.........................................Popular post..............................................

Monday 2 May 2011

Awasi riba dlm perbankan,insurance, loan kereta,loan rumah, dan personal loan, anda mungkin menempah tiket ke neraka

        Baginda Rasulullah s.a.w. pernah berkata, mereka yg terlibat dlm transaksi riba, mereka yg memberi riba, pemberi makan riba, 2 org saksi transaksi riba, dan penulis rekod data riba, kesemua mereka ini akan dicampakkan ke dlm neraka jahanam. Ini adalah hadis sohih. Pertama sekali sy panjatkan kesyukuran terhadap Allah taala kerana telah memberi sy kefahaman ttg muamalat Islam ini. Allah telah hantar sy belajar mengenai ilmu ini Di Uitm dlm bidang perbankan Islam. Maka sedikit sebanyak memberi gambaran kpd sy tentang sistem ekonomi Islam ini dan dpt sy fahami sejelas2nya..
         Di akhir zaman ini, nabi juga berpesan, jika pun kita tidak mengambil riba, pasti kita akan terkena tempias2 riba, golongan yg terlibat dgn riba ini nerakalah tempat mereka.. itulah hadis sahih, satu org pun tak akan menyangkal hadis ini. Di Malaysia ini kita berbangga-bangga dgn 2 sistem ekonomi iaitu sistem ekonomi Islam dan konvensional, cendiakiawan ekonomi mula mendabik dada  mengatakan sistem ekonomi Malaysia sgt stabil, jika sistem konvensional jatuh maka sistem Islam ada backup. Inilah perkataan2 yg keluar drpd manusia2 jahil tentang agama meskipun ada PHD dlm ekonomi, Yg menyusul sokong adalah golongan2 pemimpin yg sememangnya jahil. Itu sy tidak berapa kisah kerana mereka ini jahil2 belaka, yg sy kisah teman seperjuangan yg belajar tentang ekonomi Islam ini, yg kpd mereka telah smpi ayat2 Allah yg kpd mereka sudah jelas tentang pengharaman riba, gharar dan maisir masih lg terlibat dlm sistem neraka ini. Mereka tidak jahil tp lemah Iman. Alasannya darurat.. Darurat menurut Ustaz Idrus adalah apabila di kepala diacu pistol berpeluru dipaksa ambil riba, keadaan itulah darurat. Di Malaysia, kesemua bank KECUALI Bank Islam, Bank Muamalat, Bank Rakyat, Bank2 Arab, dan Bank yg mempunyai Islamic di belakangnya sbg cth Maybank Islamic, selain drpd bank2 ini adalah jelas haram.. sesiapa yg terlibat dlm personal loan, pinjaman perumahan, loan kereta, yg mempunyai acc di bank2 selain yg sy sebutkan di atas termasuklah mereka yg kerja di bank2 ini, adakah kelihatan anda seperti termasuk dlm golongan yg dihumban ke dlm neraka Jahannam? sy tidak layak beri fatwa.. andalah yg fikirkan sendiri..
          Yg turut terlibat adalah mereka yg memegang kad2 kredit bank konvensioanal.. walaupun anda ckp " sy bayar apabila cukup time, jd interest sy tidak kena" ketahuilah tiap2 tahun sama ada anda terlambat atau cpt bayar tetap akan dikenakan cas pengunaan kad kredit. Itulah sebenarnya riba. Itulah Riba Duyun al Qard, sekiranya anda terlambat bayar maka 2 riba anda ambil iaitu Duyun Al-Qard dan Duyun Al-Jahiliah. Loan yg interestnya bertambah dgn masa dan loan interestnya yg bertokok dgn nilai asal pinjaman. Tidak perlulah sy explain lebih jelas. Terlalu panjang utk dihuraikan. Begitu juga dgn mereka yg mengambil Insurance kereta, rumah dan lain2. Malah Insurance bkn setakat terlibat dgn riba, tetapi melibatkan Riba, gharar(uncertainty) dan Maisir(gambling) bagaimana ingin mengelakkanya? tukarlah kpd Takaful. Itu shjlah yg halal di sisi islam.
