.........................................Popular post..............................................

There was an error in this gadget

Friday, 15 July 2011

Tabligh selekeh? tabligh tak buat nahi mungkar? Tabligh tinggal anak bini? tabligh tak cukup ilmu mau dakwah?

  • Tabligh tinggal anak bini?
  • tabligh selekeh?
  • Tabligh tak buat nahi mungkar?
  • Bidaah keluar 3 hari 40 hari 4 bulan?
  • Kenapa pilih india kenapa tak ke Makkah?
  • Tabligh tak cukup Ilmu mau dakwah org?
         Sudah lali di telinga kami mendengar ungkapan begini, kalau yg mls nak jawab tu ckp InsyaAllah keluar 3 hari baru faham. Kalau yg tawadduk mcm Maulana Hamid dan Maulana Saad usah harap mau jawab. Berdebat jauh sekali. Siap berdoa lg pd Allah Ya Allah berikanlah si polan ini hidayah dgn tangisan yg betul2 pula tu walhal si polan baru je maki org tabligh. Punya tggi akhlak mereka. Kalau aku, mmg aku pancung terus. Al-Maklumlah Iman lemah. Bkn apa dulu samseng. Sekarang org panggil samseng tabligh. Dulu di Uitm, org Ikhwan dok ckp kat depan surau mcm2, tggu masa je aku nk bangun bg flying kick kat muka dia tp nasib baik rakan seusaha tenangkan aku. MasyaAllah Allah bg ujian SABAR pd aku. Punya Mujahadah mau tahan. Dulu rakan seusaha pakat takut pegi bilik pengerusi surau, tp aku mmg pegi jgk. Ketuk tetap ketuk. Silapnya niat aku yg tak baik, niat aku mau pancung. Mmg smpi skarag kwn tu x dapat hidayah asbab akhlak buruk aku. MasyaAllah menyesal pun ada.. skarg mari aku jawab satu persatu. Tak puas hati kita jumpa. tak payah nk komen2 buruk. Lg satu tak payah mintak aku dalil2. Pegi cari sendiri. Gila nk letak dgn sanad2 suma. InsyaAllah.

Tabligh Tinggal anak bini?

Kitar putar balik kisah sahabat yg lampau, Asbab kerja dakwah ini, guru kpd Imam Malik sendiri tinggalkan anak Isteri selama 27 tahun. 27 tahun kemudian beliau pulang ke kampung halaman. Apabila beliau melewati suatu kawasan, beliau singgah di suatu tempat melihat satu org beri ceramah power. Rupanya ulamak besar yg bayan or ceramah. Ondaway nk blk rumah mereka bertembung sesama sendiri di rumah masing2. MasyaAllah rupanya anak beranak. Ibunya memperkenalkan kpd si ulamak ini bapanya. Ada Keluar di mulut para sahabat dan Tabiin ckp tinggal anak bini berdosa besar? Abu Bakar As Siddiq tinggalkan anak2 perempuannya lalu berhijrah ke Madinah bersama2 nabi. Abu Bakar bawa  semua 5000 dirham. Anaknya perempuannya sehelai ditinggalkan sepinggang saja. Ada mufti-mufti nak bantah ckp berdosa tak sara anak? mereka semua ni yaken rezeki Allah sudah tetapkan. Kita bantu agama Allah maka Allah bantu kita blk. hari ni Yaken kita rosak. Rezeki sudah tetap, Ikhtiar Allah beri utk kita tentukan samada rezeki itu haram atau halal saja. Hari ini asbab iman lemah dimesyuaratkan tinggalkan isteri dan anak duit yg mencukupi, peti ais yg penuh. Kalau tidak syura tak bg keluar khuruj. Itu pun bnyk mulut nk compain tabligh seksa anak bini. Nak je aku sumbat mulut depa dgn tanah.

Tabligh selekeh?

Mari kita lihat, adakah Umar Al-Khatab selekeh?. Bajunya cuma sehelai saja. Itupun ada 13 tampalan yg dijahit. Ada org bising dok kata " hg ni Umar awat selekeh bebenor? Islam ni perlu kemas" Mu p ckp depan Umar mcm tu aku nk tgk. Aku rasa mmg tak ada kepala lepas tu pasal kena pancung. Dlm satu takaza perang, nabi berkata ada sapa2 mau korban?. Abu Bakar pegi ke rumah ambil segala hartanya termasuk paku yg melekat di dinding dan kayu api di rumahnya. Umar pula korban separuh hartanya saja selebihnya utk keluarga. Nabi tanya Abu Bakar apa kmu tinggalkan utk keluargamu? Cukuplah hanya Allah dan Rasul. MasyaAllah ada nabi dok bising kat dia ckp "hg ni Abu Bakar, kena sara bini dulu.. hg nk bg bini hg mkn pasir ke? mana ada tuan2. Smpikan baju Abu Bakar sendiri  diwakafkan. Beliau pakai guni berbutangkan duri. Smpi Allah taala suruh nabi kirim salam kpd Abu Bakar. MasyaAllah. Ni nk tanya hampa selekeh ke Abu Bakar pakai guni tu?

