.........................................Popular post..............................................

There was an error in this gadget

Tuesday, 31 May 2011

Tiada Jihad Fisabilillah dlm politik demokrasi ciptaan yahudi

        Dlm arus perubahan zaman, kita semakin jauh dgn zaman Rasulullah, maka bnyk kekeliruan telah berlaku dlm masyarakat hari ini. Fahaman politik begitu menebal dlm jiwa kita, sehinggakan polittik demokrasi yahudi telah menjadi medium para alim utk menyebarkan syiar islam. Kalau dahulu sahabi berjihad dlm perang, hari ini kita juga mahu berjuang kononnyalah Cuma caranya lebih sopan dan ikut trend terkini iaitu taktik rekaan yahudi. Konon-kononnya dgn merampas pemerintahan dapatlah kita menegakkan hukum Allah. Demikianlah fahaman ikhwan muslimin yg asalnya membuat dakwah tetapi sudah lari tujuan asal penubuhannya.

         Tuan2, kita boleh fikir sendiri, apakah para alim (PAS) sanggup menyahut seruan yahudi, tinggalkan seruan Muhammad s.a.w. Punya la tak yaken dgn sunnah, yaken pula dgn medium ciptaan yahudi. Sedang Muhammad s.a.w sudah tunjuk kpd kita bagaimana baginda menjadikan dakwah sebagai kerja hidup dan membawa agama yg sempurna sbg maksud hidup. Tetapi hari ini ulamak PAS sudah lari jauh dr sunnah. Fikir mereka ialah bagaimana mahu tarik pengundi2 Islam dan bukan Islam kpd bendera. Sgt jauh menyeleweng dr fikir Rasulullah iaitu bagaimana mahu bawa manusia kpd Allah dan bukannya kepada bendera. Fikir nabi juga, bagaimana dgn susah payah baginda membuat dakwah 24 jam dapat menarik hidayah drpd Allah supaya tersebar ke seluruh alam. Hari ini kita sudah menjadikan kerja dakwah sebagai kerja part time kita. Kita berpolitik lebih dr berdakwah. 
       
Hari ini ulamak telah mengariskan panduan utk memudahkan kita keluar di jalan Allah. Belajar2 buat dakwah cara Rasulullah. Bkn lama pun. Cuma 3 hari setiap bulan. 40 hari setiap tahun dan 4 bulan seumur hidup. Tertib ini tertib kita belajar2 sahaja. Jika mahu bandingkan dgn tertib baginda s.a.w dan para sahabat, sgt jauh utk kita gapai. Mereka beri masa seumur hidup utk agama. Majority sahabat keluar selama 6 hingga 7 bulan tiap-tiap tahun. Masa lebih kurang 4-5 bulan di rumah itulah masa mereka cr keperluan hidup. Mereka bergilir2 keluar khuruj. Di rumah pula separuh hari dihabiskan utk menghidupkan masjid. Ada 4 amal di masjid nabawi. Iaitu dakwah, Taklim wal Taklum (ajar dan mengajar), Ibadah dan khidmat jadi masjid hidup 24 jam. Malah ada sahabat yg beri masa sepanjang hari di Masjid seperti Abu Hurairah. Itulah korban sahabi utk agama. Tertib 3 hari semua itu cuma tertib kita belajar2 khuruj. 
         Hari ini Nabi sudah tiada. Meskipun manusia rosak akhlak dan tidak mahu langsung sembah Allah, Allah tidak akan hantar lagi para nabi kpd kita. Baginda sudah wafat. Tetapi kerja nabi masih belum wafat. Kerja nabi telah diwariskan kepada kita umat baginda s.a.w. Kerja yg wajib kita buat tidak kira siapa kita, meskipun kita cacat, kita bisu, kita buta, wajib bg kita buat kerja ini ikut tertib baginda s.a.w. Tiada dakwah dalam blog, Fb, media, surat khabar, tv dan sebagainya. Cara selain cara Muhammad bkn dakwah. Segala yg sy tulis juga bkn dakwah sy terhadap tuan2. Cuma semata2 tulisan sy mengenai agama sy. Dakwah mesti dlm jamaah, rumah ke rumah ikut tertib yg baginda tunjuk. Ustaz2 yg berceramah mengajar hukum hakam di hadapan itu pun bukan dakwah, Itu lebih kpd tabligh atau menyampaikan. Itu adalah taklim wal taklum atau belajar dan mengajar. Lebih kpd peyampaian ilmu. Dakwah adalah mengajak dan bercakap2 mengenai kebesaran Allah taala supaya iman meningkat. Tabligh lebih kpd ilmu dan kerja para ulamak. Dakwah pula lebih kpd iman dan wajib utk setiap ummat lakukan tidak kira anda ulamak, pengemis, peniaga, raja dan org oku wajib buat dakwah kerana ini kerja anda.
         Hari kita yaken apabila kita menang dlm pilihanraya kita mampu tegakkan hukum Allah. Sy mahu soal blk apakah semua org mampu mengikut hukum agama kalau Iman lemah. Apakah mereka akan dpt hidayah mcm tu aje.Tidak, hukum akan tertegak sendiri jika umat dpt hidayah dgn perantaraan kerja nabi s.a.w. Tuan2 tidak ada jihad fisabilillah dlm politik ciptaan yahudi, jihad cuma ada ada dlm Perang fisabillah, dakwah ilallah dan jihad menahan nafsu. Sahabat nabi membuat takaza dakwah terlebih dahulu, jika mereka tolak maka takaza jizyah jika mereka tolak barulah perang fisabilillah. Itu tertib baginda s.a.w. Hari ini kita belum layak perang kerana iman lemah. Kita yaken dgn senjata mampu tewaskan musuh. Sahabat nabi yaken dgn iman dan amal mampu menarik bantuan Allah dlm perang. Lihat sajalah dlm Badar, Allah hantar 1000 para malaikat bantu mereka. Apabila kerja dakwah smpi di tahap akhir maka iman akan menggunung tinggi, maka masa itulah wajib perang utk kita. Masa itulah imam Mahdi memimpin kita.Yakenlah hanya sa nya cara baginda s.a.w sajalah kita akan menuju kejayaan. Cara selain cara baginda, pasti dan pasti tidak ada kejayaan. Percayalah..
         