           Tuan2, daging ayam yg disembelih dan daging ayam yg tidak sembelih rasanya adalah sama, tetapi halal dan haramnya tidak sama. Begitu jugalah kalau ada yg mengatakan sis ekonomi Islam sama shj dgn yg konvesioanal, rate dia sama, malah ada yg cas lebih lg.. apa bezanya? jawapannya halal dan haramlah bezanya.. jika sy jual kpd anda ayam yg disembelih tetapi mahal sedikit dgn ayam yg tidak disembelih tetapi murah sikit yg mana satu anda ingin beli? jgn kerana benda halal yg mahal sikit, kita beli yg haram tetapi murah, maka nerakalah tempat kita.. Dlm sistem Islam sendiri sudah bnyk percanggahan, sebagai cth di bank Rakyat pekerja sendiri tidak tahu konsep, tidak tahu akad, maka apakah sah jual beli? itu sudah masuk bab lain, sy tidak mahu sentuh.. yg penting sekarang ialah pengguna. Pilihlah loan yg halal, gunalah Islamic bank, kerjalah di tempat yg sumber kewangannya halal terutama yg sudah belajar tentang halal dan haram di Universiti.. pastilah anda lebih arif tentang hal2 ini.. Lainlah mereka yg tidak belajar. Mungkin Allah taala adapunya budi bicara terhadap mereka. Kita bknnya org lama yg sudah berkecimpung dlm urusan riba ini, yg sukar utk patah blk, kita ini masih amat baru dan amat tahu tentang bahana riba, apakah dgn rasa hepi kita langkah juga kaki kita di tempat2 haram begini? tidakkah anda takut dgn azab Allah yg menanti di kubur, masyar dan Jahannam? apakah sanggup anda gadaikan keperluan dunia yg sedikit utk kita pertaruhkan kehidupan kekal abadi kita di akhirat kelak? andalah yg menentukannya.. perkataan sy ini mungkit sgt sedikit yg masuk ke dlm hati kecil anda..
           Sekiranya muamalat kita tidak betul maka ibadah kita jg tidak betul.. Carilah bank2 yg tidak terlibat dgn riba, carilah insurance yg tidak terlibat dgn riba,gharar dan maisir, carilah pajak gadai yg Islam.. Sebarang pertanyaan rujuklah ustaz Zaharuddin dan Zahazan yg sgt pakar dlm bidang muamalat Islam ini.. termasuklah Ustaz Harun Din, bkn semua Ustaz pun pakar dlm bidang ini.. malah ada ceramah mereka yg salah di masjid2, namun inilah mereka yg pakar dlm muamalat Islam yg sy camkan.. Bg mereka yg sudah pun terguna loan yg haram, loan kereta yg haram, loan rumah yg haram, perkara yg lepas biarlah lepas, yg akan dtg kita pakailah yg halal.. jika anda punya ikhtiar menukar kembali kpd loan islamic itu adalah lebih baik.. InsyaAllah semoga apa yg sy smpikan kita doa kpd Allah agar Allah beri kekuatan dan kesanggupan kpd kita utk kita amalkan dan smpikan InsyaAllah