Tabligh tak buat nahi Mungkar?

Ni satu lg solan yg tak patut ditanya. Aku mau tanya hampa blk. Apa nahi Mungkar paling besar di Dunia? semua tau Syirik kan. Sekarang org Islam dah tak sembah berhala. Tp Tuhan mereka dlm poket iaitu duit. Buktinya mereka anggap duit tu lebih besar dr Allah taala. Duit beli segala2nya. Yaken dgn duit beri rezeki yaken dgn duit beri manfaat. Itu adalah syirik Khafi. Kami pegi rumah ke rumah ckp Shekh, Allah yg beri rezeki bkn duit, Allah yg beri manfaat bkn duit, Allah beri kenyang bkn makanan, Allah bg hilang dahaga bkn minuman. Perkataan ini bkn nahi Mungkar paling besar ke? apabila kita ckp lg dan lagi tentang kebesaran Allah maka Iman akan bertambah, yg mendengar pun dpt manfaat. Itu bkn nahi mungkar ke? Sekarang apa pula dosa ketiga atau keempat paling besar? tinggal solat kan? semua tahu. Kami pegi ketuk pintu semua org ajak mereka solat berjamaah di Masjid, itu bkn nahi mungkar ke? jgn anggap kita pergi cari aib org rakam video Anwar Ibrahim itu nahi mungkar, jgn anggap kita pegi rumah org cegah maksiat itu nahi mungkar bahkan itu cari aib org. Pernah Abdul Rahman bin Auf bersama Umar meronda sekitar Madinah, lalu ternmpk satu org sahabat melalui tingkap sedang teguk arak. Abdul Rahman Auf toleh kpd Umar, Umar berkata adakah ini melihat aib saudara sendiri seperti kata Rasulullah? lalu mereka pun berlu pergi. Hari ni kita suka2 terjah umah org mau cegah maksiat la konon. Selain cara nabi tak ada kejayaan.

Bidaah keluar 3 hari, 40 hari, 4 bulan. Mana dalil?

Itu kata mereka. Dalil dimintaknya. Aku nak cerita. Majority sahabat yg tinggal di Madinah keluar berdakwah selama 6 hingga 7 bulan dlm setahun. Paling2 minimum mereka keluar 4 bulan setiap tahun. Dlm 4 hingga 5 bulan di Madinah itulah mereka cr keperluan hidup. Mereka keluar bergilir2 ke jln Allah. Mampu ke kita nk keluar 7 bulan tiap2 tahun? tak mampunye kita nk ikut sbb iman lemah. Sbb itulah ulamak bg kita satu tertib ringkas utk belajar2 buat dakwah. 3 hari setiap bulan, 40 setiap tahun. Sikit je masa kita di jalan Allah kalau nk dibandingkan dgn sahabat. Lgpun bnyk dlm Quran Allah ada sebut perkataan 3 hari, 40 hari, sebagai cth "Berjalanlah kamu di atas muka bumi Allah selama 4 bulan". Drpd kita keluar khuruj tak ada tertib, maka ulamak pun ambil ayat2 Quran 3 hari, 40 hari sbg tertib paling mudah keluar di jalan Allah. Tak salahnya. Sekarang kalau hampa mau dalil lg, aku nk mintak hampa bg satu dalil dlm Quran tertib 13 rukun dlm solat? ada tak? mana ada. Tertib 13 rukun sah solat semua tertib yg disusun Imam Syafie. Sama la tertib keluar Khuruj pun.

Kenapa pilih India utk belajar agama bkn Makkah?