7 comments:

  1. ASSALAMUALIKUM YA AKHI...

    Terus terang ana tak setuju dengan artikel tuan yang bertajuk "Tiada Jihad Fisabilillah dlm politik demokrasi ciptaan yahudi"

    by: Jundullah

    ReplyDelete
  2. salam.

    saya pun tak bersetuju dengan artikel sahabat.

    1. Kita mesti tahu, PAS dan Ikhwan merupakan satu harakah islamiyah.Harakah Islamiyah memperjuangkan segala aspek hidup.Politik itu hanya MEDIUM untuk menegakkan Islam.

    2. Kita mesti tahu Islam itu bersifat waqi'iyah.Ikut keadaan dan masa.Waqi' sekarang menunjukkan bahawa Islam itu harus mendapat autoriti dan kuasa untuk memudahkan penyebaran dakwah.usaha tabligh keluar 3 hari n lain2 memang tidak dinafikan impak positifnya.Memang tak semua dapat berubah serta merta bila Islam menang, tapi kuasa pemerintahan itu merupakan cara terbaik untuk berdakwah.Bila ada kuasa, senang nak laksana hukum islam.Senang nak dakwah.Takde sekatan seperti sekarang.

    3. Jangan kita menjumudkan pemikiran kita dengan konsep dakwah itu sendiri.Kalaulah kita kata bagi ceramah bukan satu amar ma'ruf, dakwah bagaimana pula yang kita tafsirkan?

    ReplyDelete
  3. Salam tuan,

    Di zaman Nabi SAW & khulafa' Rasyidin, ketiga-tiga gerakan iaitu usaha dakwah, politik Islam dan Jihad perang wujud dan bergerak bersama-sama.

    Kita diakhir zaman, dalam keadaan khilafah Islam dah hilang, kita berusaha meninggikan kalimah Allah dengan cara masing-masing. Tumpukan kepada usaha yang kita yakini tanpa perlu mengkritik usaha orang lain.

    Semoga Allah terima usaha kita semua. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kpd Musafir,

      saya setuju dgn pendapat sdr bahawa dakwah,politik dan jihad bergerak seiring di zaman khulafa ar Rasyidin .Cuma yang perlu ditekankan ialah perbezaan yg berlaku zaman kita dgn zaman sahabat adalah umapama jurang yg dalam.

      Maksud saya ialah ketiga-tiga perkara tersebut bergerak dibawah satu induk atau pusat dgn seorang ketua iaitu Khalifah sendiri.Dan ia bergerak berdasarkan mathode yang seragam@sama.

