pendek semuanya tidak dibenarkan" 


2. Imam Muhammad Ibn Hazam telah memetik pendapat ijmak para ulamak bahawa mengerat misai dan memanjangkan janggut adalah fardhu.

3. Selanjutnya Ibn Taimiyah menyenaraikan kesemua hadis-hadis yang memerintahkan kita menentangi yahudi dan nasrani dari segi bentuk luar, kemudian mengulasinya 
" Syariat mengkhendaki kita menentangi mereka , dan meniru secara luaran akan menimbulkan cinta dan persahabatan terhadap mereka, sepertimana cinta kerohanian memberi kesan kepada kecenderungan dan kelakuan zahir. Ini adalah perkara-prakara yang telah disaksikan dan dialami" 


4. Di dalam kitab "Tamheed" yang merupakan ulasan bagi "Muwataa" di sebut, 
" Bahawa mencukuri janggut adalah haram, hanya orang yang melakukan ini adalah pondan" 


5. Saidina Umar r.a. dan Ibn Abi Lailah r.a., yang menjadi Qadhi Madinah telah menolak persaksian orang yang mencabut kesemua rambut janggutnya. 




19 comments:

  1. terima kasih smoga Allah beri kekuatan utk kita amalkan dan smpikan.. :-)

    ReplyDelete
  2. Simpan janggut tu sunnah... Tapi jangan lah sampai serabai sampai orang sekelilig pun geli nak makan sama...

    Kekemasan itu pun sunnah... Allah suka orang yang kemas.

    ReplyDelete
  3. mindamalay: betul arr nabi saw suka orang yg kemas...apa plak masalahnya pelihara janggut smpai geli nak makan???..org yg tiada kecintaan dgn sunnah sj fikir cam tu..sama arr ngan kes sugi/miswak...

    ReplyDelete
  4. mindamalay,apa yg tuan maksudkan dgn kekemasan janggut?kalo boleh terangkan berdasarkan nas nas kehidupan salafusolihin..jazakallah..

    ReplyDelete
  5. kekemasan itu sunnah? kebersihan itu sunnah.. Abu Bakar as siddiq korban segala harta utk agama smpikan baju yg dipakai cuma guni yg berbutangkan duri.. adakah Abu Bakar kemas orgnya? Umar Ra korban separuh harta miliknya smpikan bajunya hanya ada satu shj.. itu pun ada 13 tampalan.. Umar tu kemas ke orgnya? Janggut mereka smpi ke dada dan pusat adakah masalah kekemasan berlaku di zaman sahabat? MasyaAllah ikutlah sunnah bulat2 pasti ada kejayaan

    ReplyDelete
  6. saya simpan sejemput je janggut. sebab saya tak selesa nak simpan janggut pjg2 dan lebat2.
    tapi niat utk sunnah tu ada jugak. ok ke hafiz?

    ReplyDelete
  7. MasyaAllah yg sejemput tu kalau niat ikut sunnah, itu pun Allah bg pahala..

    ReplyDelete
  8. Syaitan takut air janggut...
    (^-^)

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah...sejak lepas keluar dari 40hari,aku dah tak potong2 janggut dah...rasa best je tgk org yg ada janggut lepas tu pakai full sunnah...

    Ikuu sunnah ada kejayaan,xikut sunnah xda kejayaan..

    ReplyDelete
  10. Pembetulan tuan...tu bukan dpt pahala 1000x mati syahid...100 pahala syahid...tapi ALLAH maha kaya dan pemurah boleh saja ALLAH bagi..tapi Nabi SAW riwayatkn hanya 100 :)

    ReplyDelete
  11. Oo mmg 100 kali pun.. tulis 1000 ye, tesilap la tu.. dah betul dah :-)

    ReplyDelete
  12. ada janggut...sunnah 24hrs...insya-allah

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. kalau jenis x tumbuh janggut mcm mne?

    ReplyDelete
  15. Dah ramai pulak sebok pasal sunnah berjanggut,sebok nak beri nas sekali..:):)..solat 5 waktu yg wajib tu pelihara bai.Kalau yg pokok dan yg wajib tak dpt nak dipenuhkan,yg sunnah tu pun Allah tak kira amalannya.Muhasabah diri,jaga solat dulu,tengok diri sendiri,cukup tak solat tu sehari semalam.Faham dan tahu erti bacaan dalam solat dulu.Mohon terasa diri sendiri.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...