Makkah ketika zaman nabi dan zaman sekarang sgt lain. Dahulu Makkah dan Madinah ni pusat dakwah yg paling besar di dunia. Apabila setiap org Islam bergerak kerana agama, maka agama hidup. Peluk Islam sahaja kerja pertama mereka akan buat adalah dakwah maka Iman mantap. Hari ini Makkah jadi pusat Ibadat saja bkn pusat dakwah maka agama mati di Makkah. Apabila agama mati maka Makkah jd pusat shopping dan perlancongan semata2. Berlainan di Nizammuddin, India dan sekitar eropah. Dakwah rumah ke rumah hidup. Setiap org bergerak buat dakwah maka agama hidup. Berpusu-pusu org eropah masuk Islam. Di India merupakan pusat Utama kegiatan dakwah. Semua jamaah berkumpul situ utk belajar tertib sebenar dakwah melalui ulamak2 besar seperti Maulana Saad, Maulana Ibrahim, Maulana Syaukad dan Kwn Nik Aziz sendiri Maulana Mustaqim.Tuan guru Nik Aziz sendiri belajar di India berguru dgn Ulamak Tabligh hampa mau kata sesat lg? Jika di Makkah, kita setakat boleh buat Ibadah saja kerana jika ada org yg beri ceramah sekalipun Pak Arab akan tangkap. Sbb itulah kami melawat India yg mana semua ulamak besar2 kami ada di situ dan tunjuk ajar kami utk memperkemaskan lg tertib dakwah yg sedia ada. Sbb itulah INDIA bkn MAKKAH. Suatu nanti org Arab akan bangkit buat kerja DAKWAH cara Muhammad kembali. Ketika itu baru pusat Dakwah kembali ke Makkah dan Madinah. Ini pasti berlaku InsyaAllah

Tabligh tak cukup ilmu mau dakwah org?

Sahabat pernah berkata, kami belajar iman dahulu baru kami belajar Al-Quran. Belajar Iman dgn kerja dakwah. Abu bakar, hari pertama peluk Islam keesokan harinya sudah bawa 10 org lain utk peluk Islam termasuk Uthman bin Affan, Abdul Rahman Bin Auf, Zubair Al Awwam dan lain2. Apakah tinggi sgt ilmu Abu Bakar dlm sehari peluk Islam? Nabi juga pernah berkata "smpikan dariku walaupun satu ayat"? Dakwah ni syarat dia ada kalimah saja. Susah sgt ke mau ckp kebesaran Allah pd manusia? sgt mudah. Dakwah sgt Mudah tak perlu ilmu tggi. Tabligh yes perlu ilmu dan berguru. Kalau kita mengaji kitab, guru ajar di hadapan tentang hukum hakam. Itu tabligh bkn dakwah. Tabligh mesti dilakukan oleh Ustaz, alim dan Ulamak. Tp Dakwah cara Muhammad kerja Seluruh Ummat. Wajib buat utk tingkatkan Iman. Bg yg masih beranggapan dakwah perlu kpd ilmu lg, Sekarang hampa tunjuk kat aku kitab hampa, hampa ckp tebal mana kitab yg hampa sudah pelajari yg membolehkan kita buat dakwah?

Ingatlah dakwah hanya sanya cara Muhammad s.a.w. rumah ke rumah, pintu ke pintu hati ke hati. InsyaAllah. FB dan blog cuma penerangan dan hiburan saja. Bkn dakwah saya InsyaAllah

21 comments:

  1. pasai tabligh selekeh tu,aku meluat pasai kita semua x fham maksud zuhud yg sebenar.kita ckp zuhud tapi bnyak harta kita belanja pd jalan bukan hak..aku dh tanya kiyai khuzairon apa maksud zuhud,dia kata cubatengok elders kita di nizhamuddin..

    dan bila aku p nizhamddin,bila dh jumpa elders,baru aku fhm,rupanya ini lah zuhud diorg,.baju kemas,berseterika,pasai seluar dan baju cntik,bersih wangi,sopan,sedap mata memandang,tgk syiekh saad,pakaiannya,,mashaAllah..aku trkessan...diorg lebih fhm agama dr kita,
    tp kita nie fanatik,zuhud x de ilmu...
    pakaian bersih juga dakwah.menampakkan kecantikan islam itu sendri...

    maafkan aku ,aku marah dis sini...doakan aku bro..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum tuan,n3 yang cukup bermakna,masa sye kahwin dengan suami dulu,mak mentua dok pesan,jaga pakaian ejal(panggilan manja emak pada anaknya),jubah putih tu mesti dinila,gosok,biar nampak kemas,mak tak suka tengok pakaian orang tabligh keruh je,kuning je,nak orang ikut kita mesti tunjuk yang terbaik,zaman kita dgn zaman nabi tak sama...nak bagi orang faham bukan mudah,islam itu indah,cantik dan bersih,kata emak mentua,walaupun pakaian kita tak mahal macam orang kaya,cukuplah kita menjaga kebersihan itu lagi bernilai,mak mentua...(orang politik),sangat2 menyokong usaha nie,bagi dia orang tabligh mesti educated dari segi ilmu,dan pemikiran...sebab kita buat usaha nie merangkumi pelbagai lapisan masyarakat.Moralnya kitalah yang perlu menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan supaya orang tidak segan2 didekati dan mendekati.jazakallah atas perkongsian tuan :)