      Sebaliknya di zaman kita kini,ia bergerak di atas berbagai ragam mathode,berbagai jemaah dan berbagai uslub.Tidak ada pematuhan kepada satu kuasa pusat yg bertanggungjawab.

      Jika kita ingin mencontohi para sahabat dlm melakukan 3 perkara tersebut,perkara pertama ialah kita mesti mempunyai seorang pemimpin (ulama),kesatuan firqah yg sama,matlamat (objektif) yg sama dan bergerak diatas satu mathode yg sama.

      Keberadaan JT yg tidak berpaksikan kpd politik dikalangan ahli mereka menyukarkan kita utk mencontohi para sahabat.Pelbagai fahaman dlm JT (ada umno,Pas,khawarij,wahabi,atas pagar dll)dlm Tabligh adalah satu bentuk kaedah jemaah yg tidak menepati sunnah Nabi saw.

      Delete
  4. Salam...,
    skrg sya nak tya..... Apa beza antara PAS, UMNO dan parti lain.....?
    dlm PAS sndiri pun kutuk-mengutuk seperti yg diamalkan oleh UMNO... Nak kutuk untuk mrendahkan org len... Yg dikiutuk itu bukan siapa-siapa pun saudara seIslam juga...Jgn nak nafikan lg lah sudah jelas pun... sgat jauh lah POLITIK hari nie dgan POLITIK zaman Baginda Nabi SAW......nak kata JT tak baik..... PAS lebih dari itu....WallahHuAlam

    ReplyDelete
  5. Salam sdr Ahmad Iskandar,

    oleh kerana ada soalan maka mesti ada jawapan.sebelum pergi lebih jauh sila baca artikel saya pada link:

    http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/02/perangilahakidah-mereka.html

    saya setuju pendapat sdr bahawa politik zaman kita sangat jauh dgn politik zaman Nabi saw.SEBABNYA POLITIK ZAMAN NABI TIDAK DIPENGARUHI OLEH SISTEM KAFIR (SOLID 100% ikut al quran).

    Sebaliknya politik kita hari ini di pengaruhi oleh sistem kafir kerana negara umat islam baru lepas dijajah oleh yahudi & kristian.Utk mengengkang kebangkitan islam akhir zaman ,puak penjajah telah melantik anak didik mereka (baca munafik)utk menjadi boneka dgn meninggalkan hukum islam.

    Ini bermakna utk kembali kpd politik zaman nabi,gerakan politik(baca parti) perlu berhadapan dgn EMPAT MUSUH IAITU SISTEM KAFIR (YAHUDI & KRISTIAN,MUNAFIK(UMNO),NON MUSLIM DAN UMAT ISLAM YG JAHIL (BACA TABLIGH).

    Berbeza dgn zaman nabi saw yg hanya berhadapan dgn puak munafik ketika awal penubuhan negara Madinah.Kesimpulannya nabi berhadapan dgn satu musuh sedang parti islam zaman kini berhadapan dgn EMPAT BAHKAN LEBIH DRP ITU MUSUH ingin menghalang pelaksanaan hukum islam dlm negara.

    utk menyamakan sikap dan tindakan politik islam zaman kini dgn sikap dan tindakan politik zaman nabi adalah satu pandangan yg tidak bijak.Perumpamaannya ialah spt perlawanan gusti(satu lwn satu)dgn perlawanan satu lwn sepuluh.contoh:seorang bruce lee lwn 10 penjahat.

    ADAKAH TEKNIK PERLAWANAN SAMA?????

    FIKIR-FIKIRKAN LAH....

    SDR KENA MEMAHAMI PERBEZAAN REALITI POLITIK MASA KINI YG BERBEZA ITU.

    ReplyDelete
  6. Salam syeikh....dakwah itu luas...bermacam2 cara untuk bawa umat kepada agama yg satu...ada tabligh..ade politik..ada melalui pendidikan...kerana mad'u itu mempunyai fikrah yg pelbagai...kaedahnya jgk boleh pelbagai...jgn kita merasakan jalan dakwah yg kita buat adalah yg terbaik..kita usaha,yg memberi hidayah ialah Allah,tak kira tabligh ,pas ,umno atau mana2 ngo.....kalau kita gelar kita golongan yg berdakwah, qudwah kite lah tunjuk...dengan tidak merendahkan usahawa dakwah mereka yg lain...rugi dan buang masa tulis artikel camni....jazakallah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...