.........................................Popular post..............................................

There was an error in this gadget

Friday, 13 May 2011

Apa yg anda tahu tentang mati?



 Video yang diambil ketika waktu Taklim..haha..


  Gambar ketika waktu mlm di tanah perkuburan sebelah masjid ketika saya keluar 40 hari di kulim....... Inilah tempat tinggal kita nanti tuan.. sudah bersediakah anda?

Ini pula gambaran pada waktu siang.. nmpk mcm tenang tetapi di dalamnya hanya Allah yg tahu. Sama ada kita dilayan oleh Allah taala seperti dlm taman2 syurga atau di lubang2 neraka.. sediakah kita? maybe kejap lg...



Seloka yg bertajuk, Rumah kata pergi, kubur cakap Mari..

Izrail datang melawat 70 kali hari ini saja,
Tggu masa nk cabut nyawa kita,
Tetapi kita masih lg boleh ketawa, 
Usahkan nk beramal bahkan sentiasa berbuat dosa,
Barang diingat maut dtg tanpa dipelawa,
Comfirm kah kita boleh hidup smpi lusa?
Nak beramal bkn kena tggu tua,
Kena stat pulun time remaja,
Di dunia Allah x pandang kita punya harta, 
Dalam kubur kita past akn ditanya,
Mu punya tuhan siapa?
Nabi mu siapa?
Mu punya amal bnyk mana?
Harta mu bnyk2 mu buat apa?
salah jawab kena tukul tenggelam 70 puluh hasta,
Ini cerita bkn rekaan semata2, 
Bkn ana yg kata, 
Tapi dalam hadis nabi yg kata,
Hampa mau percaya?
Tak apa dalam kubur nant kita pasti merasa, 
Kat sana br nk percaya mmg tak guna, 
Nangis rayu mcm mana pun kita pasti kena,
Igtlah teman ingatlah saudara, 
Pesan pada kaum keluarga,
Kita pasti akan bertemu Pencipta, 
Iman dipulun di masa muda,
Amal dibuat x kira di mana,
Kelak kita InyaAllah bahagia, 
Bkn takat di di dunia malah di syurga" 
              
Manusia yg paling cerdik ialah mereka yg sentiasa ingat mati,
Maut itu bkn seperti mimpi,
Sakitnya bkn seperti terkena duri, 
Sakitnya mmg tidak terperi,
Matinya mukmin izrail dtg dgn wajah berseri, 
Matinya sang kafir izrail dtg mukanya ngeri, 
Yg mukmin penemannya adalah bidadari,
Yg sgt cantik putih berseri, 
Itulah dia kurniaan ilahi
Yg maha pengasih lg maha pemberi,
Yg kafir bkn takat dibuli,
Bkn takat digerudi,
Malah akan ditukul dgn besi,
Smpi tenggelam 70 kaki,
Tp tidak akan pernah mati2, 
Kerna nyawa cuma dicabut sekali, 
Tetapi seksaanya berkali2,
Setelah itu kita akan dibangkitkan kembali,
Yg kafir akan berkata celakalah siapakah yg membangkitkan kami?
Padahal mereka akan dihimpunkan dalam keadaan hina dan keji, 
Bakal bertemu Tuhan yg hakiki, 
Dialah Allah Rabb yg kekal abadi,
Apabila berhadapan dgn maha suci, 
Kaki mengeletar smpi x bleh berdiri,
Ketika itu mulutnya akan dikunci, 
Yg berkata2 cumalah mata,tgn,kemaluan dan kaki, 
Dgn penuh terperinci, 
Setiap maksiat dan perbuatan keji, 
Sambil itu buku amalan diberi dgn tgn kiri, 
Berkatalah dia dgn sesal sekali,
Aduhai celakalah kami,
Kan baik aku dulunya lalang atau biri2, 
Tidaklah aku dihisab begini, 
Bakal dicampak dalam api,
Bkn sejam tapi kekal abadi
TAPI kita masih tidak reti2,
Masih ada yg seksi2,
Yg menengok berkata ini tak bleh jadi, 
Nanti tak tgk lagi rugi, 
Last2 dia masuk neraka sekali,
Wahai perempuan kenapa suka tunjuk isi? 
Menyeksa mata kaum lelaki? 
Yg imannya nipis sekali..
Wahai taulan yg kukasihi,
Iman mmg perlu dicari, 
Bkn takat duduk goyang kaki,
Hidupkan dakwah bawaan nabi,
Supaya iman tebal mcm sahabi"
Ingatlah suatu hari kita pasti akan mati,
Bersediakah anda utk ke alam kekal abadi?

Ini seloka Hafiz kilau yg punya,
Tak ada kena mengena yg masih hidup mahupun yg x bernyawa,
Kalau nk copy, aku rela,
FB dan blog hiburan semata-mata,
Ingatlah dakwah hanya sanya cara Muhammad yg Allah terima 

InsyaAllah.........

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...