    ReplyDelete
  3. Yes..zaman kita perlu ikram bnyk insyaAllah.. pakai yg bersih2, tidak tgglkan pengajian ilmu InsyaAllah

    ReplyDelete
  4. Masya-Allah..Inilah hakikat yang telah berlaku..

    ReplyDelete
  5. lagi satu ,kakrkun sila la pergi ipb banyak kali,amek la uslub dakwaqh ini dari elders kita di sana,sohbah la dgn diorg...

    kalo keluar tu,bawa la seterika,iron la kurta n jubah,syiek saad pun iron baju..

    lagi satu,cuba kita tgk ustaz hamid sri petaling dan alim ulama kita yg lain,bagaimana pkaian mereka,bersih kemas dan sedap mata memandang...sebab diorg nie berilmu...itu je..
    kita semua kene usaha supaya kita dapat memahami maksud hakikat ilmu syarie yg sebenar..
    semoga Allah bagi fhm sy dan tuan dan puan semua..

    ReplyDelete
  6. memang betul lah apa yg tuan2 katakan tuh. tapi pernah jadi satu kisah. dlm satu jemaah ada karkun yg jubahnya berkedut2 lalu satu AJK masjid pun tegur la dgn kata lain kali cuba gosok (seterika) lah baju tu, baru kemas. Katanya bukan dia nak memperlecehkan dakwah tapi biarkan baju tu kemas digosok. Karkun tu diam je sengih. Padahal karkun tu memang ada bawak seterika cuma hari tu dia tak sempat gosok sebab jemaah baru sampai route. Jadi keesokkannya, bila ada masa terluang, dia pun keluarkan seterika lalu dia pun gosok baju.
    Masa tu jugak ada AJK smlm yg tegur tu nampak dia tengah gosok baju, jadi karkun ni pun buat biasa je lah, teruskan gosok sehelai baju.
    Tapi tiba2 AJK tu dtg dekat kata dgn tak puas hati, kalau jemaah gosok baju nanti habis duit masjid bayar bil letrik.
    Terkedu lah karkun ni, gosok salah, tak gosok pun salah, serba tak kena. Sebenarnya orang yg tegur tu tak ikhlas, dia sebenarnya nak kata jangan keluar kat masjid ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman nabi muhammad ade setareka kew ,, adoiii , allah x pandang semua tuu ,, allah pandang hati ,, ikhlas ,,,

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Haha..biasa la perkara begini berlaku, zaman nabi dulu, pegi rumah ke rumah, nabi kena ludah, kene maki, kena baling najis, baling batu, disepak diterajang, sama la juga dgn sekarang ni.. cuma kita ni takat kena sindir je.. Kerja dakwah ni mau tarbiah kita punya sabar.. Kita dakwah penat2..org tak mau jgk ikut.. Allah saja buat mcm ni, nk kata Dakwah utk tarbiah iman sendiri bkn org lain.. masyaAllah.. kita buat ghast kat cni, mungkin hindu yg tgk kita berjalan dgn tertib terbuka hati mau peluk Islam.. org yg kita dakwah mungkin dpt hidayah 10 tahun akan dtg.. Org yg buat dakwah ni Allah tak kata kita mungkin dapat hidayah bahkan Allah kata PASTI kita dpt hidayah InsyaAllah

    ReplyDelete
  9. lailaha illallah..ana suka coretan tuan wlupn agk kasaq sedikit..tp sbnqnya perlu ada org begini..zmn Rasulullah dlu kita ada shbt nama Umar ra yg tegas, bengis tanda betul2 n teguh dgn agama..siapa yg mempertikai..akn di bidas..alhamdulillah..mg tuan diberkati Allah..

    ReplyDelete
  10. saya cadangkan AJK2 masjid apabila orang2 tabligh datang sambutlah dgn bantuan mesin basuh,bantuan seterika, bantuan alat penyidai pakaian, dan misi bantuan kemanusiaan lain yg sebaik2nya. tunjukkanlah sifat murni menyambut tetamu yg lahir dari hati yang suci. sedangkan tentera2 USA pun datang ke jepun memberikan bantuan kemanusiaan (itu org2 yang tiada iman) apatah lagi bantuan2 kemanusiaan sesama mukmin.