5 comments:

  1. ada x apa2 kemusykilan tentang loan drpd mana2 bank yg menggunakan istilah "islamic"?adakah mana2 product yg mggunakan istilah "takaful" @ "islamic" selamat disisi agama?

    ReplyDelete
  2. Setakat ini.. apa2 loan yg diambil drpd di belakangnya ada Islamic dan takaful InsyaAllah selamat.. Cuma mmg ada bnyk perselisihan pendapat dr kalangan ulamak.. Di Malaysia cuma Syafie yg mengesahkan halal.. 3 mazhab lain mengharamkannya (personal loan).. tetapi Syariah advisor BNM telah mengeluarkan fatwa.. jd kita bertakliq sahajalah insyaAllah

    ReplyDelete
  3. Mengikut pendapat Ustaz Shamsuri, bank Islam, bank Muamalat dll pon tak terlepas dr riba' sbb dieorg pon bt transaksi dgn bank dunia.. camne pulak tue?

    ReplyDelete
  4. Dia mcm ni.. kadang2 ada ustaz pakar dlm bidang Fekah, bidang hadis, bidang Ussuluddin, dan muamalat Islam.. sy syor kita rujuk Ustaz yg pakar dlm muamalat Islam sbb org begini terlibat secara langsung dgn bank2 dan ekonomi islam..mereka faham situasi sebenar riba ni.. sbb tu nabi ada kata kalau pun kita x ambil riba secara terang2 kita pasti terkena tempias2 riba juga.. Kalau pun bank Islam dan Muamalat ada urusan dgn bank dunia(kalau ada) peminjam seperti kita tak berdosa.. sbb perlaksanaan akad dan syarat2 kita dgn bank sudah jelas ikut syariah.. maka kita terlepas dr dosa riba insyaAllah

    ReplyDelete
  5. Nama saya Yodika Roni, saya pemilik bisnis dan saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman Internet karena banyak pemberi pinjaman Internet di sini palsu dan mereka hanya berbagi cerita untuk mencuri uang Anda. Bisnis saya menderita karena saya tidak punya uang untuk berinvestasi untuk membuat bisnis saya besar sehingga saya dapat menghasilkan lebih banyak keuntungan dan juga memiliki cabang lain. Jadi, saya memutuskan untuk pergi ke bank saya untuk meminta pinjaman tetapi saya ditolak karena saya tidak memiliki jaminan yang diperlukan bank.
                      Jadi, saya akan melalui internet dan saya melihat begitu banyak cerita bagus tentang bagaimana mereka mendapat pinjaman dan mereka memasukkan email untuk dihubungi, jadi, saya memutuskan untuk mencoba jika saya dapat meminjam dari mereka dan saya menghubungi salah satunya. Saya diminta untuk mengirimkan semua dokumen saya dan mereka meminta saya membayar untuk menerima pinjaman, saya membayar total Rp14.000.000 dan saya tidak menerima pinjaman. Dan begitulah hidup saya berubah dari buruk menjadi yang terburuk. bisnis saya berada di garis hancur dan saya berpikir untuk mengambil hidup saya karena tidak ada yang menarik minat saya lagi.

    Tetapi dalam semua yang terjadi pada saya, saya masih berdoa kepada Allah untuk menyelamatkan saya dari masalah ini yang saya telah menempatkan diri ke dalam, saya berdoa kepada Allah setiap hari karena hanya Allah sendiri yang dapat mengubah situasi saya.
    Minggu lalu hari Senin, setelah saya melaporkan apa yang terjadi pada saya kepada polisi, saya pergi untuk memeriksa situs web di mana saya melihat pos wanita yang mencuri uang saya, saya melihat sebuah pos oleh Ny. Sarah Ward yang mengatakan bahwa setiap perusahaan pinjaman tanpa situs web perusahaan legal adalah palsu dan mereka bukan pemberi pinjaman. Saat itulah saya menyadari bahwa saya yang membuat kesalahan dan saya seharusnya tidak menghubungi wanita yang mencuri uang saya atas nama perusahaan pinjaman karena mereka tidak memiliki situs web, itu hanya email yang saya lihat.

    Jadi, saya memutuskan untuk mengunjungi situs web pos oleh Ny. Sarah Ward yaitu: www.24hoursfinance.org
    Saya memeriksa situs web dan saya menemukan bahwa itu nyata, jadi, saya mengajukan pinjaman dari perusahaan dan mereka mengirimi saya syarat yang saya setujui. Setelah persetujuan pinjaman saya, saya diminta untuk mengirimkan rincian bank saya yang saya lakukan. Saya baru saja di rumah saya dan saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan pinjaman saya. Saya sangat bahagia dan saya berjanji kepada Allah bahwa saya harus mengambil waktu saya untuk membagikan cerita ini sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para lender yang buruk itu.
    Saya ingin Anda yang membaca cerita saya untuk menghubungi 24HOURSFINANCE jika Anda membutuhkan pinjaman sehingga Anda tidak akan kehilangan uang Anda kepada para pencuri itu. .
                     Jadi, saya menggunakan kesempatan ini untuk memberitahu semua orang dari Indonesia dan negara lain yang tepat untuk membaca cerita saya dan dia perlu pinjaman untuk menghubungi 24HOURSFINANCE Situs web melalui: www.24hoursfinance.org
    Anda masih dapat menghubungi mereka melalui email: 24hoursfinance.org@gmail.com
    Anda dapat Menghubungi mereka di Whatsapp melalui: +1 (929) 251-1654

     jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut dari saya, maka jangan ragu untuk menghubungi saya melalui Email: yodikaroni@gmail.com
    Sekali lagi terima kasih atas semua telah membaca ceritaku, dan tolong bagikan ceritamu setelah menerima pinjamanmu dari 24HOURSFINANCE sehingga orang lain dapat diselamatkan dari tangan para pemberi pinjaman jahat itu dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...