    ReplyDelete
  11. kadang2 pengalaman saya pergi ke negara2 luar saya lebih hormat cara org luar malaysia melayan tetamu. Walaupun mereka tidak saya kenal dan bukan pun Islam tapi cara layanan tetamu yang mereka tunjukkan amat saya kagum berbanding org Islam di Malaysia ini.

    ReplyDelete
  12. Maulana Hamid cakap kalau jumpa orang nak debat tentang kerja ni, jangan jawab, biar Allah jawab. kita buat kerja kita. Nabi SAW pun pernah buat begitu dengan satu orang yahudi, apa jadi? Allah SWT turunkan petir... putus kepala. inalillah...hari ni ramai yng pertikai usaha ini. sebab apa? nafsu dan syaitan dah jadi tuhan mereka. tak percaya? fikirlah sendiri...

    ReplyDelete
  13. Nabi kata pulak tanda org tu lemah imannya bila takut nak berdebat utk tegak kebenaran.imam Abu Hanifah berdebat dgn org tak caya tuhan (atheis) hingga Allah memenangkan islam asbab beliau.

    mcmmana ajaran tabligh pulak larang berdebat.dlm quran suruh berdebat.kalau tidak buat apa ahmad dedat berdebat dgn paderi kristian?

    baik dia diam je suruh Allah jawab bagi pihak dia.tabligh ingat Allah tu kuli dia ke?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada masa-masa,situasi perlu debat...ada masa2,situasi, pendebatan hanya membuang masa ,dan membangkitkan kebencian dan perpecahan...
      Berdebat dengan orang bodoh adalah sangat membuang masa..lebih2 lg yg bodoh sombong...
      Dan di akhir zaman nie ramai orang bodoh (mungkin IQ sgt rendah akibat radiasi'joke'*..)
      Contohnya di Malaysia da puluhan tahun merdeka tp masih bergaduh2 sesama Islam akibat diperbodohkan oleh sistem Demokrasi ..
      Duk bermaki2 di dalam dewan parlimen...terserlah kebodohan diorg
      Bersatulah..sudah2lah gadoh..
      Begitu juga dr perspektif pendakwah2 x kira la dr jemaah apa pon...
      Jgn taksub membabi buta sehingga memperlekehkn jemaah dakwah laen..
      Aku berpendapat usaha jemaah tabligh paling mirip usaha Nabi Muhammad..
      Tp usaha laen pon ada kepentingan yg tersendiri...
      Contoh Politik...xkan nk biar org hindu cina perintah negara..
      Bersatulah Wahai umat Muhammad...
      Tp seriously org2 politik patut berjinak2 keluar 3 hari and so on ikut jemaah tabligh..
      Dan Seriously org2 tabligh kena jugak berjinak2 jd calon politik
      Sebahagian jd calon Umno..sebahagian jd calon pas..
      Dan pesanan kpd pas: Perjuangan Islam bkn hanya utk org pas..tp Org Umno juga berhak perjuang Islam..Kamu (Pas) Ibarat abg yg Alim sepatutnya membimbing adik kamu(Umno) dgn penuh berhikmah
      wt ever...yg penting bersatulah Umat Muhammad...

      Delete
  14. Blog paling kurang cerdik yang pernah aku baca...sedih2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg kurang cerdiknya ? berilah pencerahan sedikit.
      jangan bagi ayat tergantung .profesionallah sikit.

      Delete
  15. kalau debat boleh ditepikan lg bagus, tapi bila rasa2 perlu untuk berdebat pun bagus juga. bila kita nak mendakwah, dulukan lah mendakwahi ahli keluarga kita, jiran tetangga kita, kaum kerabat dan yang lain. jangan lah nak jaoh2 mendakwah sampai tinggalkan ahli keluarga sedangkan dipersekitaran kita semacam anak, istri, adik, abang, termasuk jiran tetangga belum cukup baik akhlak. utama kan yang dekat saja dulu bila yang dekat sudah ok baru lah melangkah jauh.

    ReplyDelete
  16. dakwah tabligh adalah kerja seluruh umat akhir zaman yang ada kalimah. jangan banyak cakap dan berdebat, kalau berapa jom keluar buat usaha tabliqh. kalau belum korban maka manusia tidaka akan faham sebab sahabat Nabi buat pengorbanan dalu baru Allah bagi faham,amal dan sampaikan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...